Błąd P0238, czyli problem z turbiną. Jak radzić sobie z tym właśnie błędem i co jego powstanie oznacza dla kierowcy i samochodu?
Rolą zaawansowanych systemów diagnostycznych we współczesnych samochodach jest monitorowanie pracy silnika i innych, współpracujących z nim podzespołów. Efektem tego monitorowania bywają błędy wskazujące na określony problem. Jednym z takich błędów jest ten o kodzie P0238 – wskazujący na problem z obwodem czujnika doładowania turbosprężarki. Co dokładnie oznacza ten kod, jakie są jego objawy i jak możecie go zdiagnozować, a następnie naprawić?

| Najważniejsze informacje Kod błędu P0238 sygnalizuje problem z napięciem w obwodzie czujnika doładowania turbosprężarki (MAP), co najczęściej oznacza nieprawidłowy – zbyt wysoki – odczyt ciśnienia doładowania przez jednostkę sterującą silnika. Objawia się to m.in. spadkiem mocy, zwiększonym zużyciem paliwa, wejściem silnika w tryb awaryjny oraz zapaleniem się kontrolki check engine. Najczęstsze przyczyny błędu P0238 to uszkodzony czujnik MAP, problemy z okablowaniem, nieszczelności w dolocie lub awaria samej turbosprężarki. Diagnostykę w tym przypadku można przeprowadzić samodzielnie, przy użyciu skanera OBD-II, multimetru i testu szczelności dolotu. Rozwiązaniem problemu bywa prosta wymiana wadliwych komponentów. |
Co oznacza kod P0238 i jakie objawy towarzyszą jego pojawieniu się?
Kod P0238 to ogólny kod diagnostyczny OBD-II sygnalizujący problem z napięciem w obwodzie czujnika doładowania turbosprężarki (znanego również jako czujnik MAP). Pojawienie się tego błędu powinniśmy odczytywać jako sygnał, że to napięcie w obwodzie czujnika doładowania turbosprężarki jest zbyt wysokie, co z kolei oznacza, że jednostka sterująca silnika (ECM) otrzymała sygnał wskazujący na nadmierne ciśnienie doładowania. Problem w tym, że sygnał ten mógł się pojawić, nawet jeśli rzeczywiste wartości całkowicie mieszczą się w normie.
Najczęstszymi spośród poznanych objawów wystąpienia błędu P0238 są:
- spadek moc silnika – czego skutkiem Wasz samochód może tracić dynamikę, szczególnie podczas przyspieszania;
- zwiększone zużycie paliwa – nieprawidłowe odczyty czujnika doładowania turbosprężarki mogą prowadzić do powstawania nieoptymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, a więc i do większego udziału w niej samego paliwa;
- wejście silnika w tryb awaryjny – na skutek pojawienia się błędu ECM może chcieć ograniczyć osiągi silnika, co ma go chronić przed ewentualnymi dalszymi uszkodzeniami.
No i na koniec warto też wspomnieć o tym, że pojawieniu się błędu P0238 może towarzyszyć również zapalenie się jakże nielubianej przez kierowców kontrolki check engine. Jej zapalenie się sygnalizuje obecność kodu błędu w systemie, ale też i wskazuje na jego możliwy wpływ na pracę silnika.
Jakie są te najczęstsze przyczyny błędu P0238 i sposoby ich zdiagnozowania?
Popularnych przyczyn pojawienia się kodu P0238 jest co najmniej kilka, przy czym co najmniej drugie tyle zdarza się na tyle rzadko, iż nie ma sensu ich teraz omawiać. Zwykle kod omawianego błędu i tak pozostaje efektem:
- uszkodzonego czujnik MAP – gdy dochodzi do wewnętrznego zwarcia lub przerwy w obwodzie czujnika, pojawiają się błędne odczyty danych płynących do komputera sterującego;
- problemów z okablowaniem – a mogą to być problemy w rodzaju przetarcia, zwarcia lub uszkodzonego złącza, które są w stanie zakłócić sygnał biegnący z czujnika do ECM;
- nieszczelności w układzie dolotowym – pojawiające się tam przecieki powietrza mogą powodować nieprawidłowe wartości ciśnienia doładowania;
Chyba najgorszą możliwą diagnozą w przypadku błędu P0238 i tak pozostanie jednak awaria turbosprężarki. Uszkodzenie mechaniczne turbiny lub problem z zaworem regulacji ciśnienia może prowadzić do nadmiernego doładowania, a sygnałem tego jest m.in. omawiany błąd.
A w jaki sposób możemy przeprowadzić diagnozę potwierdzającą lub wykluczającą każdą z tych przyczyn? Tu z pomocą przychodzi nam:
- odczyt kodów błędów – użycie standardowego skanera OBD-II jest w stanie potwierdzić lub wykluczyć obecności kodu P0238 oraz wszelkich innych towarzyszących mu błędów mogących wskazać na źródło całego problemu;
- inspekcja wizualna – mając już pewność wystąpienia błędu, warto przejść do sprawdzenia stanu okablowania, złączy oraz przewodów pod kątem uszkodzeń lub korozji;
- pomiar napięcia czujnika MAP – ten możemy wykonać za pomocą zwykłego multimetru, który sprawdzi, czy napięcie mieści się w zakresie określonym przez producenta.
Czasem konieczny jest również do przeprowadzenia test szczelności układu dolotowego. Test taki pomoże nam wykryć wszelkie ewentualne nieszczelności, które mogą znacząco wpływać na odczyty ciśnienia doładowania, a więc i na powstawanie błędu P0238.
Jak powinna wyglądać naprawa i możliwe rozwiązania problemu z błędem P0238?
Wiemy już, że wystąpił błąd P0238, mamy też zidentyfikowane przyczyny jego pojawienia się. Co dalej? Dalej należy podjąć odpowiednie kroki naprawcze, którymi mogą być:
- wymiana czujnika MAP – jeśli czujnik jest uszkodzony, jego wymiana (wymiana na nowy, dobrej jakości, żadne tam tanie zamienniki czy czujniki z odzysku) to zwykła konieczność;
- naprawa lub wymiana uszkodzonego okablowania – w jej ramach musimy usunąć również efekty zwarć, przerw w obwodzie czy korozji na złączach;
- usunięcie nieszczelności w układzie dolotowym – tutaj w grę wchodzi naprawa lub wymiana uszkodzonych przewodów, uszczelek oraz intercoolera.
No i na koniec znów to, czego nie lubi żaden kierowca, a już na pewno jego portfel. Możliwe, że koniecznym będzie co najmniej regeneracja turbosprężarki, a możliwe że i jej całkowita wymiana. Konieczność taka zachodzi zwykle w przypadku awarii mechanicznej i to nawet tej niewielkiej.
A gdzie możecie znaleźć odpowiednie części do układu doładowania? Oczywiście u nas, na iParts.pl. Jeśli potrzebujecie części zamiennych do naprawy układu doładowania, zacznijcie od zapoznania się z naszą ofertą. U nas znajdziecie szeroki wybór czujników MAP, elementów układu dolotowego czy turbosprężarek. Dzięki możliwości wyszukiwania części po numerze VIN lub pomocy naszych ekspertów, zyskujcie pewność, że zamówione produkty zawsze będą idealnie pasowały do Waszego auta.
FAQ
Czy można jeździć z błędem P0238?
Z technicznego punktu widzenia tak, ale nie jest to z pewnością zalecane. Błąd ten wpływa bowiem na pracę silnika, zmniejszając jego osiągi, zwiększając spalanie i narażając jednostkę na uszkodzenia. Ignorowanie go może prowadzić do poważniejszych awarii, nawet do uszkodzenia turbosprężarki.
Czy tanie zamienniki czujnika MAP mogą powodować ponowne pojawianie się błędu?
Tak. Niskiej jakości zamienniki często nie zapewniają nam odpowiedniej precyzji pomiarów i mogą generować błędne sygnały, które ponownie aktywują kod P0238. Dlatego też eksperci zalecają stosowanie oryginalnych czujników lub zamienników renomowanych marek.
Czy błąd P0238 może mieć związek z tuningiem silnika?
Jak najbardziej. Nieumiejętnie przeprowadzony tuning może zwiększać ciśnienie doładowania bez dostosowania map w ECU, prowadząc m.in. do zbyt wysokich odczytów ciśnienia i wygenerowania błędu P0238. Nieprzypadkowo takie modyfikacje powinny być wykonywane wyłącznie przez doświadczonych tunerów, z użyciem hamowni i pełnej diagnostyki.














