DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

1
1
3
3
2
2
2
2
1
1
4
4
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Objawy uszkodzenia turbiny w samochodzie. Jak je rozpoznać i nie dać się naciągnąć na niepotrzebne wydatki?

Ilekroć ktoś z Was dzwoni do naszego sklepu w poszukiwaniu nowej turbiny – „bo właśnie mi wysiadła” – często może usłyszeć pytanie naszego eksperta o to, czy aby na pewno uszkodzeniu uległa właśnie turbosprężarka? Jeśli kogoś takie pytanie dziwi lub wręcz czuje się nim urażony, to wyjaśniamy, że jest ono podyktowane wyłącznie Waszym dobrem. Objawy typowe dla uszkodzonej turbosprężarki daję również awarie innych elementów auta, z czego nieuczciwi mechanicy zawsze chętnie korzystają.

Od czego zależy trwałość turbosprężarki?

Turbosprężarka stała się obecnie niezwykle chętnie stosowanym przez wielu producentów aut rozwiązaniem, z którego obecności często sami właściciele aut nie zawsze zdają sobie sprawę. Dobrze skonstruowana turbina, pozbawiona wad fabrycznych i prawidłowo eksploatowana, jest w stanie wytrzymać co najmniej tak długo, jak sam silnik, a w niektórych przypadkach nawet dłużej. Niestety, prawidłowa eksploatacja turbosprężarki wiąże się z koniecznością spełniania pewnych bardzo konkretnych wymagań, które nie każdy chce realizować. Z tego powodu niektóre turbiny szybko kończą swój żywot w dość smutnych okolicznościach, w drastycznych przypadkach niszcząc przy okazji kompletnie całą jednostkę napędową.

Nawet jeśli więc ktoś nie chce stosować się do zasad prawidłowej eksploatacji turbosprężarki i tym samym nie ogranicza do minimum możliwości jej uszkodzenia, powinien zwracać uwagę na objawy sygnalizujące o możliwej awarii. A jakie to objawy?

Dlaczego biały lub czarny dym nie zawsze wskazują na uszkodzenie turbiny?

Chyba za najpopularniejszy objaw uszkodzenia turbiny w samochodzie uchodzi obecnie biały, gęsty dym wydobywający się z rury wydechowej. Często zjawisku temu towarzyszy łatwo wyczuwalny zapach palonego oleju. Przekonanie o tym, że biały dym plus zapach palonego oleju oznacza uszkodzenie turbosprężarki, jest tak duże, iż niektóre warsztaty samochodowe zalecają remont turbiny na podstawie samych tych objawów. Dopiero później, już po odebraniu auta z warsztatu, orientujecie się, że mimo wyremontowanej turbiny dym i smród oleju pozostały. Dlaczego? Ponieważ dokładnie te same objawy dają również inne awarie, w tym np. uszkodzenie uszczelki pod głowicą, zużyte pierścienie lub fatalny stan całej dolnej części silnika.

Podobnie rzecz ma się w przypadku równie popularnego objawu, zdającego się wskazywać na awarię turbosprężarki, czyli gęstych kłębów czarnego dymu – zjawisko szczególnie popularne w przypadku aut z silnikiem Diesla. I faktycznie efekt ten może wskazywać na uszkodzone turbo, ale nie tylko. Dokładnie ten sam efekt otrzymamy, jeśli awarii uległ układ wtryskowy, który w następstwie zacznie dostarczać do silnika po prostu niewłaściwą mieszankę.

Kiedy hałas spod maski oznacza najprawdopodobniej awarię turbosprężarki?

Z całą pewnością za bardzo charakterystyczny objaw uszkodzenia turbosprężarki możecie uznać nieprzyjemny, metaliczny dźwięk dochodzący spod maski. Dźwięk ten większość osób określa jako tarcie metalu o metal, czasem towarzyszą temu gwizdy czy świsty. Jeśli zdarzy Wam się coś podobnego usłyszeć, z całą powinniście natychmiast, bez chwili zwłoki, zgłosić się do zaufanego mechanika. Musicie jednak pamiętać o tym, że w przypadku uszkodzonej turbiny dźwięk ten pojawiał się będzie wyłącznie w zakresie jej pracy. Poza tym zakresem wskazywać będzie raczej na awarię innego podzespołu.

Popularne z kategorii Turbosprężarka

Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.02184.01.0
142,00 zł
5.0 (1 ocen)
Uszczelnienie TOPRAN 115 087
13,00 zł
0 (0 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.00968.04.0
197,00 zł
5.0 (1 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.01420.02.0
223,00 zł
5.0 (1 ocen)
Zestaw montażowy turbosprężarki ELRING 703.980
51,00 zł
0 (0 ocen)
Turbosprężarka MAGNETI MARELLI 807101001500
1350,00 zł
0 (0 ocen)
Turbosprężarka w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Turbosprężarka pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Turbosprężarka
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
2 komentarze
Ja też zmagałem się z tym problemem i powiem szczerze, że miałem dylemat. Nie wiedziałem, czy wymienić na nową, czy regenerować. Zdecydowałem się na to drugie rozwiązanie bo było po prostu taniej. Jak na chwilę obecną to jestem zadowolony i nie żałuję podjętej decyzji bo wszystko śmiga ;-)
Też miałem podobne objawy. Na początku próbowałem grzebać sam przy turbosprężarce, ale szczerze mówiąc nie znam się na tym. Pojechałem do serwisu, gdzie w dobrej cenie wymienili mi turbosprężarkę, więc nie opłacało się kombinować samodzielnie. Można ją też zregenerować, ale zawsze należy wybierać tylko specjalistów z porządnych serwisów

Powiązane artykuły

Czym różni się turbosprężarka BiTurbo od TwinTurbo?

Na dzisiejszym rynku motoryzacyjnym główne skrzypce grają przede wszystkim jednostki napędowe turbodoładowane, które to sukcesywnie wypierają z obiegu silniki wolnossące. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że dzięki turbodoładowaniu można z łatwością i przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym uzyskać dużą moc nawet z małej jednostki napędowej. Producenci turbin samochodowych oferują obecnie kilka rodzajów turbosprężarek. Sprawdźmy, jakich?

czytaj więcej >
Błąd P0238 - problem z turbiną. Jak sobie poradzić z błędem?

Błąd P0238, czyli problem z turbiną. Jak radzić sobie z tym właśnie błędem i co jego powstanie oznacza dla kierowcy i samochodu?

Rolą zaawansowanych systemów diagnostycznych we współczesnych samochodach jest monitorowanie pracy silnika i innych, współpracujących z nim podzespołów. Efektem tego monitorowania bywają błędy wskazujące na określony problem. Jednym z takich błędów jest ten o kodzie P0238 – wskazujący na problem z obwodem czujnika doładowania turbosprężarki. Co dokładnie oznacza ten kod, jakie są jego objawy i jak możecie go zdiagnozować, a następnie naprawić?

czytaj więcej >
Jak dbać o turbosprężarkę w samochodzie - na co uważać?

Jak dbać o turbosprężarkę w samochodzie? W jaki sposób można wydłużyć jej żywotność bez potrzeby regeneracji?

Kiedyś turbosprężarki obecne były niemal wyłącznie w samochodach rajdowych, dzisiaj stały się tak powszechne, że można je znaleźć nie tylko w dieslach, ale i w wielu samochodach z silnikami benzynowymi. Bywa i tak, że kupujący nowe auto nie wie nawet, że pod maską kryje się turbosprężarka. Nie wie, ale wkrótce się dowie, zwłaszcza jeśli nie będzie o nią dbał.

czytaj więcej >
Jakie są objawy pękniętego korpusu turbiny? Pęknięta obudowa turbosprężarki

Pęknięta obudowa turbosprężarki. Jakie są objawy tego typu awarii? Co może być jej przyczyną, a co skutkiem?

Jeśliby wierzyć statystykom, pęknięta obudowa turbiny to druga najczęstsza awaria turbosprężarki zarówno w samochodach benzynowych, jak i w dieslach. A skoro tak, to dobrze jest dowiedzieć się więcej o tego typu uszkodzeniu, ponieważ nigdy nie wiadomo, kiedy do niego dojdzie. A może właśnie wiadomo? Czym objawia się pęknięcie korpusu turbiny i co może do niego doprowadzić?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze