Liczy się nie tylko to, jaki płyn hamulcowy należy wybrać, ale też jak z nim postępować. 6 prawd o wymianie i eksploatacji płynu

Data:
W kategorii Płyn hamulcowy

Statystyki z ostatnich lat są dla polskich kierowców bezlitosne. Pod względem dbałości o prawidłową eksploatację aut oraz ich stan techniczny znajdujemy się w absolutnym ogonie Europy. W przypadku podejścia do kwestii płynu hamulcowego jest to już prawdziwy dramat. Jakich zasad powinniśmy przestrzegać, aby to zmienić?

Przeprowadzane w ostatnich latach na terenie całego kraju badania dotyczące płynu hamulcowego, jego stanu oraz eksploatacji, są naprawdę szokujące. 70% aut poruszających się po naszych drogach ma w swoich układach hamulcowych zużyty płyn. W blisko 30% przypadkach płyn ten kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany. Co 5 kierowca nigdy nie zlecał wymiany płynu hamulcowego w swoim samochodzie i aż 81% warsztatów w ogóle tego typu usługi nie proponuje przyjeżdżającym do nich klientom. Kończy się to tym, że blisko połowa kierowców płyn hamulcowy wymienia bardzo rzadko, a 23% nie robi tego wcale – również z braku świadomości, że należy to robić. Efekt? Układy hamulcowe w polskich autach działają nie na płyn hamulcowy, a na niezidentyfikowaną bliżej ciecz zawierającą dużą ilość zwykłej wody. Czy może dziwić fakt, że 27% wypadków drogowych spowodowanych jest niesprawnymi hamulcami?

Jeśli zamierzacie przełamać ten straszny zwyczaj ignorowania znaczenia płynu hamulcowego i chcielibyście poznać 6 kluczowych zasad dotyczących jego eksploatacji, oto odpowiedzi na pytania, które powinniście zadać:

Spis treści

Jak sprawdzić poziom płynu hamulcowego?

Bardzo prosto. O niedostatku płynu hamulcowego zostaniecie z pewnością poinformowani przez odpowiednią kontrolkę (lub komunikat), jeśli tylko czujniki wykryją, że poziom jego spadł poniżej dopuszczalnego minimum. Poziom płynu możecie również sprawdzić sami, naocznie, podnosząc maskę auta i odszukując zbiorniczek płynu hamulcowego. Na zbiorniczku tym znajdziecie dwa wskaźniki określające poziom minimum oraz poziom maksimum. Każda wartość pomiędzy minimum a maksimum jest jak najbardziej akceptowalna.

Pamiętajcie również, że szybki ubytek płynu hamulcowego oznacza nieszczelność układu i jest zjawiskiem co najmniej niepokojącym.

Czy płyn hamulcowy można samodzielnie dolewać do układu?

Jak najbardziej. Dolewanie płynu do układu w celu uzupełnienia jego poziomu jest czynnością banalnie prostą i nalży ją przeprowadzać zawsze, gdy zajdzie taka potrzeba. Oczywiście, jeśli potrzeba taka zachodzi zbyt często, oznacza to, że gdzieś w układzie pojawiła się nieszczelność i samo uzupełnianie ilości płynu nie wystarcza. Powstałą nieszczelność należy jak najszybciej zlokalizować i usunąć.

Jaki powinien być poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku?

Poziom płyny hamulcowego zawsze powinien mieścić się pomiędzy wyznaczonymi przez producenta wartościami – minimalną i maksymalną. Niedobór płynu hamulcowego jest zjawiskiem niebezpiecznym i zdecydowanie należy go unikać. Na skutek małej ilości płynu w układzie może dojść do obniżenia sprawności hamulców, choćby poprzez opóźnienie ich działania. Jeśli chodzi o nadmiar, to ten nie jest może sam w sobie szkodliwy, jednak z całą pewnością nie jest też wskazany. Wprawdzie tak jak w przypadku oleju, producenci auta przewidzieli sytuację, w której kierowca doleje do zbiorniczka zbyt dużo płynu i skonstruowali cały układ tak, aby spokojnie sobie z tym poradził, jednak pamiętajcie o tym, że nadmiar płynu oznacza tu również nadmierne obciążenie układu, a to z całą pewnością nie jest nikomu do niczego potrzebne.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny płynów hamulcowych w naszej ofercie!

Czy płyn hamulcowy można wymieniać samodzielnie, czy lepiej powierzyć to fachowcom?

W zasadzie nigdzie poza warsztatem lub serwisem obsługi płynu hamulcowego samodzielnie wymienić się nie da. W tego typu miejscach wymianę płynu przeprowadza się obecnie z użyciem specjalistycznego sprzętu obsługiwanego przez jedną osobą. Całość możliwa jest do wykonania szybko i bez najmniejszych problemów.

W przypadku wymiany płynu hamulcowego we własnym zakresie, zawsze konieczna okazuje się pomoc drugiej osoby. Nie przeprowadzicie jej więc wprawdzie samodzielnie, ale z małą pomocą sąsiada już jak najbardziej. Pomoc ta jest zresztą naprawdę symboliczna i nie potrzeba w tym celu mieć najmniejszego nawet pojęcia o mechanice samochodowej. Wystarczy, że znajdziecie kogoś, kto zajmie miejsce na fotelu kierowcy i w odpowiednim (wskazanym przez Was) momencie, będzie naciskał na pedał hamulca.

Samodzielna wymiana płynu hamulcowego, choć prosta, wymaga jednak nieco pracy i posiadania minimum narzędzi oraz akcesoriów. Potrzebny będzie Wam:

Pamiętajcie, że płyn hamulcowy należy wymieniać po ustawieniu auta na podnośniku, na kanale lub na solidnych, profesjonalnych podporach!

Po jakim przebiegu lub po jakim czasie należy wymienić płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy wymieniajcie zawsze zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Najczęściej zalecenia ta mówią o interwale wynoszącym 2 lata lub 100 tys. przejechanych kilometrów. Skrócenie interwału wymiany może nastąpić ze względu na różne czynności wykonywane na układzie hamulcowym, nigdy zaś nie może zostać on wydłużony ponad te zalecenia.

Czy różne rodzaje płynów hamulcowych można ze sobą mieszać? Jeśli tak, to które?

W powszechnej opinii kierowców, płyny hamulcowe DOT 3, DOT 4 oraz DOT 5.1 mogą być ze sobą mieszane. W rzeczywistości sprawa ta jednak wygląda znacznie bardziej skomplikowanie. To, że jakieś płyny się ze sobą mieszają, nie oznacza jeszcze, że mieszać je należy. Każdy z tych płynów powstał na tej samej bazie, jednak ich szczegółowe właściwości pozostają różne. Nie ma przypadku w tym, że w instrukcjach wielu aut znajdziecie uwagę o tym, aby używać do nich WYĄCZNIE płynu DOT 3 lub WYŁĄCZNIE płynu DOT 5.1.

Eksperci marki ATE mówią wprost, że mieszanie każdego z wyżej wymienionych płynów, choć możliwe, nie jest zalecane. Dotyczy to zwłaszcza przypadków, gdy płyn przeznaczony jest do konkretnego typu układu lub do współpracy z systemami wspomagania (ABS, ESP). Użyty niewłaściwie, zawsze będzie obniżał efektywność hamulców lub narazi układ na uszkodzenie.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.