Jak wymienić szczęki oraz bębny hamulcowe i czy można to zrobić samemu?
Wprawdzie hamulce bębnowe wciąż używane są w nowoczesnych samochodach, zwłaszcza w tych tańszych modelach, jednak jest to przede wszystkim rozwiązanie znane z aut nieco starszych. A ponieważ właściciele tych nieco starszych aut słynął z chęci samodzielnego zajmowania się przynajmniej tymi podstawowymi naprawami, więc i temat wymiany szczęk oraz bębnów hamulcowych nie jest im obcy. A jak z tym wygląda u Was? Czy wiecie, jak wymienić szczęki i bębny w swoim aucie?

| Najważniejsze informacje Wymiana szczęk i bębnów hamulcowych wymaga posiadania odpowiednich części oraz narzędzi. Aby przeprowadzić taką wymianę, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie pojazdu, dostęp do wymienianego podzespołu (szczęki, bębny), oraz narzędzi, takich jak klucz nasadowy, szczypce, smar do gwintów, spirytus do czyszczenia i smar do sprężyn. Proces wymiany obejmuje demontaż koła, zdjęcie bębna, wymianę szczęk oraz ponowny montaż nowych elementów. |
Wymiana szczęk i bębnów hamulcowych – podstawowe informacje
Hamulce bębnowe, choć coraz rzadziej spotykane w nowoczesnych samochodach, wciąż są obecne w wielu pojazdach, szczególnie w tych starszych modelach. Ich działanie jest bardzo proste, a polega na tym, że szczęki hamulcowe w momencie naciśnięcia na pedał hamulca dociskane są do wewnętrznej strony bębna, trąc o jego powierzchnię roboczą. Tarcie to, podobnie jak w hamulcach tarczowych, jest w stanie skutecznie zatrzymać obracające się koło, choć w porównaniu z nimi ma z tym jednak nieco większe problemy. W końcu nieprzypadkowo motoryzacja postawiła tak szeroko na tarcze, nie zaś na bębny hamulcowe. Problem bowiem w tym, że bębny są m.in. mniej trwałe, a przez to zarówno szczęki, jak i bębny hamulcowe muszą być częściej wymieniane. Co więcej, sama ich wymiana również nie należy do najprzyjemniejszych, ponieważ dostęp do bębnów jest trudniejszy niż do tarcz. Nadal jednak przy odrobinie czasu, cierpliwości i mechanicznego zacięcia, można to zrobić. Czy samodzielnie?

Jeśli Wasze auto posiada hamulce bębnowe przynajmniej na tylnej osi i jeśli zauważycie, że:
- skuteczność hamowania spada,
- pedał hamulca zaczyna „mięknąć”,
- pojawia się charakterystyczny hałas,
oznacza to, że czas najwyższy pomyśleć o wymianie szczęk i bębnów hamulcowych. Jeśli chcecie to zrobić samodzielnie, powinniście do całej tej operacji dobrze się przygotować. W jaki sposób?
Wymiana szczęk i bębnów hamulcowych – przygotowanie
Zanim zabierzecie się za wymianę hamulców bębnowych, musicie upewnić się, że macie w zasięgu ręki wszystkie niezbędne do tego narzędzia oraz części. A przydać się mogą:
- klucz nasadowy,
- szczypce,
- śrubokręt,
- kliny do blokowania przednich kół,
- smar do gwintów,
- spirytus do czyszczenia,
- smar do sprężyn.
Jeśli chodzi o same części, to tu musicie się zaopatrzyć w nowe:
Oczywiście, zarówno narzędzia, jak i części do hamulców bębnowych możecie bez problemu znaleźć u nas – na iParts.pl. Możecie już teraz wejść w ofertę naszego sklepu i wybrać to, czego potrzebujecie.
Pamiętajcie też, że bębny hamulcowe należy wymieniać zawsze parami, niezależnie od tego, czy zużycie dotyczy jednego, czy obu na jednej osi. Szczęki hamulcowe także muszą zostać wymienione w komplecie – żadnego sztukowania i wymieniania pojedynczych elementów. Coś takiego nigdy dobrze się nie kończy.
Demontaż szczęk i bębnów hamulcowych – krok po kroku
Zaczynamy od przygotowania pojazdu do pracy, a konkretnie od zabezpieczenia go na czas wymiany. W pierwszej kolejności luzujemy śruby mocujące koła, ale jeszcze ich nie zdejmujemy. Po poluzowaniu kół, podnosimy tył samochodu i zabezpieczamy go na kobyłkach. Przednie koła blokujemy, podsuwając pod nie kliny. Wszystko to służy zapewnieniu bezpieczeństwa podczas pracy.
Co dalej? Dalej już po kolei zdejmujemy koła i zabieramy się za demontaż bębna, czyli:
- zwalniamy hamulec ręczny,
- luzujemy i odkręcamy śruby mocujące bęben do piasty,
Jeśli bęben opiera się na piastach, trzeba wyjąć zaślepkę w postaci korka. Za pomocą śrubokręta naciskamy dźwignię hamulca ręcznego, aby poluzować sprężynę ściągającą szczęki, co umożliwi nam zdjęcie bębna.

Demontaż szczęk hamulcowych zaczynamy od odczepienia górnej sprężyny ściągającej za pomocą szczypiec. Następnie:
- za pomocą śrubokręta wyjmujemy zaczep sprężyny ściągającej z otworu w szczęce,
- odczepiamy dźwignię regulatora, sprężynę odciągającą i zdejmujemy rozpieracz regulatora.
Po dojściu do tego momentu wymiany powinniście już mieć dostęp do całych szczęk, co znaczy, że czas zabrać się za ich czyszczenie i smarowanie. Zanim bowiem zamontujemy nowe szczęki, trzeba dokładnie wyczyść bęben oraz tarczę nośną, używając do tego szmatki nasączonej spirytusem. Dalej na gwint rozpieracza oraz na miejsca kontaktu szczęk z tarczą nośną nakładamy cienką warstwę smaru. Smar ten zapewni płynność ruchu szczęk i ich długotrwałą pracę.
Montaż nowych szczęk i bębnów hamulcowych – zakończenie wymiany
Instalację nowych szczęk przeprowadzamy w odwrotnej do opisanej wyżej kolejności. Zaczynamy więc od zamontowania dolnej sprężyny ściągającej, łącząc szczęki z tarczą nośną. Następnie montujemy sprężynę ściągającą górną, za pomocą szczypiec zaczepiając ją w odpowiednich miejscach. Teraz trzeba jeszcze podłączyć regulator szczęk, pamiętając, by wszystko było dobrze dopasowane i napinało się odpowiednio.
Instalacja nowych bębnów jest jeszcze prostsza. Wystarczy tylko:
- umieść nowe bębny hamulcowe na piaście i dokręć je śrubami mocującymi,
- sprawdzić, czy bębny obracają się swobodnie. Jeśli nie, należy ponownie sprawdzić, czy szczęki nie są zbyt mocno naciągnięte.
Wymiana szczęk oraz bębnów hamulcowych to – jak widać – dość proste zadanie, które większość z Was może wykonać samodzielnie. Musicie jednak zaopatrzyć się uprzednio w odpowiednie narzędzia, części, no i pewne podstawowe umiejętności z zakresu mechaniki pojazdowej. Nie polecamy przeprowadzać podobnej wymiany kompletnym amatorom. Lepiej jest skorzystać z pomocy mechanika, niż później ponosić konsekwencje własnych błędów i zaniedbań.
FAQ
Jakie narzędzia są potrzebne do wymiany szczęk i bębnów hamulcowych?
Do wymiany szczęk i bębnów hamulcowych potrzebne będą podstawowe narzędzia, takie jak klucz nasadowy, szczypce, śrubokręt, smar do gwintów, spirytus do czyszczenia oraz smar do sprężyn. Dodatkowo warto mieć kliny do blokowania kół oraz kobyłki do stabilizacji pojazdu.
Jakie są różnice pomiędzy hamulcami bębnowymi a tarczowymi w kontekście wymiany?
Hamulce bębnowe wymagają specyficznych narzędzi i procedur wymiany, szczególnie przy demontażu szczęk i bębnów. Z kolei hamulce tarczowe są bardziej dostępne i łatwiejsze w konserwacji, ponieważ nie mają tak wielu elementów sprężynowych i regulatorów, jak w przypadku bębnów. Wymiana tarcz hamulcowych zwykle jest prostsza, zwłaszcza w nowoczesnych samochodach.
Czy hamulce bębnowe wciąż są używane w nowych samochodach?
Choć hamulce bębnowe są coraz rzadziej stosowane w nowoczesnych pojazdach, wciąż występują w tańszych samochodach, zwłaszcza na tylnej osi aut budżetowych lub starszych modeli. Co ciekawe, hamulec ręczny w niektórych nowoczesnych samochodach nadal oparty jest na hamulcach bębnowych, mimo że auto ma hamulce tarczowe na tylnej osi.














