DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

1
1
3
3
5
5
7
7
4
4
8
8
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czym jest tzw. zjawisko turbodziury?

Turbosprężarkę wynalazł w 1905 roku Alfred Büchi. Trafiła ona do powszechnego użytku w transporcie drogowym już w 1938 roku, natomiast od 1973 roku trafiła również do silników montowanych w samochodach osobowych oraz w bolidach F1. Jednak mimo swych ogromnych walorów technicznych turbosprężarka ma również pewną wadę, szczególnie odczuwalną w starszych modelach tego urządzenia.

Czym jest tzw. zjawisko turbodziury?

Turbodziura

Zjawisko turbodziury to mówiąc najprościej opóźnienie w reakcji silnika turbodoładowanego na naciśnięcie pedału gazu. W momencie nagłego zwiększenia obrotów jednostka napędowa nie dostarcza odpowiedniej ilości mocy, ponieważ turbosprężarka nie osiągnęła jeszcze wystarczającej prędkości obrotowej. Powodem powstawania zjawiska turbodziury jest to, że wirnik turbosprężarki nie jest w żaden mechaniczny sposób połączony z jednostką napędową samochodu. Turbosprężarkę napędzają jedynie gazy spalinowe, które muszą osiągnąć odpowiednią prędkość przelotową, aby urządzenie mogło rozpocząć swą pracę. Z kolei prędkość gazów spalinowych jest uzależniona od wielkości obrotów silnika oraz poziomu jego obciążenia.

Zdejmując nogę z gazu

Zjawisko turbodziury może się pojawić nie tylko w momencie otwarcia przepustnicy, ale również w trakcie jej zamykania, czyli np. podczas hamowania, zwalniania lub zmiany biegów. Gdy następuje zamknięcie przepustnicy w układzie wydechowym samochodu nie ma wystarczającej energii spalin, co powoduje zwolnienie obrotów wirnika turbosprężarki. W momencie ponownego otwarcia przepustnicy turbosprężarka potrzebuje określonej ilości czasu (turbodziura) na ponowne rozpędzenie wirnika do odpowiedniej prędkości.

Systemy niwelujące efekt turbodziury

Aby rozwiązać problem z turbosprężarką i wyeliminować zjawisko turbodziury, producenci podzespołów samochodowych stosują różne technologie zapobiegające temu zjawisku, jak np. systemy kierowania spalin czy też układy BiTurbo oraz TwinTurbo. Producenci zmniejszają również bezwładność wirnika, poprzez wykonanie go z o wiele lżejszych materiałów, np. ceramicznych.

W samochodach sportowych stosuje się na przykład system ALS (Anti-Lag System) dla podtrzymania ciśnienia doładowania. W momencie nawet chwilowego zdjęcia nogi z gazu system ALS wydziela odpowiednią ilość paliwa i powietrza do układu wydechowego, co pozwala na spalenie mieszanki i utrzymanie jej prędkości. Ten proces łatwo zaobserwować w samochodach sportowych. Jego oznaką jest efektowny ogień wydobywający się z rury wydechowej auta.

Popularne z kategorii Turbosprężarka

Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.02184.01.0
142,00 zł
5.0 (1 ocen)
Uszczelnienie TOPRAN 115 087
13,00 zł
0 (0 ocen)
Zestaw montażowy turbosprężarki ELRING 703.980
51,00 zł
0 (0 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.01420.02.0
223,00 zł
5.0 (1 ocen)
Przetwornik ciśnienia turbosprężarki PIERBURG 7.00968.04.0
197,00 zł
5.0 (1 ocen)
Turbosprężarka MAGNETI MARELLI 807101001500
1350,00 zł
0 (0 ocen)
Turbosprężarka w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Turbosprężarka pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Turbosprężarka
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.

Powiązane artykuły

Jakie są najczęstsze przyczyny usterek turbosprężarki?

Jakie są najczęstsze przyczyny usterek turbosprężarki?

Producenci podzespołów samochodowych starają się tak projektować swoje turbosprężarki, aby mogły one wytrzymać przebieg jednostki napędowej samochodu. Jednak, jak to zazwyczaj bywa, turbiny ulegają awariom o wiele szybciej, a ich przyczyn należy przede wszystkim szukać w nieprawidłowej eksploatacji i serwisowaniu tych urządzeń. Podpowiadamy, jakie są najczęstsze przyczyny awarii turbosprężarek.

czytaj więcej >
Jak sterować pracą turbosprężarki?

Jak sterować pracą turbosprężarki?

Turbosprężarka to przeważnie bardzo trwałe urządzenie, jednak jego trwałość w głównej mierze zależy od samego kierowcy. Bezawaryjna praca turbosprężarki nie jest możliwa bez regularnej kontroli, konserwacji oraz profesjonalnego serwisowania. Brak tych czynności może nawet doprowadzić do całkowitego zniszczenia całego silnika. Podpowiadamy, jak prawidłowo sterować pracą turbosprężarki w samochodzie.

czytaj więcej >
Błąd P003A - niewłaściwe podciśnienie turbosprężarki. Jak poradzić sobie z problemem?

Błąd P003A, czyli niewłaściwe podciśnienie turbosprężarki. Jak zdiagnozować przyczyny jego powstawania i jak je naprawić?

Błąd P003A to jeden z tych błędów, którego pojawienie się oznacza problemy z układem turbosprężarki. Jego powstaniu może towarzyszyć spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa, a w niektórych przypadkach przejście jednostki napędowej w tryb awaryjny. Jak możecie szybko zdiagnozować problem stojący za błędem P003A? Jakie są jego przyczyny i jak sobie z nimi radzić?

czytaj więcej >
Na czym polega działanie i za co odpowiada turbosprężarka?

Na czym polega działanie i za co odpowiada turbosprężarka?

Turbosprężarka, nazywana również potocznie turbiną, turbo, suszarką czy też ślimakiem, wspomaga pracę silników spalinowych już od ponad 100 lat. Obecnie jest ona jednym z najważniejszych elementów nowoczesnego silnika. Przypomnijmy, na czym polega działanie turbosprężarki w naszym samochodzie.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze