Turbosprężarka – zasada działania, budowa, eksploatacja

, W kategorii Turbosprężarka
    

Kiedyś turbosprężarki były wykorzystywane tylko i wyłącznie w sportowych autach. We współczesnych czasach, turbosprężarki w zwykłych samochodach osobowych nikogo nie dziwią – zarówno w przypadku silników diesla, jak i benzynowych. W tym artykule przyjrzymy się zasadom działania turbosprężarki, jak jest zbudowana i jak należy z niej korzystać, aby służyła nam jak najdłużej.

Jak działa turbosprężarka? Zasada jest stosunkowo prosta. Turbosprężarka posiada dwa, specjalne wirniki, które umieszczone są na wspólnym wale. Pierwszy wirnik zamontowany jest w systemie wydechowym i zasilany jest poprzez spaliny, które trafiają tam z silnika. Drugi wirnik natomiast znajdziemy w przewodzie dolotowym. Ten wirnik ma szansę funkcjonować poprzez wyprofilowane łopatki, dzięki którym wtłacza on do jednostki napędowej powietrze, którego ciśnienie jest o wiele większe niż ciśnienie powietrza atmosferycznego. Właśnie to powoduje, że silnik w samochodzie z turbosprężarką pracuje efektywniej. 

Turbosprężarka
Budowa to jednak jedno, ale dlaczego praca turbosprężarki zapewnia takie a nie inne efekty? Aby to wyjaśnić trzeba najpierw powiedzieć, że moc, którą chcemy uzyskać, jest zależna od wielkości dawki paliwa spalonej w danej jednostce czasu. Żeby ten proces miał szansę zaistnieć, trzeba jednak dostarczyć silnikowi tlen, a jak powszechnie wiadomo do spalenia kilograma paliwa potrzebne jest około 14 kilogramów tlenu. Jeśli silnikowi dostarczymy więcej powietrza, to uzyskamy większe spalanie przy identycznych obrotach i takiej samej pojemności jednostki napędowej. Poza tym, mieszanka paliwowo-powietrzna spala się efektywniej, przez co mniej szkodliwych substancji dostaje się do atmosfery. 

Praktyka pokazała jednak, że turbosprężarka to urządzenie proste i wydajne, lecz nie do końca wolne od wad. Do nich można zaliczyć między innymi wrażliwość na nieprawidłową eksploatację. Co zatem powinniśmy zrobić, aby turbosprężarka w naszym aucie działała jak najdłużej? Jedną z pierwszych zasad powinno być dbanie o czystość silnika, co w praktyce oznacza przede wszystkim regularną wymianę filtrów. Osadzanie się zanieczyszczeń może doprowadzić bowiem do zmiany wyważenia, co jest bardzo niekorzystne dla łożysk. 

To samo tyczy się wymiany oleju silnikowego. Powinna być ona regularna, a kupowany olej powinien spełniać wymagania producenta auta. Wszelkie zmiany klas lepkości, jakości i gatunku oleju negatywnie odbijają się na pracy silnika i elementów z nim współpracujących – między innymi turbosprężarki. 

Zasada działania turbosprężarki
Poza tym, niezwykle jest ważny jest sposób eksploatacji auta z turbosprężarką. Zalecane jest unikanie ostrego dodawania gazu i gwałtownego ruszania tuż po uruchomieniu silnika, gdy ten jest zimny. Trzeba bowiem powiedzieć, że tuż po uruchomieniu samochodu olej nie dopływa do różnych zakamarków silnika (m.in. do łożysk silnika). Gdy będziemy jeździć intensywnie tuż po starcie auta, narażamy łożyska na nieprawidłowe smarowanie, co może stać się przyczyną obniżenia ich trwałości. W czasie jazdy natomiast warto jest prowadzić w taki sposób, żeby obrotomierz pokazywał średnie i wysokie obroty. 

Poza tym, badania wykazały, że na trwałość turbosprężarki duży wpływ ma wyłączanie silnika. Wielu ekspertów zaleca, aby przed wyłączeniem silnika odczekać kilkanaście sekund, a nawet parę minut, aby stopniowo zmniejszyć obroty turbiny. Dlaczego? Otóż, tuż po tym jak silnik kończy pracę, przestaje również pracować pompa olejowa. Efektem jest to, że nie dostarcza ona oleju do łożysk turbiny, której wirnik wciąż obraca się! Łatwo się więc domyślić, że może to zaowocować stopniowym zużyciem się łożysk i ich bieżni. 

I to właśnie brak smarowania jest jedną z najczęstszych usterek turbosprężarek. Oprócz tego często dochodzi do do zatarcia mechanizmów sterujących wychyleniem łopatek kierownicy, wycieków oleju czy usterek sterownika podciśnieniowego. Zdarza się też, że awarii ulega wirnik, którego wyszczerbione bądź pogięte łopatki nie tylko nie wytwarzają odpowiedniego ciśnienia, ale mogą także doprowadzić do szybszego zużycia się łożysk przez brak odpowiedniego wyważenia. 

W tym artykule pokrótce omówiliśmy już budowę turbosprężarki, zasady działania, wskazówki dotyczące eksploatacji i najczęstsze usterki. Pamiętajmy, że jeśli nasza turbosprężarka nadaje się do wymiany, warto wymieniać ją na produkt wysokiej klasy. Tego typu towary znajdziesz na iParts.pl, gdzie bogata oferta turbosprężarek do wszystkich modeli i marek samochodów dostępna jest pod adresem: 

 Wszystkie produkty są w 100% oryginalne i posiadają fabryczną gwarancję producenta. Serdecznie zapraszamy do zakupów.


    

Komentarze

turbosprężarka
majkell3
,
06.02.2017
Odpowiedz
Ja mam benzyniaka z turbo i przyznam, że jazda jest bardzo dobra i turbodoładowanie jest mega sprawą. Ważne jest aby nie katować auta gdy silnik się jeszcze nie rozgrzeje. Przy turbo dobre jest przyspieszenie samochodu.
bez turba
malers
,
10.08.2016
Odpowiedz
ja tam wole zwykłe silnik bez turbiny, a szczególnie V6
turbodoładowanie
Marek
,
03.08.2016
Odpowiedz
Nie wyobrażam sobie teraz jazdy autem bez turba, Samochód benzynowy z turbodoładowaniem to skarb, ale trzeba pamiętać o odpowiednim użytkowaniu, bo jeśli będziemy katować auto na zimnym silniku to wizyta u mechanika będzie rutyną :)
turbinka
dziadek
,
28.04.2016
Odpowiedz
jazda autem z turbiną to jest fajna frajda! przyspieszenie w porównaniu do zwykłego silnika bez turba jest o niebo lepsze
Turbina
Tadek
,
26.04.2016
Odpowiedz
Turbo w samochodzie dobra rzecz, ale trzeba pamiętać żeby o nią dbać, bo inaczej można wplątać się w dosyć spore koszty niestety.
turbo
GSC567
,
20.04.2016
Odpowiedz
dobrze wiedzieć jak działa turbina, teraz już będę uważał
kompresor
Holly
,
15.04.2016
Odpowiedz
i tak od turbo wole kompresor w aucie, przynajmniej liniowo wzrasta moc i nie ma turbodziury, ale kto co lubi :)

Dodaj swój komentarz