Dość często pytacie nas o to, jakiego rodzaju amortyzatory powinniście wybrać do swojego auta. Czy postawić na olejowe, jako te bardziej sprawdzone, czy też może zdecydować się na nowocześniejszą konstrukcje gazowo-olejową? Od czego w ogóle powinien zależeć Wasz wybór? Otóż, powinien on zależeć od kilku ważnych czynników. Jakich?

W samochodach, które możecie obecnie spotkać na naszych drogach, występuje całkiem sporo różnych rozwiązań konstrukcyjnych w obszarze układu zawieszenia. Zdecydowany prym wiodą jednak układy zawieszenia oparte (wręcz dosłownie) na amortyzatorach współpracujących najczęściej ze sprężynami. Jeśli zaś chodzi o amortyzatory, to tu dominują dwa typy konstrukcji:

  • amortyzatory olejowe,
  • amortyzatory gazowo-olejowe (potoczne zwane po prostu gazowymi).

Czym różnią się jedne od drugich? Które są lepsze, które gorsze i – przede wszystkim – które lepiej będą pasować do Waszych samochodów?

Amortyzatory gazowe i gazowo-olejowe. Podstawowe informacje o różnicach w ich budowie

Wszelkie różnice pomiędzy amortyzatorami gazowymi i olejowymi wynikają z ich budowy, aby więc móc dokonać w pełni świadomego wyboru, powinniście wiedzieć przynajmniej o tym, że:

  1. Amortyzatory olejowe są amortyzatorami dwururowymi, w których rolę „elementu roboczego” pełni sam olej (zbudowanymi z dwóch połączonych ze sobą rur), i w których konstrukcji możemy wyodrębnić:
    • dwa przeguby mocujące,
    • uszczelnienie zakończenia tłoczyska,
    • komorę powietrza,
    • tłoczysko,
    • przestrzeń kompensacyjną,
    • rurę ochronną,
    • rurę przestrzeni kompensacyjnej,
    • cylinder roboczy,
    • zawór tłokowy i zawór denka.
  2. Amortyzatory gazowo-olejowe są z kolei amortyzatorami jednorurowymi. Elementami odpowiedzialnymi za ich prawidłowe funkcjonowanie są olej i gaz, a także:
    • przeguby mocujące (dwa),
    • uszczelnienie zakończenia tłoczyska,
    • prowadnica tłoczyska wraz z tłoczyskiem,
    • rura ochronna,
    • zawór tłokowy,
    • cylinder roboczy,
    • tłok rozdzielczy.

Dla przeciętnego użytkownika dróg najważniejszą różnicą pozostaje nawet nie to, czy amortyzator jest jedno- czy dwururowy, ale to, „co ma w środku”. Czy sam olej, czy olej z gazem? Dlaczego? Ponieważ to właśnie te elementy najmocniej wpływają na to, jak wygląda szeroko rozumiana eksploatacja – zarówno samego amortyzatora, jak i całego samochodu.

Pozakonstrukcyjne różnice pomiędzy amortyzatorami gazowymi a gazowo-olejowymi. Co czuje i co widzi kierowca?

Amortyzatory gazowe i olejowe można porównywać ze sobą pod kilkoma różnymi względami i pod każdym z nich jakieś różnice się pojawią. I tak np.:

  • Pod względem kosztów eksploatacji lepiej wypadają amortyzatory olejowe. Są prostsze i tańsze w budowie, a to oznacza, że kupicie je po niższych cenach (u nas, na iParts.pl. są to ceny już naprawdę bardzo niskie), a dzięki dość wysokiej niezawodności i trwałości jeden ich komplet powinien Wam wystarczyć na dłużej, niż mogłoby to mieć miejsce w przypadku amortyzatorów gazowych. Jeśli więc kierujecie się samą tylko ekonomią, powinniście postawić właśnie na nie.
  • Pod względem komfortu jazdy, lepiej spisują się również amortyzatory olejowe. Są bardzie miękkie i „wygodniejsze” dla pasażerów.
  • Pod względem jakości prowadzenia auta (cecha szczególnie ważna dla samych kierowców), lepiej z kolei spisują się amortyzatory gazowe. W porównaniu z olejowymi są twardsze, ale też „szybsze”. Lepiej i szybciej reagują na nierówności oraz każdy ruch kierownicą. Nie bez powodu właśnie te konstrukcje stosowane są w autach mocnych, usportowionych, a już obowiązkowo w sportowych.

Reasumując: amortyzatory olejowe są tańsze, wygodniejsze dla pasażerów i zwyczajnie trwalsze; amortyzatory gazowo-olejowe zapewniają jednak to, o co w działaniu amortyzatorów jest najważniejsze – w stosunku do olejowych zapewniają lepszą przyczepność, a więc pewniejsze pokonywanie zakrętów oraz krótszą drogę hamowania.

Zastępowanie amortyzatorów olejowych, gazowo-olejowymi i na odwrót. Kiedy możecie tego próbować?

A teraz pytanie najważniejsze: biorąc pod uwagę wszystko to, co napisaliśmy, a także wiele z tego, czego nie napisaliśmy, to jakie, tak naprawdę, powinniście w takim razie wybierać amortyzatory do swoich aut?

  • Jeśli Wasze zainteresowanie motoryzacją ogranicza się do tego, aby posiadany przez Was samochód spełniał jak najlepiej swoje zadanie i nie zamierzacie zajmować się wprowadzaniem w nich jakichkolwiek zmian konstrukcyjnych, wybierajcie zawsze takie amortyzatory, jakie producenta auta umieścił w nim fabrycznie. Najlepiej będzie, jeśli przy wyborze zamienników nie ograniczycie się jedynie do zachowania tego samego typu amortyzatora (jeśli fabrycznie zamontowany był olejowy, to kupujecie olejowy), ale też postawicie na tę samą markę i ten sam model amortyzatora. W ten sposób zyskacie pewność, że absolutnie wszystko będzie pasować. I pod względem mechanicznym, i pod względem współpracy z pozostałymi elementami nadwozia.
  • Jeśli jednak Wasze zainteresowanie mechaniką pojazdową poszło znacznie dalej i macie ochotę dokonać pełnej personalizacji swojego auta (również na obszarze układu zawieszenia), możecie popróbować z zastosowaniem amortyzatorów innego typu niż oryginalne. Uważajcie jednak, aby nie przesadzić ze zmianami i zawsze przy tym postępować bardzo ostrożnie.

Ostatecznie jednak zawsze starajcie się wybierać amortyzatory dobrej jakości. Nawet jeśli ich cena nie będzie zbyt zachęcająca. Taki wybór w końcowym rozrachunku i tak zawsze Wam się opłaci.