Świece zapłonowe to jedne z głównych elementów układu zapłonowego w silnikach spalinowych o zapłonie iskrowym. Ich podstawową funkcją jest wytwarzanie iskry potrzebnej do zainicjowania procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze silnika. Źródłem iskry jest wysokie napięcie wywoływane przez cewkę zapłonową i rozdzielane przez aparat zapłonowy na odpowiednie świece.

Świece zapłonowe należą do grupy części eksploatacyjnych co oznacza, że z czasem ulegają zużyciu. Wypalenie elektrod i pogorszenie energii iskry wpływa na spadek stabilizacji pracy silnika, problemy z rozruchem, a nawet stwarza możliwość uszkodzenia cewki zapłonowej. Objawem zużycia świecy zapłonowej jest również wzrost zapotrzebowania na paliwo, którego jakość wpływa na przedłużenie ich żywotności. 

Kiedy wymieniać świece zapłonowe?

Każdy z producentów indywidualnie określa właściwy moment wymiany świec. Wiele jednak zależy od ich jakości. Najbardziej wytrzymałe świece to te, które skonstruowane są z takich surowców jak iryd i platyna - okres ich użytkowania waha się między 30 000, a 100 000 km. 

Bardzo istotne jest, aby nie tylko przestrzegać okresów wymiany elementów eksploatacyjnych, lecz również kontrolować ich stan na bieżąco podczas corocznych przeglądów. Jeżeli izolatory świec mają szary lub brązowy nalot to znaczy, że są nadal sprawne i jest to jak najbardziej naturalne. Znakiem ostrzegawczym jednak są wszelkie uszkodzenia mechaniczne, czarny kolor, zaolejenie, spopielenie. W takiej sytuacji należy bezzwłocznie wymienić świece oraz sprawdzić stan przewodów zapłonowych, kopułki i palca aparatu zapłonowego. 

Jak wygląda wymiana świec zapłonowych?

Jak wymienić świece zapłonowe?Wymiana świec jest na pozór czynnością prostą. Wielu specjalistów jednak zaleca ich wymianę w wyspecjalizowanych warsztacie, ponieważ wymaga ona pewnej precyzji i posiadania odpowiednich narzędzi. Jeżeli jednak chcemy samodzielnie wymienić świecę zapłonową musimy wiedzieć na co zwracać uwagę i o czym pamiętać. 

Wymiana świec wymaga odpięcia ich od dochodzących do nich przewodów zapłonowych, a następnie wykręcenia świec z głowicy silnika specjalnym kluczem. W nowszych samochodach zamiast przewodów najprawdopodobniej będziemy mieli do czynienia z cewkami. Nie zawsze jedna cewka obsługuje jedną świecę. Możemy się spotkać z cewkami blokowymi na dwie świecie lub złożonym systemami cewek. Te ostatnie są instalowane w całości na komplet świec zapłonowych. Przed zdemontowaniem cewek musimy pamiętać o odpięciu od nich wtyczek. 

Podczas wymiany świec należy pamiętać, aby nie wymieniać świec przy włączonym zapłonie, na gorącym silniku oraz uważać, aby zabrudzenia świecy zapłonowej nie dostały się do wnętrza cylindra – może to przyczynić się bowiem do zabrudzenia elektrod nowych świec. Dobrym pomysłem jest oczyszczenie gniazd świec przed ich wymontowaniem oraz usunięcie brudu za pomocą odkurzacza lub wydmuchanie sprężonym powietrzem. 

Jeżeli chcemy samodzielnie wymienić świece musimy posiadać specjalny klucz nasadowy o rozmiarze świecy oraz klucz dynamometryczny, w celu zastosowania zalecanego przez producenta momentu dokręcenia. W nowych świecach należy również, za pomocą urządzenia zwanego szczelinomierzem ustawić odpowiedni odstęp między elektrodami. Aby przez przypadek nie zamienić końcówek przewodów zapłonowych warto po wykręceniu starej świecy, zamontować w jej miejsce nową i założyć przewód. Nową świecę wkręcamy palcami do oporu – wcześniej smarując gwint nowej świecy odrobiną oleju silnikowego – a następnie zakładamy klucz do świec z końcówką dynamometryczną i dokręcamy odpowiednim momentem podanym przez producenta. 

Moment dokręcenia jest różny w zależności od średnicy gwintu. Niezwykle istotne jest, aby podczas wkręcania nowej świecy zwrócić uwagę na ich właściwe osadzenie w gwintowanym otworze w głowicy, aby nie uszkodzić gwintu – konieczny mógłby się wówczas okazać demontaż głowicy i gwintowanie go na nowo. Zbyt słabe dokręcenie może się skończyć uszkodzeniem głowicy, z kolei zbyt mocne pęknięciem stożka świecy. 

Po dokręceniu świec należy uruchomić silnik i sprawdzić prawidłowe funkcjonowanie układu zapłonowego. Zdarza się, że w niektórych samochodach konieczne jest podłączenie komputera diagnostycznego, aby skasować błąd dotyczący wadliwego działania zapłonu. 

Warto pamiętać, aby wymieniać świece parami. Wówczas ich żywotność będzie zbliżona i da nam to gwarancję niezawodności układu przez wiele tysięcy kilometrów. 

Dopasowanie świec

Świece nie są elementem uniwersalnym co oznacza, że przy ich wyborze należy zwracać uwagę na ich rodzaje i parametry. Świec nie należy dobierać „na oko”, sugerując się ich kolorem, czy kształtem. Świece o identycznym wyglądzie mogą mieć zupełnie różne parametry np. wartość cieplną. Jeżeli wymieniamy świece w samochodzie, którego jesteśmy kolejnym właścicielem przy wyborze świec nie należy sugerować się tym jakie były poprzednio zamontowane. Nie mamy przecież gwarancji, że świece były prawidłowo dobrane. 

Wszystkie świece zapłonowe, które znajdziesz na iParts.pl, są fabrycznie nowe, mają wszelkie niezbędne atesty i posiadają pełną gwarancję producenta 12 lub 24 miesięcy. Jeżeli jesteś zainteresowany zakupem świec skorzystaj z naszej wyszukiwarki - wybierz markę samochodu, następnie model, rocznik i wersję silnikową. 

Jeśli dobór odpowiednich świec zapłonowych sprawi Ci kłopot lub zechcesz zasięgnąć porady eksperta - skontaktuj się z nami pod numerem 0 801 000 184 lub 22 884 65 45 lub e-mailowo pod adresem [email protected]

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci: