MIKOŁAJKOWY RABAT DO -9%! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

2
2
4
4
0
0
2
2
1
1
7
7
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Kolumna MacPhersona. Czym jest, jak powstała i dlaczego ciągle jest stosowana?

Amerykański inżynier i konstruktor samochodów – Earle S. MacPherson, pracując dla koncernu General Motors, otrzymał zadanie stworzenia motoryzacyjnego Świętego Graala. Jego celem miało być zaprojektowanie samochodu taniego w produkcji, a jednocześnie doskonałego w użytkowaniu – modelu, który zmotoryzowałby całe Stany Zjednoczone. Wprawdzie ostatecznie cały projekt zakończył się fiaskiem, jednak pozwolił MacPhersonowi opracować szereg rozwiązań jednocześnie prostych i skutecznych. Najsłynniejszym i stosowanym do dziś (ze stosunkowo niewielkimi modyfikacjami) okazała się być tzw. kolumna MacPhersona, czyli kolumna zawieszenia łącząca w sobie 3 funkcje, jakie pełnić musi każde zawieszenie samochodowe – tłumienie, resorowanie i prowadzenie.

W jaki sposób powstała kolumna MacPhersona?

Jak działa kolumna MacPhersona?

W układzie zawieszenia samochodowego występują trzy rodzaje elementów – tłumiące, sprężyste i prowadzące. Elementy prowadzące dbają o to, aby koła utrzymywały prawidłowy tor jazdy. Części tłumiące mają za zadanie tłumić drgania powstające na styku koła z podłożem. Elementy sprężyste z kolei, a więc sprężyny, drążki, łączniki i stabilizatory, decydują o utrzymaniu właściwej zwartości całego układu.

Kolumna MacPhersona jest podzespołem niezależnym (pracującym oddzielnie przy każdym kole), składającym się z amortyzatora, sprężyny śrubowej oraz zwrotnicy. Jako całość przymocowana jest od góry do kielichów amortyzatora, a od dołu do wahacza. Dzięki umiejętnemu połączeniu wszystkich wymienionych elementów, kolumna MacPhersona posiada jednocześnie właściwości prowadzące, sprężyste i tłumiące. Co więcej, układ ten jest również niezwykle prosty w budowie i łatwy w obsłudze. Jest to rozwiązanie ekonomiczne zarówno z punktu widzenia kosztów produkcji, jak i zajmowanego miejsca.

Czy kolumna MacPhersona ma jakieś wady?

Kolumna MacPhersona to rozwiązanie niezwykle wprost udane. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że choć producenci aut nieustannie opracowują kolejne ulepszenia w obszarze wszystkich układów samochodowych, ten element przedniego zawieszenia pozostaje praktycznie bez większych zmian. Wszyscy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że przy znanej nam obecnie technologii trudno byłoby osiągnąć lepsze połączenie wysokiej jakości i sprawności z prostotą i łatwością obsługi. Nie oznacza to jednak, że kolumna MacPhersona jest konstrukcją pozbawioną jakichkolwiek wad.

Z całą pewnością za słaby punkt omawianego rozwiązania uznać można pewną wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne, zwłaszcza na uderzenia, do których dochodzi przy najechaniu na wyraźne obniżenie gruntu (czyli m. in. na klasyczną dziurę w asfalcie). Nie jest to też konstrukcja sprawdzająca się w samochodach o naprawdę dużej mocy, takich jednak modeli nie ma zbyt wielu, a i w nich producenci stosują rozmaite modyfikacje klasycznej kolumny MacPhersona.

To, o czym zawsze należy pamiętać, to fakt, że poszczególne części składające się na kolumnę MacPhersona są częściami eksploatacyjnymi, a więc podlegającymi naturalnemu zużyciu. Zarówno amortyzatory, sprężyny, poduszki czy łożyska muszą być więc regularnie wymieniane na nowe. Jest to podstawowy wymóg zachowania bezpieczeństwa w czasie jazdy.

Popularne z kategorii Zawieszenie i Amortyzacja

Olej FEBI BILSTEIN 06161
52,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 06162
43,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 46161
52,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 08971
39,00 zł
5.0 (3 ocen)
Amortyzator KYB 344459
156,00 zł
4.9 (192 ocen)
Komplet osłon i odbojów KYB 915400
60,00 zł
4.5 (13 ocen)
Zawieszenie i Amortyzacja w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Zawieszenie i Amortyzacja pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Zawieszenie i Amortyzacja
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
5 komentarzy
Kolumna McPhersona od lat idealnie sprawdza się w pojazdach mechanicznych, jest bardzo trwała, a w razie czego naprawy są bardzo tanie. Wg mnie to bardzo dobre rozwiązanie, którego nie należy modyfikować bo tak jak Tomek napisał, w samochodach jest wiele więcej rzeczy do poprawy
Ja też nie uważam, że kiedyś ktoś wymyśli coś lepszego. W tym przypadku amortyzator pełni zarówno rolę elementu tłumiącego i prowadzącego, więc dla mnie jest to rozwiązanie idealne, tak jak zresztą pisze autor artykułu. Myślę, że w samochodach jest wiele innych rzeczy do poprawy niż kolumna MacPhersona.
Jak dla mnie to zdecydowanie nieśmiertelne zawieszenie w osobówkach i jak na razie to nic mnie bardziej do siebie nie przekonało.
Kultowe rozwiązanie, ale bardzo delikatne. Nie mniej jednak sprawdza się, skoro cały czas się je stosuje.
Kolumna MacPhersona to chyba teraz najpopularniejsze zawieszenie w samochodach osobowych. Mimo, że ma już 70 lat, nikt nie wymyślił czegoś lepszego, a do tego charakteryzuje się korzystnym stosunkiem ceny do jakości :)

Powiązane artykuły

ESP (system stabilizacji toru jazdy) - jak działa i do czego służy?

Electronic Stability Program, czyli elektroniczny program stabilizacji toru jazdy. Jaką rolę pełni i jak działa system ESP?

Mogłoby się wydawać, że istnienie systemów takich jak ABS i ASR całkowicie załatwia sprawę w kwestii stabilizacji toru jazdy. A jednak mimo stosowania obu tych rozwiązań seryjnie, nasze auta wzbogacone zostały o kolejny system stabilizujący ruch, czyli o ESP. Czy jego obecność naprawdę jest niezbędna? Czym różni się od używanych już systemów stabilizacji toru jazdy?

czytaj więcej >
Stuki w okolicach koła a zużyte poduszki amortyzatora

Stuki w okolicach koła i problemy z prowadzeniem auta mogą oznaczać zużytą poduszkę amortyzatora

Pogorszenie jakości prowadzenia pojazdu oraz słyszalne hałasy dobiegające z okolic jednego z kół zwykle oznaczają problem z amortyzatorem. Co jednak, kiedy okazuje się, że amortyzator jest w pełni sprawny? W takim przypadku całą uwagę należy skupić na poduszce amortyzatora, która również z czasem może ulec zużyciu, również w wyniku nieprawidłowej eksploatacji.

czytaj więcej >
Wymiana łożysk oporowych amortyzatora w samochodzie

Wymiana łożyska oporowego amortyzatora. Kiedy i jak należy ją przeprowadzić?

Zdaniem ekspertów łożysko amortyzatora to jedno z najważniejszych łożysk, jakie możemy znaleźć w samochodach posiadających kolumnę MacPhersona. To właśnie łożysko stanowi część obrotową kolumny i jeśli ulegnie zużyciu lub uszkodzeniu, pojawi się cały szereg objawów wpływających na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Właśnie dlatego uszkodzone łożysko oporowe amortyzatora powinno zostać natychmiast wymienione, zaraz po zauważaniu pierwszych oznak jego awarii. Jak należy to zrobić?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze