Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Element, bez którego mocowanie zacisków oraz klocków hamulcowych byłoby po prostu niemożliwe

W hamulcach samochodowych nic nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Każdy, kto prowadził kiedykolwiek samochód wie, że gdy naciśnie pedał hamulca, samochód zwalnia i ostatecznie zatrzymuje się. Ale w jaki sposób nasza stopa jest w stanie zatrzymać samochód o masie, dajmy na to, 1361 kg, poruszający się po drodze z dość dużą prędkością? Istotną rolę w tym procesie odgrywa jeden mały, lecz niezwykle wytrzymały element, o którym często zapominamy.

Jarzmo hamulcowe - co i gdzie to jest? Kup u nas nawet 40% taniej

Od opatentowania do seryjnego montażu

Pierwsze prymitywne hamulce tarczowe pojawiły się na raczkującym dopiero rynku motoryzacyjnym w 1902 roku. Jednak od momentu opatentowania takiego rozwiązania do chwili pierwszego montażu hamulców tarczowych w seryjnie produkowanym modelu auta (Citroen DS) minęło ponad pół wieku (1955 r.). Od tego czasu hamulce tarczowe stały się podstawowym wyposażeniem większości współczesnych samochodów.

Szybka ściąga

Samochodowe hamulce tarczowe składają się przede wszystkim z tarczy hamulcowej, zacisku oraz klocków. Bardzo ważną rolę odgrywa również jarzmo hamulcowe, ale po kolei. W chwili naciśnięcia na pedał hamulca generowane jest ciśnienie cieczy, czyli płynu hamulcowego, w przewodach hamulcowych. Równomierny nacisk płynu na cylinderki oraz tłoczki hamulcowe prowadzi do wytworzenia się siły hamowania, oddziałującej na okładziny cierne klocków hamulcowych, które następnie zostają dociśnięte z odpowiednią siłą do zespolonej z kołem tarczy hamulcowej. Cały ten proces prowadzi to stopniowego wytracania prędkości przez samochód, aż do momentu jego całkowitego zatrzymania.

Element, który ujarzmił zaciski i klocki w układzie hamulcowym

Ważną rolę w układzie hamulcowym pełni jarzmo hamulcowe, często niedoceniane i pomijane w ogólnodostępnych opisach współcześnie stosowanych systemów hamulcowych. Jarzmo zacisku hamulcowego służy przede wszystkim do mocowania samego zacisku oraz klocków hamulcowych we właściwej pozycji względem siebie. Jarzmo hamulcowe ma jeszcze jedną istotną funkcję, a mianowicie pozwala ono klockom na szybką ich aktywacje podczas hamowania.

Jarzmo hamulcowe to zazwyczaj dość dobrze wykonany i wytrzymały element całego układu, jednak jeśli trafimy lub wymienimy jarzmo na część wykonaną ze słabej jakości materiałów, to jego żywotność będzie bardzo krótka, zwłaszcza przy agresywnej jeździe samochodem. Warto więc systematycznie kontrolować i serwisować ten element układu hamulcowego, ponieważ to od niego w głównej mierze zależy solidne i stabilne zamocowanie zacisków i klocków hamulcowych. Jakakolwiek awaria jarzma w układzie wymaga jego całkowitego wymienienia. Z doświadczenia wiem, że nie ma co tu się bawić w montaż zestawów naprawczych, ponieważ jest to rozwiązanie jedynie na krótką metę.

Jarzmo hamulcowe, oczywiście dobrej jakości, to wytrzymały element, który posłuży w samochodzie przez długie lata. Jednak i jemu mogą przytrafić się niespodziewane awarie. Do najczęstszych usterek obserwowanych w tym elemencie należy na pewno luzowanie się mocowań. Wraz z upływem czasu lub na skutek złego dokręcenia mocowania po prostu puszczają. Można to zaobserwować, a także usłyszeć podczas hamowania. Dobiega wówczas niecodzienny, charakterystyczny odgłos z okolic kół, a samochód zachowuje się dziwnie, odbiegając od swojego normalnego, bezpośredniego toru jazdy. W jarzmie hamulcowym może dojść również do zniekształcenia jego otworów na skutek zmian kształtu prowadnic. Objawia się to najczęściej nierównomiernym zużywaniem się klocków hamulcowych oraz charakterystycznymi odgłosami podczas hamowania. Jarzmo hamulcowe nie jest także wolne od ryzyka pojawienia się na nim korozji oraz zaśniedzenia. Może to doprowadzić do powstawania wibracji, wydobywania się różnych dziwnych odgłosów z układu hamulcowego oraz pojawienia się stukania w okolicy zacisków. Ucierpieć mogą również klocki hamulcowe, które będą się nierównomiernie ścierać.

Popularne z kategorii Zacisk hamulca

Śruba QUICK BRAKE 0039
5,00 zł
5.0 (2 ocen)
Zestaw tulei prowadzących, zacisk hamulca QUICK BRAKE 113-1306X
20,00 zł
5.0 (2 ocen)
Sworzeń prowadzący zacisku hamulca ATE 11.8171-0008.1
16,00 zł
4.7 (7 ocen)
Zestaw naprawczy zacisku hamulca FRENKIT 238901
56,00 zł
4.5 (10 ocen)

Wyprzedaż

Zestaw tulei prowadzących, zacisk hamulca AUTOFREN SEINSA D7003C
28,00 zł
14,29 zł
5.0 (3 ocen)
Zestaw naprawczy zacisku hamulca AUTOFREN SEINSA D4846C
62,00 zł
4.9 (15 ocen)
Zacisk hamulca w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Zacisk hamulca pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Zacisk hamulca
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
2 komentarze
Cześć. Wymieniając klocki na tyle przy swoim Chevrolecie Orlando z 2011 zauważyłem że przy śrubie która jest przykręcana do tłoczka na dole jest przymocowana dodatkowa część na której jest skrót LDPE. Pierwszy raz to widzę i nie wiem do czego ona służy. Proszę o pomoc i wyjaśnienie do czego to służy.
Ciekawy artykuł, można się sporo dowiedzieć jak co pracuje w hamulcach. Powiem szczerze a znam się trochę na samochodach, nie miałem pojęcia, że jarzmo hamulcowe pełni aż tak ważną rolę w całym układzie. W najbliższej przyszłości aż sobie sprawdzę jak to wygląda u mnie w autku.

Powiązane artykuły

Elektryczne zaciski hamulcowe. Jak działają, jak są zbudowane i ich najczęstsze awarie

Elektryczne zaciski hamulca postojowego. W jaki sposób działają, jak są zbudowane i co najczęściej się w nich psuje?

W 2013 roku firma ATE wypuściła na rynek bardzo ciekawe rozwiązanie, jakim jest zintegrowany elektryczny hamulec postojowy. Jest to część zintegrowana, ponieważ łączy w sobie element napędzający oraz sam zacisk. Jak działa tego typu rozwiązanie? Z czego jest zbudowane i jak reaguje na codzienną eksploatację?

czytaj więcej >
Malowanie zacisków hamulcowych w kilku prostych krokach - od czego zacząć?

Malowanie zacisków hamulcowych. Kiedy się na nie zdecydować, jaką metodę malowania wybrać i od czego należy zacząć?

Malowanie zacisków to czynność zaskakująco prosta, jednak nie zawsze prawidłowo wykonywana. Jak w wielu innych przypadkach o efekcie końcowym decydują tutaj drobne szczegóły, takie jak określenie, kiedy należy zaciski pomalować i w jaki sposób się do tego zabrać. A w zależności od powodu oraz sposobu malowania zacisków, różne też mogą być metody przygotowania się do tego. O czego więc należałoby zacząć?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze