Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Stuki w okolicach koła i problemy z prowadzeniem auta mogą oznaczać zużytą poduszkę amortyzatora

Pogorszenie jakości prowadzenia pojazdu oraz słyszalne hałasy dobiegające z okolic jednego z kół zwykle oznaczają problem z amortyzatorem. Co jednak, kiedy okazuje się, że amortyzator jest w pełni sprawny? W takim przypadku całą uwagę należy skupić na poduszce amortyzatora, która również z czasem może ulec zużyciu, również w wyniku nieprawidłowej eksploatacji.

Stuki w okolicach koła a zużyte poduszki amortyzatora

Jak rozpoznać, że poduszka amortyzatora uległa zużyciu?

Sytuacja, która zdarzyć się może niemal każdemu kierowcy, wygląda następująco – podczas jazdy samochodem zaczynają pojawiać się pewne problemy z prowadzeniem (zwłaszcza z utrzymywaniem jednego, stałego kierunku jazdy), a z okolic jednego z kół zaczyna rozlegać się głuche stukanie, szczególnie dobrze słyszalne na zakrętach. Diagnoza przyczyn problemu w podobnej sytuacji powinna wyglądać następująco: w pierwszej kolejności dokonujemy weryfikacji głównych elementów układu kierowniczego oraz układu zawieszenia, a w przypadku nieodnalezienia żadnych możliwych przyczyn zaistniałych problemów, przechodzimy do sprawdzenia stanu amortyzatora.

Stan amortyzatora można ocenić w dość prosty sposób. Jeśli część ta nie nosi śladów zużycia (np. brak widocznych śladów wycieku oleju), prawdopodobnie przyczyny powinniśmy szukać gdzieś indziej. Gdzie? Przede wszystkim w poduszce amortyzatora, która z czasem również podlega zużyciu. Zużycie to możemy dodatkowo przyśpieszyć przez nieostrożną jazdę. Wystarczy chwila nieuwagi i większe zagłębienie w drodze (obniżona studzienka kanalizacyjna lub zwykła dziura w asfalcie), by doprowadzić do uszkodzenia poduszki. Jeśli opisane wyżej problemy pojawią się wkrótce po takim zdarzeniu, uszkodzenie amortyzatora lub poduszki amortyzatora powinno stanowić nasze pierwsze podejrzenie.

W jaki sposób dochodzi do zużycia poduszki amortyzatora?

Opisana sytuacja może doprowadzić do gwałtownego powstania luzu na łożysku przylegającym do poduszki, co w efekcie da objawy w postaci wspomnianych problemów z prowadzeniem pojazdu, wyraźnie słabszej amortyzacji na nierównościach czy słyszalnych stuków dobiegających z okolicy jednego z kół. Takie same objawy mają miejsce również w wyniku naturalnego zużycia się poduszki amortyzatora. Różnica polega jedynie na tym, iż w przypadku zużycia, objawy te mogą pojawiać się znacznie bardziej stopniowo i nie zawsze będą łatwo zauważalne. Tak jak w przypadku amortyzatorów, tak i poduszki zużywają się pomału, tracąc swoją sprawność w trudny do wychwycenia (zwłaszcza na początkowym etapie) sposób.

Jeśli już zauważymy pierwsze objawy zużywających się poduszek amortyzatora, powinniśmy jak najszybciej zaplanować ich wymianę. Odwlekanie tego jest zwyczajnie nieuzasadnione, gdyż objawy zużycia z czasem będą się tylko nasilać, wpływając wyraźnie zarówno na komfort, jak i na bezpieczeństwo jazdy.

Planując wymianę zużytych poduszek amortyzatorów, pamiętajmy koniecznie o tym, aby części te wymieniać zawsze parami – obie poduszki na tej samej osi. Wynika to stąd, iż żywotność obu poduszek zawsze jest do siebie mocno zbliżona i jeśli jedna z nich daje oznaki zużycia, to i druga wkrótce zacznie się „sypać”. Wyjątek od tej zasady stanowi wymiana poduszki uszkodzonej ewidentnie w wyniku np. najechania na dziurę w drodze. W takim przypadku być może wystarczy wymiana wyłącznie jednej, tej uszkodzonej poduszki.

Popularne z kategorii Zawieszenie i Amortyzacja

Olej FEBI BILSTEIN 06161
48,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 06162
43,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 46161
48,00 zł
5.0 (3 ocen)
Olej FEBI BILSTEIN 08971
41,00 zł
5.0 (3 ocen)
Amortyzator KYB 344459
154,00 zł
4.9 (192 ocen)
Komplet osłon i odbojów KYB 915400
62,00 zł
4.5 (13 ocen)
Zawieszenie i Amortyzacja w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Zawieszenie i Amortyzacja pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Zawieszenie i Amortyzacja
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
3 komentarze
Ja też właśnie pomyślałbym o wahaczach, albo o sworzniu, nie o poduszkach. W zasadzie to trudno to sprawdzić, dopiero patrząc na nie od góry przy opuszczonym aucie. Luzy w zawieszeniu mogą pojawić się od czasu do czasu, lecz tak na oko ciężko to sprawdzić. Po wymianie poduszek warto jeszcze sprawdzić geometrię kół ;-)
Ja jeśli słyszę stuki w okolicach koła to w moim samochodzie bardziej podejrzewałbym wahacze, jednak przyczyn może być wiele. Z każdym takim przypadkiem jadę od razu do mechanika bo jazda z taką usterką może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń. Warto od razu to sprawdzić
Wymianialem ostatnio, nie ma co ryzykowac jak się wozi dzieci. Od razu wiedzialem ze cos jest nie tak, jak tylko cos zaczeło mi stukac podczas skrecania.

Powiązane artykuły

ESP (system stabilizacji toru jazdy) - jak działa i do czego służy?

Electronic Stability Program, czyli elektroniczny program stabilizacji toru jazdy. Jaką rolę pełni i jak działa system ESP?

Mogłoby się wydawać, że istnienie systemów takich jak ABS i ASR całkowicie załatwia sprawę w kwestii stabilizacji toru jazdy. A jednak mimo stosowania obu tych rozwiązań seryjnie, nasze auta wzbogacone zostały o kolejny system stabilizujący ruch, czyli o ESP. Czy jego obecność naprawdę jest niezbędna? Czym różni się od używanych już systemów stabilizacji toru jazdy?

czytaj więcej >
Kolumna MacPhersona - co to jest i jak działa?

Kolumna MacPhersona. Czym jest, jak powstała i dlaczego ciągle jest stosowana?

Konstruktorzy i producenci samochodów od zawsze dążyli do osiągnięcia jak najlepszego stosunku jakości do ceny. Ich marzeniem było wytwarzanie aut tanich i jednocześnie doskonałych. Nawet jeśli nie wychodziło im to w przypadku samochodów, często osiągali doskonałe wyniki w konstrukcji poszczególnych podzespołów. Najlepszym przykładem tego jest kolumna MacPhersona.

czytaj więcej >
Wymiana łożysk oporowych amortyzatora w samochodzie

Wymiana łożyska oporowego amortyzatora. Kiedy i jak należy ją przeprowadzić?

Zdaniem ekspertów łożysko amortyzatora to jedno z najważniejszych łożysk, jakie możemy znaleźć w samochodach posiadających kolumnę MacPhersona. To właśnie łożysko stanowi część obrotową kolumny i jeśli ulegnie zużyciu lub uszkodzeniu, pojawi się cały szereg objawów wpływających na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Właśnie dlatego uszkodzone łożysko oporowe amortyzatora powinno zostać natychmiast wymienione, zaraz po zauważaniu pierwszych oznak jego awarii. Jak należy to zrobić?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze