Czym jest Electronic Stability Program i w jakich samochodach można go znaleźć?

ESP to skrót od angielskiej nazwy systemu Electronic Stability Program, którą należałoby przetłumaczyć jako elektroniczny program stabilizacji jazdy lub bardziej precyzyjnie – elektroniczny program stabilizacji toru jazdy.

ESP nie jest rozwiązaniem nowym – wyjaśnia ekspert naszego sklepu iParts.pl. – Prace nad nim rozpoczęły się już wiele lat temu na skutek dążeń do zmaksymalizowania bezpieczeństwa jazdy i zminimalizowania niebezpieczeństwa wypadku. Electronic Stability Program stworzyli specjaliści z firmy Bosch w pierwszej połowie lat 90., a pierwszym samochodem, w którym ESP został zastosowany, był Mercedes S600 w wersji coupe z roku 1995.

Oczywiście, pierwsze modele aut wyposażonych w system ESP były samochodami z klasy wyższej, a sam system początkowo nie był w nich standardem, ale opcją instalowaną za konkretną dopłatą. Jednak z czasem jego popularność bardzo wzrosła. Skuteczność, jaką się wykazywał, sprawiła, że zgodnie z przepisami dotyczącymi aut dopuszczanych do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej, od 2011 roku każdy nowy samochód osobowy trafiający na europejski rynek musi mieć obowiązkowo system ESP na swoim wyposażeniu. Obecnie można go więc znaleźć nie tylko w autach klasy premium, ale i w najtańszych modelach segmentu A.

Do czego służy i jak działa elektroniczny program stabilizacji jazdy ESP?

ESP to system, który – mówiąc wprost – ma na celu zwiększenie szans na wyjście cało ze szczególnie niebezpiecznych sytuacji na drodze. O jakie dokładnie sytuacje chodzi? W grę wchodzi tu praktycznie wszystko to, co wiąże się z zaburzeniem obranego przez kierowcę toru jazdy, – tłumaczy ekspert iParts.pl – ze szczególnym uwzględnieniem jazdy na śliskiej nawierzchni oraz wykonywania wszelkich gwałtownych manewrów. Dobrym przykładem jest tu manewr wyminięcia przeszkody, która nagle pojawiła się na Waszej drodze.

Wyobraźcie sobie wcale nie tak rzadko spotykaną sytuację, kiedy to na prostej i pustej drodze poza obszarem zabudowanym rozwijacie całkiem sporą prędkość i nagle z pobocza na jezdnię wbiega pies. Nie ma czasu ani miejsca na hamowanie, pozostaje tylko manewr wyminięcia. Właśnie w takiej sytuacji widoczna jest skuteczność systemu ESP. Jak wygląda jego działanie?

W momencie, w którym wykonujecie skręt, chcąc ominąć przeszkodę, czujnik mierzenia kąta skrętu kierownicy oraz czujnik prędkości pojazdu przesyłają do modułu sterującego ESP informacje, na podstawie których program ustala teoretycznie pożądany przez Was tor jazdy. Jednocześnie czujniki odpowiadające za pomiar przyśpieszenia bocznego oraz prędkości obrotu auta wokół własnej osi wysyłają do modułu sterującego dane, dzięki którym ten może ustalić faktyczny tor jazdy. W przypadku gdy pomiędzy oboma torami – zamierzonym przez Was i faktycznym – pojawią się różnice, Electronic Stability Program uruchamia procedury mające na celu korektę faktycznego toru jazdy i zrównanie go z torem zamierzonym.

Z czego składa się Electronic Stability Program?

System ESP korzysta z pracy dwóch doskonale już znanych Wam układów, czyli ABS i ASR. ABS to system przeciwdziałający blokowaniu się kół podczas hamowania, a ASR chroni koła napędzane przed poślizgiem. ESP posiada obie te funkcje wzbogacone dodatkowo o przeciwdziałaniu wyślizgnięcia się pojazdu z obranego toru jazdy.

W skład Electronic Stability Program wchodzą:

  • pompa hydrauliczna,
  • układ sterujący,
  • sieć czujników.

Wspomniana sieć czujników angażowanych przez układ ESP jest bardzo rozbudowana, dzięki czemu otrzymuje on bardzo dużo istotnych dla niego informacji. Wśród najważniejszych czujników pracujących dla elektronicznego programu stabilizacji należy wymienić:

Czy jednak system ESP jest Wam tak naprawdę potrzebny, skoro macie już w sowich samochodach ABS i ASR? Nich odpowiedzią na to pytanie będzie fakt, że producenci aut dają z reguły kierowcom możliwość wyłączenia systemu ASR, a z możliwością wyłączenia systemu ESP spotkacie się bardzo rzadko. Jest on po prostu zbyt ważny dla zapewniania bezpieczeństwa w czasie jazdy.