Wymiana łożyska oporowego amortyzatora. Kiedy i jak należy ją przeprowadzić?

Data:
W kategorii Zawieszenie i Amortyzacja

Zdaniem ekspertów łożysko amortyzatora to jedno z najważniejszych łożysk, jakie możemy znaleźć w samochodach posiadających kolumnę MacPhersona. To właśnie łożysko stanowi część obrotową kolumny i jeśli ulegnie zużyciu lub uszkodzeniu, pojawi się cały szereg objawów wpływających na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Właśnie dlatego uszkodzone łożysko oporowe amortyzatora powinno zostać natychmiast wymienione, zaraz po zauważaniu pierwszych oznak jego awarii. Jak należy to zrobić?

Które objawy każą podejrzewać, że łożysko oporowe amortyzatora przestało należycie funkcjonować?

Łożysko amortyzatora doczekało się kilku nazw, pod którymi część ta występuje w sklepach motoryzacyjnych, w autoryzowanych serwisach obsługi czy warsztatach samochodowych. Bywa nazywane górnym łożyskiem amortyzatora, łożyskiem oporowym amortyzatora, poduszką amortyzatora czy górnym mocowaniu amortyzatora. U nas, na iParts.pl, część tę znajdziecie pod nazwą łożysko amortyzatora lub ewentualnie łożysko mocowania amortyzatora. Jakiej by jednak nazwy nie używać, rola łożyska amortyzatora pozostaje ta sama, a jest nią umożliwianie obracania się kolumny. Jako całość, górne mocowanie amortyzatora składa się z:

  • łożyska tocznego,
  • gumowego elementu pochłaniającego drgania.

Bez rozróżniania na poszczególne elementy mocowania, jeśli ulegnie ono uszkodzeniu lub znaczącemu zużyciu, zaczynają pojawiać się objawy, po których będziecie mogli rozpoznać, w czym tkwi przyczyna problemu. A objawami tymi są:

  • skrzypienie dobiegające z okolicy kół podczas ruchów sprężyny zawieszenia,
  • utrudniona kontrola pojazdu podczas pokonywania zakrętów,
  • dobrze słyszalne terkotanie powstające podczas kręcenia kołem kierownicy,
  • utrudniony, spowolniony i ograniczony powrót układu kierowniczego do położenia wyjściowego po każdym zakręcie,
  • dobiegające z okolicy amortyzatorów stuki, szczególnie dobrze słyszalne podczas jazdy po nierównościach.

Każdy z tych objawów powinien dać Wam powód do tego, aby przyjrzeć się działaniu amortyzatorów, a szczególnie samych łożysk. Jeśli kilka z nich pojawi się jednocześnie, możecie w ciemno ustawiać auto na podnośniku i szykować się do wymiany górnego mocowania amortyzatora. Jednak nawet w przypadku lekkich tylko podejrzeń warto sprawdzić stan łożyska, aby upewnić się, w czym tkwi problem. Wiele może Wam podpowiedzieć przebieg samego samochodu oraz upływ czasu od ostatniej wymiany łożyska amortyzatora. Jeśli na jednym komplecie przejechaliście już ok. 100 tys. km, to śmiało możecie zamawiać nowy. Uwaga! Amortyzatory łożyska, tak jak i same amortyzatory, zawsze wymieniamy parami!

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny nowych łożysk oporowych w naszej ofercie!

Jak wygląda procedura wymiany łożyska oporowego amortyzatora krok po kroku?

Wymiana łożyska oporowego amortyzatora nie jest niczym skomplikowanym, choć bez wątpienia wymaga posiadania odpowiednich narzędzi i choćby minimalnego doświadczenia w mechanice pojazdowej. Jeśli nie w swoim garażu, możecie ją spokojnie przeprowadzić w warsztacie samoobsługowym, z użyciem samodzielnie wybranych części zamiennych, oszczędzając na mechaniku, a jednocześnie ucząc się czegoś nowego. Jak wygląda wymiana łożyska amortyzatora krok po kroku?

  1. Zacząć trzeba od ustawienia auta na podnośniku i ściągnięciu obu kół z tej samej osi (przypominamy o konieczności wymiany obu łożysk).
  2. Następnie, przy zachowaniu odpowiedniej ostrożności (nagłe rozprężenie sprężyny może zakończyć się bolesnym urazem), demontujecie oba amortyzatory zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
  3. Sprężynę amortyzatora musicie ścisnąć specjalnym ściągaczem do sprężyn, bo tylko w ten sposób zdołacie uwolnić łożysko oporowe z gniazda.
  4. Przytrzymujecie drążek łączący tłumika drgań i zdejmujecie nakrętkę. Dopiero teraz możecie spokojnie zabrać się za właściwy demontaż uszkodzonego czy zużytego łożyska oporowego amortyzatora.
  5. Ustawiacie nowe łożysko amortyzatora w pozycji montażowej, uważnie sprawdzając, czy jest osadzone na sprężynie w sposób prawidłowy.
  6. Mocujecie wszystkie śruby i inne elementy mocujące, dokręcacie nakrętki (z użyciem klucza dynamometrycznego ustawionego na podaną przez producenta pojazdu siłę).
  7. Zwalniacie sprężyny amortyzatora.
  8. Montujecie amortyzatory na swoim miejscu.
  9. Zakładacie na powrót oba koła.

Nawet jeśli całość prac zdecydowaliście się wykonać sami, pamiętajcie o tym, aby po wymianie łożysk oporowych amortyzatorów, udać się do profesjonalnego warsztatu na kontrolę i regulację zbieżności kół.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.