Jak i dlaczego warto regularnie serwisować hamulce bębnowe?

Data:
W kategorii Hamulce bębnowe

Hamulce bębnowe znane są ze swojej trwałości oraz z tego, iż stanowią układ niemal bezobsługowy. Pamiętajcie jednak, że „niemal” to nie to samo co „zupełnie”! Hamulce bębnowe również wymagają okresowych przeglądów, konserwacji, a czasami nawet wymiany. Na szczęście nie są to czynności ani skomplikowane, ani wymagające pod względem finansowym.

Czy hamulce bębnowe nadal mają sens?

Mogłoby się wydawać, czy czas hamulców bębnowych już minął. I faktycznie, przez chwilę wszystko na to wskazywało. Rezygnowali z nich nawet producenci niewielkich aut miejskich, zastępując je hamulcami tarczowymi. Obecnie jednak mówi się raczej o renesansie hamulców bębnowych, które – dzięki pewnym drobnym zmianom konstrukcyjnym – są w stanie swobodnie współpracować z nowoczesnymi systemami używanymi we współczesnych samochodach osobowych.

Producenci aut zaczęli powracać do hamulców bębnowych przede wszystkim ze względu na zalety tego systemu. Popularne „bębny” wyróżniają się bowiem:

  • wysoką trwałością – spokojnie powinny wytrzymać od 80 do 100 tys. km, a przy umiejętnej eksploatacji nawet więcej.
  • małymi wymaganiami co do ich obsługi – kierowcy rzadko zmuszeni są do rozbierania hamulców bębnowych czy wymiany ich poszczególnych części;
  • niską ceną – to zawsze ma duże znaczenie;
  • łatwością serwisowania.

Duża trwałość i pozorna bezobsługowość hamulców bębnowych sprawiły, iż wielu kierowców ciągle żyje w przekonaniu, iż serwisowanie „bębnów” jest zwykłą stratą czasu. Nic bardziej mylnego! Regularne sprawdzanie stanu hamulców bębnowych pozwoli uniknąć Wam kilku naprawdę nieprzyjemnych problemów.

Dlaczego hamulce bębnowe należy regularnie serwisować?

Powodów, dla których regularne serwisowanie hamulców bębnowych powinno stanowić obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego kierowcy, jest kilka. Najważniejszymi są:

  1. Hamulce bębnowe – w odróżnieniu od tarczowych – są mechanizmem zamkniętym i rozebranie ich jest jedynym sposobem na ocenienie ich faktycznego stanu.
  2. Ocena stanu hamulców bębnowych to konieczność – ponieważ „bębny” w zdecydowanej większości aut montuje sią na tylnej osi i według rozkładu sił hamowania przejmują one zaledwie 30% pracy, ich ewentualne usterki lub niedomagania mogą łatwo umknąć uwadze kierowcy. Przynajmniej dopóki nie rozsypią się całkowicie.
  3. Serwisowanie hamulców bębnowych pozwala wydłużyć ich żywotność i zapobiec sytuacji, w której dojdzie do uszkodzeń tak poważnych, iż zdjęcie bębna bez używania ciężkich narzędzi stanie się zwyczajnie niemożliwe.

Oczywiście, regularne serwisowanie hamulców bębnowych pozwala również zaoszczędzić na wydatkach związanych z wymianą poszczególnych części. Jak zapewne doskonale już wiecie, profilaktyka zawsze jest tańsza niż leczenie – w przypadku hamulców bębnowych zasada ta również obowiązuje.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny części hamulców bębnowych w naszej ofercie!

Jak prawidłowo serwisować hamulce bębnowe?

W serwisowaniu hamulców bębnowych – wyjaśnia nasz niezawodny ekspert sklepu z częściami zamiennymi iParts.pl – najważniejsza jest regularność. Najlepiej jest ustalić sobie konkretny termin połączony np. z wymianą opon i regularnie, raz w roku sprawdzać stan całego układu. Chodzi tu bowiem nie tylko o ocenę stopnia zużycia poszczególnych elementów i ich ewentualną wymianę, ale przede wszystkim o samą kontrolę hamulców. Nie widząc wnętrza bębnów, nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy aby na pewno wszystko jest z nimi w porządku. Na szczęcie odkręcenie i ściągnięcie bębnów nie jest czynnością specjalnie skomplikowaną.

Po rozkręceniu hamulców bębnowych zawsze musicie zwrócić uwagę na cztery rzeczy:

  1. Korozję – bębny potrafią korodować w niezwykle szybkim tempie, jeśli tylko nie są odpowiedniej jakości i nie oszczędzacie samochodu podczas jazdy w trudnym terenie.
  2. Stopień zużycia okładzin ciernych na szczękach hamulcowych – wystarczy zmierzyć ich grubość i porównać z dopuszczalnymi wartościami.
  3. Stan cylinderka – jeśli zobaczycie jakikolwiek ślady zużycia, nie wahajcie się go wymienić na nowy.
  4. Stopień zużycia samych bębnów – te również ulegają wytarciu i choć do pewnego stopnia można je nawet wyszlifować, lepiej po prostu wymienić.

Pamiętajcie! Hamulce bębnowe, nawet jeśli na tylnej osi nie pełnią tak istotnej roli, jak hamulce tarczowe na osi przedniej, nadal muszą być w pełni sprawne. Ich awaria, zwłaszcza zimą, oznacza duże zagrożenie dla Waszego bezpieczeństwa.


Komentarze

Bębny vs Tarcze
Radek
,
09.03.2020
Odpowiedz
Nie jestem jakimś wielkim znawcą ale wydaje mi się, że bębny już nie wrócą na szeroką skalę, jest to raczej technologia kojarząca się z autami starszego typu. Chodź każde rozwiązanie ma woje wady i zalety jak wskazuje autor. Ja osobiście nic nie mam do bębnów w moim starym roboczym punciaku, lecz lubią zamarzać zimie na ręcznym. Brawa dla autora za poruszenie ciekawego tematu, proponuje go jeszcze poszerzyć ;D

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.