Kiedyś turbosprężarki były wykorzystywane tylko i wyłącznie w sportowych autach. We współczesnych czasach, turbosprężarki w zwykłych samochodach osobowych nikogo nie dziwią – zarówno w przypadku silników diesla, jak i benzynowych. W tym artykule przyjrzymy się zasadom działania turbosprężarki, jak jest zbudowana i jak należy z niej korzystać, aby służyła nam jak najdłużej.
SPRAWDŹ OFERTĘ NA TURBOSPRĘŻARKI W NASZYM SKLEPIE >>
tańsze nawet o 40%
Jak działa turbosprężarka? Zasada jest stosunkowo prosta. Turbosprężarka posiada dwa, specjalne wirniki, które umieszczone są na wspólnym wale. Pierwszy wirnik zamontowany jest w systemie wydechowym i zasilany jest poprzez spaliny, które trafiają tam z silnika. Drugi wirnik natomiast znajdziemy w przewodzie dolotowym. Ten wirnik ma szansę funkcjonować poprzez wyprofilowane łopatki, dzięki którym wtłacza on do jednostki napędowej powietrze, którego ciśnienie jest o wiele większe niż ciśnienie powietrza atmosferycznego. Właśnie to powoduje, że silnik w samochodzie z turbosprężarką pracuje efektywniej.

Praktyka pokazała jednak, że turbosprężarka to urządzenie proste i wydajne, lecz nie do końca wolne od wad. Do nich można zaliczyć między innymi wrażliwość na nieprawidłową eksploatację. Co zatem powinniśmy zrobić, aby turbosprężarka w naszym aucie działała jak najdłużej? Jedną z pierwszych zasad powinno być dbanie o czystość silnika, co w praktyce oznacza przede wszystkim regularną wymianę filtrów. Osadzanie się zanieczyszczeń może doprowadzić bowiem do zmiany wyważenia, co jest bardzo niekorzystne dla łożysk.
To samo tyczy się wymiany oleju silnikowego. Powinna być ona regularna, a kupowany olej powinien spełniać wymagania producenta auta. Wszelkie zmiany klas lepkości, jakości i gatunku oleju negatywnie odbijają się na pracy silnika i elementów z nim współpracujących – między innymi turbosprężarki.

Poza tym, badania wykazały, że na trwałość turbosprężarki duży wpływ ma wyłączanie silnika. Wielu ekspertów zaleca, aby przed wyłączeniem silnika odczekać kilkanaście sekund, a nawet parę minut, aby stopniowo zmniejszyć obroty turbiny. Dlaczego? Otóż, tuż po tym jak silnik kończy pracę, przestaje również pracować pompa olejowa. Efektem jest to, że nie dostarcza ona oleju do łożysk turbiny, której wirnik wciąż obraca się! Łatwo się więc domyślić, że może to zaowocować stopniowym zużyciem się łożysk i ich bieżni.
I to właśnie brak smarowania jest jedną z najczęstszych usterek turbosprężarek. Oprócz tego często dochodzi do do zatarcia mechanizmów sterujących wychyleniem łopatek kierownicy, wycieków oleju czy usterek sterownika podciśnieniowego. Zdarza się też, że awarii ulega wirnik, którego wyszczerbione bądź pogięte łopatki nie tylko nie wytwarzają odpowiedniego ciśnienia, ale mogą także doprowadzić do szybszego zużycia się łożysk przez brak odpowiedniego wyważenia.
W tym artykule pokrótce omówiliśmy już budowę turbosprężarki, zasady działania, wskazówki dotyczące eksploatacji i najczęstsze usterki. Pamiętajmy, że jeśli nasza turbosprężarka nadaje się do wymiany, warto wymieniać ją na produkt wysokiej klasy. Tego typu towary znajdziesz na iParts.pl, gdzie bogata oferta turbosprężarek do wszystkich modeli i marek samochodów dostępna jest pod adresem:
Wszystkie produkty są w 100% oryginalne i posiadają fabryczną gwarancję producenta. Serdecznie zapraszamy do zakupów.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tyc...