DARMOWA DOSTAWA OD 99 PLN! ZOBACZ

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Ile trwa wymiana sprzęgła w samochodzie?

Zostawiacie auto u mechanika rano, z nadzieją, że po południu odbierzecie je sprawne i gotowe do drogi, a tu nagle telefon, że będzie dopiero na jutro. Znacie to? W przypadku wymiany sprzęgła takie sytuacje to standard. To nie wymiana oleju czy klocków, którą robi się w godzinę. To dość poważna operacja „na otwartym sercu” samochodu. Dlaczego to tyle trwa? Jak możecie wykorzystać cały ten czas, aby zaoszczędzić na przyszłych wymianach?

Planujecie wymianę sprzęgła? Sprawdźcie, ile czasu trzeba na to zarezerwować i co jeszcze przy okazji warto zrobić, żeby nie płacić dwa razy

Najważniejsze informacje

Wymiana sprzęgła to jedna z bardziej czasochłonnych operacji serwisowych, trwająca średnio od 4 do 8 godzin. Wymaga ona fizycznego rozdzielenia silnika i skrzyni biegów, co w nowoczesnych autach wiąże się z demontażem zawieszenia, półosi i osprzętu. Jest to idealny moment, by za jedną opłatą za robociznę wymienić również kilka trudno dostępnych elementów, takich jak uszczelniacz wału korbowego czy olej w skrzyni biegów. Planując podobną naprawę, warto zarezerwować sobie auto zastępcze na minimum dwa dni, aby mechanik miał czas na precyzyjne centrowanie tarczy i sprawdzenie koła dwumasowego.

Wymiana sprzęgła w samochodzie. Dlaczego trwa to tyle, co lot za ocean?

Sprzęgło jest elementem wyjątkowo dobrze ukrytym wśród innych układów i podzespołów. Za sprawą pokoleń konstruktorów zostało ściśnięte pomiędzy silnik a skrzynię biegów i aby się do niego dostać, mechanik nie może po prostu otworzyć maski i go wyjąć. Żeby dobrać się do sprzęgła, musi najpierw fizycznie oddzielić skrzynię od silnika. A w nowoczesnym aucie, napakowanym elektroniką i osprzętem, oznacza to demontaż sporej części samochodu. Do odpięcia mogą być tutaj:

  • półosie napędowe – które trzeba odkręcić od kół i skrzyni biegów;
  • zawieszenie często trzeba rozpiąć wahacze, żeby w ogóle wyjąć półosie;
  • sanki (rama pomocnicza) w wielu autach przekładnia nie wyjdzie, dopóki nie opuści się całej ramy, na której wisi silnik;
  • osprzęt – a więc rozrusznik, wybieraki biegów, czujniki i przewody hydrauliczne. Wszystko to trzeba najpierw odpiąć, a po wymianie sprzęgła podpiąć idealnie we właściwym miejscu.

Dlatego też, jeśli mechanik mówi Wam o 6-8 godzinach pracy nad „zwykłą” wymianą sprzęgła, to nie przesadza. Jest to zupełnie realny, a wręcz niezbędny czas na bezpieczny demontaż i ponowny montaż wszystkiego, bez urywania śrub i uszkadzania wiązek.

Wyszukaj swoje auto
Wybierz auto

Dobierz części sprzęgła, których potrzebujesz

Sklep iParts.pl zaprasza

Rzeczy do zrobienia przy okazji. Co warto dołożyć do wymiany sprzęgła?

Skoro już płacicie za te 8 godzin ciężkiej pracy mechanika, wykorzystajcie to na maksa. Gdy skrzynia biegów leży już na stole, a dostęp do silnika jest wręcz idealny, przychodzi moment, w którym możecie zażyczyć sobie przy okazji wymianę dosłownie za grosze kilku ważnych części – części, za których wymianę normalnie zapłacilibyście tysiące, głównie ze względu właśnie na robociznę. Wymieniając sprzęgło, możecie dołożyć do tego wymianę:

  • uszczelniacza wału korbowego (od strony skrzyni) ta mała uszczelka za kołem zamachowym kosztować Was będzie na iParts.pl jakieś 30-50 zł. Jeśli zacznie cieknąć za miesiąc, będziecie musieli znowu płacić za demontaż skrzyni, co oznacza 800-1000 zł robocizny. Wymieńcie ten uszczelniacz profilaktycznie właśnie teraz;
  • olej w skrzyni biegów przy wyjmowaniu półosi często i tak trzeba ten olej spuścić. I zamiast wlewać stary, zastąpcie go świeżym. Nowy olej przekładniowy sprawi, że biegi będą wchodzić gładko, a skrzynia posłuży Wam na dłużej;
  • wysprzęglik centralny – w wielu autach wysprzęglik centralny schowany jest wewnątrz dzwonu skrzyni. Jeśli wymienicie samo sprzęgło, a stary wysprzęglik padnie za pół roku, znowu przyjdzie Wam płacić za demontaż przekładni.

No i jeszcze łapa sprzęgła oraz tulejki. Czasem skrzypienie pedału sprzęgła to wina zatartej łapy, a nie samego sprzęgła. Przy okazji wymiany sprzęgła warto ten element nasmarować lub – jeszcze lepiej – wymienić na nowy dosłownie za grosze.

Jak długo trwa wymiana sprzęgła w aucie?

Planując wymianę sprzęgła, od razu możecie śmiało założyć pozostawienie auta u mechanika na pełna dwa dni. Na ten czas zorganizujcie sobie auto zastępcze, rower, albo pracę zdalną. Dajcie mechanikowi czas na dokładne sprawdzenie koła zamachowego i precyzyjne centrowanie tarczy. A wybierając części do każdej z wymian, postawcie przede wszystkim na kompletne zestawy sprzęgła od renomowanych producentów. Dzięki temu mechanik będzie miał wszystko pod ręką, a Wy zyskacie pewność, że wszystko jest nowe i że do siebie pasuje. Potrzebne części – od sprzęgieł, przez uszczelniacze, aż po oleje przekładniowe – znajdziecie, oczywiście, w ofercie iParts.pl. To właśnie my dostarczamy części, które pozwalają spać (i jeździć!) spokojnie.

FAQ

Czy jeśli wymieniam sprzęgło, muszę też wymieniać koło dwumasowe?

Nie zawsze, choć zawsze warto koło dwumasowe przy tej okazji sprawdzić. Jeśli auto ma przebieg powyżej 150-200 tys. km, a dwumas nigdy jeszcze nie był wymieniany, istnieje spore ryzyko zniszczenia nowej tarczy sprzęgła. Będzie to skutek wibracji kończącego się koła dwumasowego. Czasem lepiej zwyczajnie nieco dołożyć i mieć już spokój na kolejne 200 tys. km.

Czy po wymianie sprzęgła trzeba ustawiać zbieżność kół?

Tak! To bardzo ważne, a często pomijane. Skoro mechanik musiał rozpiąć zawieszenie i opuścić sanki pod silnikiem, geometria kół mogła się minimalnie zmienić. Tymczasem nawet milimetr różnicy sprawi, że auto będzie ściągać, a opony zaczną dosłownie znikać w oczach. Ponowne ustawienie zbieżności kół to „kropka nad i” całej tej naprawy.

Czy w autach sportowych wymiana sprzęgła trwa szybciej?

To zależy. Czystej krwi auta rajdowe są projektowane tak, by skrzynię wyjąć w 15 minut. Ale w cywilnych autach sportowych (np. ciasno upakowane V6 czy V8 w małym nadwoziu) jest wręcz odwrotnie. Często trzeba wyjąć cały silnik razem ze skrzynią, żeby w ogóle dostać się do śrub. Wtedy wymiana sprzęgła to nie 8, a nawet bite 20 godzin pracy. Koszmar.

Popularne z kategorii Sprzęgło

Płyn hamulcowy K2 T104
15,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 010
33,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy ATE 03.9901-6402.2
78,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T108
25,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy ATE 03.9901-5802.2
45,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 005
20,00 zł
0 (0 ocen)
Sprzęgło w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Sprzęgło pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Sprzęgło
Kobieta w motoryzacji to raczej oksymoron. Branża samochodowa niewątpliwie kojarzona jest z mężczyznami, jednak coraz więcej kobiet, w tym również ja, coraz lepiej odnajduje się w tym typowo męskim świecie. Jako kobieta staram się często pokazać nieco inny punkt widzenia a tematy, które na pierwszy rzut oka wydają się skomplikowane przedstawić w prosty i przystępny, nawet dla laika sposób.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Sprzęgło DSG - budowa i działanie. Ile kosztuje wymiana sprzęgła w skrzyni DSG?

Sprzęgło DSG, jego budowa i działanie. Ile kosztuje wymiana sprzęgła w skrzyni DSG?

Dwusprzęgłowe, automatyczne skrzynie biegów mają wśród kierowców bardzo różne opinie. To podwójne sprzęgło nie dla każdego jest zaletą, zwłaszcza gdy przychodzi do jego wymiany. Czy słusznie? Jak wygląda to w przypadku skrzyni DSG – ulubionego modelu grupy VAG?

czytaj więcej >
Ślizganie się sprzęgła - przyczyny i naprawa: dlaczego sprzęgło się ślizga

Sprzęgło zaczęło się ślizgać? Jak rozpoznać, że to właśnie sprzęgło i co zrobić, kiedy pojawi się ten problem?

O ślizgającym się sprzęgle każdy z Was zapewne przynajmniej słyszał, być może wielu też doświadczyło tego zjawiska osobiście. Jego pojawienie się zawsze oznacza problemy z układem przenoszenia napędu i konieczność rychłej wymiany. Ponieważ jednak kończące się sprzęgło nie zawsze daje spektakularne objawy, część kierowców może ten moment zwyczajnie przegapić. Na co powinniście zwrócić uwagę, aby zdiagnozować ślizgające się sprzęgło? Co zrobić, kiedy sprzęgło zacznie się już ślizgać?

czytaj więcej >
Głośne sprzęgło (hałasujące) - przyczyny i naprawa

Dlaczego sprzęgło hałasuje? Co może być przyczyną głośnej pracy sprzęgła i w jaki sposób należy w takich przypadkach postępować?

Są takie momenty w życiu każdego kierowcy czy mechanika, kiedy niezbędne staje się założenie śmiesznej czapki w stylu Sherlocka Holmesa i przyjęcie roli prawdziwego detektywa. Konieczność taka pojawia się m. in. wówczas, kiedy sprzęgło w samochodzie zaczyna podejrzanie hałasować. Jeśli coś takiego pojawiło się również w Waszym aucie, załóżcie na głowę ten zabawy, kraciasty kapelusik, nabijcie dobrze fajkę i przygotujcie się na kawałek dobrej, detektywistyczne roboty.

czytaj więcej >
Sprzęgło nie wysprzęgla, nie rozłącza się  - co zrobić, jak naprawić

Kiedy sprzęgło przestaje się wysprzęglać. Jak rozpoznać nadchodzące problemy? Co je powoduje i jak należy sobie z nimi radzić?

Sprzęgło samochodowe jest podzespołem o bardzo dużej żywotności, pod warunkiem, że jest ono prawidłowo serwisowane i użytkowane. Jeśli dbacie o sprzęgło, spokojnie powinno Wam służyć nawet przez 400 tys. km. Jeśli nie dbacie, już po ok. 120 tys. km możecie się spodziewać np. tego, że zaczną pojawiać się problemy w jego wysprzęglaniem lub nagle zupełnie przestanie się rozłączać. Jak rozpoznać ten moment? Co może być bezpośrednią przyczyną tych problemów i jak sobie poradzić?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze