Mogłoby się wydawać, że o płynach hamulcowych, a szczególnie o doborze płynów hamulcowych powiedziano i napisano już wszystko. Jednak z ilości pytań, jakie w tym właśnie temacie od Was dostajemy, wynika, że jak dotąd nie zrobiono tego należycie. Niniejszym postanowiliśmy to zmienić. A więc, jak prawidłowo dobrać płyn hamulcowy?

Na co przeciętni kierowcy (a także niemała część mechaników) zwracają uwagę przy wyborze płynu hamulcowego? Na jego temperaturę wrzenia. Czy słusznie? Nie, ponieważ temperatura wrzenia płynu hamulcowego, choć ważna, ma dla zdecydowanej większości z nas znaczenie drugo-, a nawet trzeciorzędne. Na co więc powinniście patrzeć? Co sprawdzać? Czym się kierować? Kolejność powinna wyglądać tu następująco:

  1. Rodzaj płynu hamulcowego (czyli cyferka po DOT),
  2. Poziom lepkości (czasem wynika z samego rodzaju płynu, ale nie zawsze)
  3. Marka (zwykle im lepsza marka, tym m. in. wyższa temperatura wrzenia dla tego samego rodzaju płynu),
  4. Temperatura wrzenia płynu zawodnionego (czyli de facto takiego, z jakim zwykle mamy do czynienia).

Na końcu, ale to naprawdę na samym końcu tej krótkiej listy, jest cena. Czemu na końcu? Wszystkim, którzy starają się oszczędzać wbrew rozsądkowi, przypominamy to, co mawiają starzy mechanicy: na tamtym świecie zawartość portfela nie ma już żadnego znaczenia. Bez dobrego płynu hamulcowego sami będziecie mogli szybko zweryfikować prawdziwość tego powiedzenia.

Płyn hamulcowy DOT 3

Choć z punktu widzenia samej tylko technologii nieco już przestarzały, jest to cały czas absolutnie najpopularniejszy i najczęściej stosowany płyn hamulcowy na świecie. Wprawdzie z Europy pomału już znika, jednak to właśnie DOT 3 jest obowiązującym standardem dla samochodów przeznaczonych na rynek amerykański czy azjatycki. Co więcej, konstrukcje tych aut nie przewidują żadnych zamian. Jeśli więc macie takie auto i w jego instrukcji obsługi lub na zbiorniczku wyrównawczym znajdziecie informacje o tym, aby używać wyłącznie płynu hamulcowego DOT 3, to takiego też musicie używać. Bez wyjątków!

Płyn hamulcowy DOT 3

DOT 3 to także standard w autach europejskich starszego typu. Teoretycznie można zastąpić go praktycznie każdym płynem ba bazie poliglikoli, jednak w praktyce zalecamy pewną dobrze rozumianą ostrożność. Na wszelki wypadek zawsze warto skonsultować się w tej sprawie ze specjalistą. W każdej chwili możecie to zrobić na iParts.pl. Szczegóły znajdziecie w zakładce kontakt.

Płyn hamulcowy DOT 4

Pod względem technologicznym jest to płyn nowocześniejszy, choć tu można mieć pewne wątpliwości. O ile bowiem jego minimalna temperatura wrzenia jest wyższa, niż w DOT 3, to jego lepkość z kolei uległa zwiększeniu. Co to dla nas oznacza? Mniej więcej tyle, że płyn hamulcowy DOT 4 nie nadaje się do samochodów z najróżniejszymi układami wspomagania hamowania. Jest to więc typ przeznaczony raczej do starszych, wręcz już klasycznych modeli bez ABS-u i tym podobnych wynalazków. Dla klasyków jest to jednak wybór w sam raz. Czemu? Ponieważ ich układ hamulcowy został zaprojektowany właśnie z myślą o płynie o wysokiej lepkości. Nie oznacza to wcale, że nie możecie zastępować go innym, nowocześniejszym płynem. Możecie, choć ostatecznie zawsze warto się skonsultować z kimś dla zyskania całkowitej pewności.

Płyn hamulcowy DOT 4

Płyn hamulcowy DOT 4 LV

Pod tą dziwną nazwą kryją się wszystkie wersje płynu DOT 4 (oznaczenia dla poszczególnych marek różnią się od siebie, choć sama specyfikacja płynu pozostaje ta sama), który posiada niższą lepkość (low viscosity) niż klasyczna wersja DOT 4. Płyn hamulcowy DOT 4 LV przeznaczony jest do aut z układami wspomagania hamulców, które wymagają właśnie płynów o niskiej lepkości.

Płyn hamulcowy DOT 5.1

To obecnie najnowocześniejszy rodzaj płynu hamulcowego, przynajmniej spośród tych, które są szeroko dostępne na rynku motoryzacyjnym. Posiada wysoką temperaturę wrzenia i niską lepkość, przez co idealnie nadaje się do stosowania w nowoczesnych samochodach. Co różni go od DOT 4 LV? Płyn hamulcowy DOT 5.1 jest, a przynajmniej ma być, odpowiednikiem olejów silnikowych long life – posiada wydłużoną trwałość i należy go wymieniać np. nie co 2, a co 3 lata. To tyle teorii. W praktyce może to oznaczać dokładnie to samo, z czym stykamy się w przypadku olejów silnikowych, czyli zalecenia zaleceniami, a praktyka praktyką. Na wszelki wypadek radzimy zachować interwał wymiany typowy dla płynów DOT 4. Tak będzie po prostu bezpieczniej.

Płyn hamulcowy DOT 5.1

Płyn hamulcowy DOT 5

Jedyny w naszym zestawieniu płyn na bazie silikonu. DOT 5 posiada całkiem wysoką temperaturę wrzenia i niską lepkość, a mimo to praktycznie nikt go nie używa (może poza właścicielami motoryzacyjnych klasyków). Czemu? Ponieważ płyn ten ulega kompresji w układzie hamulcowy, co spowalnia działanie hamulców i powoduje efekt pustki po wciśnięciu pedału hamulca.