Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak dbać o turbosprężarkę w samochodzie? W jaki sposób można wydłużyć jej żywotność bez potrzeby regeneracji?

Co jest sekretem długowieczności turbosprężarki? Przede wszystkim prawidłowa eksploatacja oraz konserwacja tej właśnie części samochodu. Ważne test to, co z samochodem robimy, ale też jak nim jeździmy, o czym mówią zarówno nasi eksperci, jak i klienci iParts.pl.

Jak dbać o turbosprężarkę w samochodzie - na co uważać?

Dlaczego dbałość o turbosprężarkę jest tak ważna? Czym grozi zaniedbanie tego właśnie elementu?

Turbosprężarka należy do jednych z najbardziej zapracowanych części samochodowych – tłumaczy jeden z naszych ekspertów, odpowiedzialny właśnie za turbosprężarki w iParts.pl. – W czasie pracy poddawana jest też wyjątkowym obciążeniom i nie może zaskakiwać fakt, że jej żywotność bywa krótka. Napędzające ją spaliny osiągają nieraz temperaturę nawet 900℃, a jej prędkość obrotowa potrafi osiągnąć ponad 200 tys. obrotów na minutę. Jest to ogromny wysiłek zarówno dla materiału, jak i dla chłodzącego oraz smarującego ją oleju. Nic więc dziwnego, że średnia żywotność turbosprężarek nie przekracza 150 tys. km.

Przeciętna żywotność samochodowego „turbo” to 150 tys. km, jednak na tę uśrednioną wartość składają się wyniki dramatycznie od siebie różne. I tak, w jednych modelach turbosprężarka potrafi spokojnie przetrwać nawet 300 tys. km (choćby w popularnych silnikach 1.9), a w innych kończy współpracę już po 50 tys. km. Od czego to zależy? Duże znaczenie ma tu jakość samej turbosprężarki, czy jest to część oryginalna, czy została wymieniona na nową, czy jedynie zregenerowana. Jednak bardzo często decyduje o tym sposób, w jaki dbacie o swoje turbo oraz preferowany przez Was styl jazdy.

W jaki sposób możecie samodzielnie dbać o swoją turbosprężarkę w garażu czy na postoju?

Skupiając się na profilaktyce, a więc na należytym dbaniu o turbosprężarkę i czynnościach, jakie każdy z Was jest w stanie samodzielnie wykonać na postoju przed domem, w garażu czy w warsztacie, należałoby wymienić dwa punkty kluczowe dla żywotności popularnego „turbo”. A punktami tymi są:

  1. Dbałość o układ smarowania – w tym punkcie chodzi przede wszystkim o wybór odpowiedniego oleju silnikowego, który smaruje i chłodzi turbosprężarkę, a także o jego regularną wymianę (interwał wymiany może być nawet krótszy od tego, jaki zaleca producent auta). Do tego nie wolno Wam zapominać również o filtrze oleju, który również musicie wymieniać, a przy wymianie wybierać naprawdę dobry.

Pamiętajcie! Oszczędzanie na oleju i filtrach zawsze kończy się uszkodzeniem turbiny.

  1. Dbałość o układ dolotowy – stan układu musi pozostawać bez zarzutu, a filtr powietrza należy wymieniać co najmniej tak często, jak często zaleca to robić producenta pojazdu. Uważajcie też na to, jakiego filtra używacie! Jego jakość i szczelność są niezwykle ważne dla żywotności turbosprężarki.

Wybierając olej, filtr oleju czy filtr powietrza dla auta z turbiną, warto zasięgnąć porady specjalistów, którzy naprawdę się na tym znają. Jeśli nie jesteście pewni, czy dokonujecie prawidłowego wyboru, skontaktujcie się z jednym z naszych ekspertów iParts.pl. Oni podpowiedzą Wam, w co warto zainwestować, a czego lepiej unikać.

Jak jeździć, aby ograniczyć zużycie turbosprężarki? Co powinniście robić, a czego stanowczo unikać?

Olej i filtry to jedno, ale dbałość o turbosprężarkę to również dostosowanie swojego sposobu jazdy do wymogów, jakie stawia przed Wami auto z turbodoładowaniem. Na czym to polega?

Kupując auto z turbiną – wyjaśnia Kamil z Warszawy, długoletni klient iParts.pl – każdy kierowca powinien wprowadzić do swojego stylu jazdy pewne niezbędne modyfikacje w rodzaju:

  • ruszamy autem po odczekaniu niezbędnego czasu (do 1 min.) na rozgrzanie silnika i rozprowadzenie oleju po całym układzie,
  • dojeżdżając do miejsca docelowego, zwalniamy na ostatnim odcinku, żeby turbina zdołała się nieco uspokoić,
  • po zatrzymaniu się, pozostawiamy silnik jeszcze przez moment na chodzie, aby zapewnić smarowanie wytracającemu prędkość wirnikowi.

I jeszcze jedno! Jeśli na co dzień poruszacie się zwykle na krótkich odcinkach, głównie po mieście, raz w tygodniu powinniście zabrać swoje autko na dłuższą przejażdżkę. Dzięki temu „turbo” będzie miało szansę oczyścić się z drobinek sadzy zbierającej się w systemie zmiennej geometrii.

Przestrzeganie wszystkich wymienionych wyżej rad i zasad nie zagwarantuje Wam wprawdzie, że turbosprężarka w Waszym aucie przetrwa 20 lat, jednak znacząco wydłuży jej żywotność i ograniczy koszty ewentualnej naprawy. Być może, zamiast regenerowania jej co 50 tys. km, skończy się na jednorazowej wymianie na nową, co w ostatecznym rozrachunku okaże się tańsze i znacznie mniej kłopotliwe.

Popularne z kategorii Turbosprężarka

Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.02184.01.0
142,00 zł
5.0 (1 ocen)
Uszczelnienie TOPRAN 115 087
13,00 zł
0 (0 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.01420.02.0
209,00 zł
5.0 (1 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.00968.04.0
176,00 zł
5.0 (1 ocen)
Zestaw montażowy turbosprężarki ELRING 703.980
51,00 zł
0 (0 ocen)
Turbosprężarka MAGNETI MARELLI 807101001500
1384,00 zł
0 (0 ocen)
Turbosprężarka w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Turbosprężarka pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Turbosprężarka
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Objawy uszkodzonej turbiny w samochodzie - awaria turbosprężarki

Objawy uszkodzenia turbiny w samochodzie. Jak je rozpoznać i nie dać się naciągnąć na niepotrzebne wydatki?

Ilekroć ktoś z Was dzwoni do naszego sklepu w poszukiwaniu nowej turbiny – „bo właśnie mi wysiadła” – często może usłyszeć pytanie naszego eksperta o to, czy aby na pewno uszkodzeniu uległa właśnie turbosprężarka? Jeśli kogoś takie pytanie dziwi lub wręcz czuje się nim urażony, to wyjaśniamy, że jest ono podyktowane wyłącznie Waszym dobrem. Objawy typowe dla uszkodzonej turbosprężarki daję również awarie innych elementów auta, z czego nieuczciwi mechanicy zawsze chętnie korzystają.

czytaj więcej >
Objawy uszkodzenia turbiny w dieslu - jak rozpoznać zużycie?

Zużycie turbiny w dieslu. Po czym rozpoznać, że turbosprężarka ma już dość?

Montowane w popularnych dieslach turbiny to części wykonywane ze starannie wyselekcjonowanych, niezwykle wytrzymałych materiałów. W teorii powinno to zagwarantować turbinie żywotność na poziomie jednostki napędowej. W praktyce pierwsze objawy jej zużycia pojawiają się czasem już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Dlaczego turbiny tak szybko się zużywają? Jakie objawy daje ich zużycie?

czytaj więcej >
Jakie są objawy pękniętego korpusu turbiny? Pęknięta obudowa turbosprężarki

Pęknięta obudowa turbosprężarki. Jakie są objawy tego typu awarii? Co może być jej przyczyną, a co skutkiem?

Jeśliby wierzyć statystykom, pęknięta obudowa turbiny to druga najczęstsza awaria turbosprężarki zarówno w samochodach benzynowych, jak i w dieslach. A skoro tak, to dobrze jest dowiedzieć się więcej o tego typu uszkodzeniu, ponieważ nigdy nie wiadomo, kiedy do niego dojdzie. A może właśnie wiadomo? Czym objawia się pęknięcie korpusu turbiny i co może do niego doprowadzić?

czytaj więcej >
Błąd P003A - niewłaściwe podciśnienie turbosprężarki. Jak poradzić sobie z problemem?

Błąd P003A, czyli niewłaściwe podciśnienie turbosprężarki. Jak zdiagnozować przyczyny jego powstawania i jak je naprawić?

Błąd P003A to jeden z tych błędów, którego pojawienie się oznacza problemy z układem turbosprężarki. Jego powstaniu może towarzyszyć spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa, a w niektórych przypadkach przejście jednostki napędowej w tryb awaryjny. Jak możecie szybko zdiagnozować problem stojący za błędem P003A? Jakie są jego przyczyny i jak sobie z nimi radzić?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze