Kiedyś wszystkie akumulatory były takie same. Jedynym typem akumulatora dostępnym na rynku był obsługowy akumulator kwasowo-ołowiowy, w poszczególnych modelach różniący się przede wszystkim rozmiarem i pojemnością. Obecnie mamy dostęp do kilku różnych rodzajów akumulatora, różniących się budową, technologią oraz podejściem do obsługi. Oprócz bowiem klasycznych akumulatorów obsługowych, coraz więcej jest akumulatorów bezobsługowych. Czym charakteryzuje ten drugi typ baterii samochodowych?

Akumulatory obsługowe i bezobsługowe. Czym się od siebie różnią?

Wielu kierowców ciągle wzdycha do czasów, kiedy to motoryzacja była o wiele prostsza, części samochodowe znacznie mniej urozmaicone, a wiele można było, a wręcz należało samodzielnie naprawiać i regenerować. Tak było też w przypadku akumulatorów, które niegdyś były bez wyjątku akumulatorami obsługowymi, a więc wymagającymi regularnej kontroli elektrolitu, a w razie stwierdzenia jego ubytku – uzupełnienia poziomu. Ten typ akumulatorów ciągle znajduje się w sprzedaży, choć już przede wszystkim znaleźć go można w autach co najmniej kilkunastoletnich.

Miejsce akumulatorów obsługowych już od jakiegoś czasu zajmują nowocześniejsze akumulatory bezobsługowe. Ta bezobsługowość stanowi ich podstawowy wyróżnik, gdyż sama technologia, w jakiej zostały wykonane, może być różna. Akumulatory bezobsługowe są wykonywane w ten sposób, aby ich użytkowanie nie wymagało nie tylko dolewania elektrolitu (wyróżniają się bardzo niskim stopniem parowania), ale nawet okręcania pokrywy w celu sprawdzenia jego poziomu. Recz jasna opcja taka wchodzi w grę jedynie w przypadku baterii wypełnionych elektrolitem w formie płynnej. Akumulatory żelowe z na tury rzeczy muszą pozostawać bezobsługowe, bo też trudno sobie wyobrazić w ich przypadku ubytek wypełniającego je żelu oraz uzupełnianie tego ubytku.

Ładowanie akumulatorów bezobsługowych. W jaki sposób różni się od ładowania akumulatorów obsługowych?

Akumulatory bezobsługowe ładowane są dokładnie w ten sam sposób, jak akumulatory obsługowe. Z jedną, bardzo ważną uwagą! O ile akumulatory obsługowe należy ładować z zachowaniem określonych zasad (w tym również zasad bezpieczeństwa), to w przypadku akumulatorów bezobsługowych przestrzeganie tych samych zasad jest warunkiem bezwzględnie koniecznym do ich prawidłowej eksploatacji i zachowania tej żywotności, jaką zakłada producent.

Tak jak w przypadku starszych baterii, akumulatory bezobsługowe należy:

  • wymontować z samochodu, przestrzegając kolejności odłączania klem (najpierw klema minusowa, następnie plusowa);
  • podłączyć zaciski prostownika do odpowiednich biegunów (dodatni do dodatniego, ujemny do ujemnego);
  • uruchomić ładowanie.

I tu kolejna uwaga dla wszystkich użytkowników akumulatorów bezobsługowych. Każdą baterię samochodową można ładować na dwa sposoby:

  • poprzez szybkie ładowanie prądem o dużej wartości,
  • powoli, z użyciem prądu o niskim natężeniu.

Akumulatory bezobsługowe szczególnie źle znoszą szybkie ładowanie, podczas którego bardzo mocno się nagrzewają i znajdujący się w nich elektrolit zaczyna parować. Parowanie to doprowadza następnie do ubytku elektrolitu mimo bardzo wysokiej szczelności baterii. O ile w przypadku akumulatorów obsługowych można to jeszcze naprawić, dolewając nowego elektrolitu, w bezobsługowych jest to w oczywisty sposób utrudnione, a wręcz uniemożliwione przez samego producenta. Mimo to nadal niektórzy użytkownicy tego typu akumulatorów nie potrafią się z tym faktem pogodzić.

Regeneracja akumulatorów bezobsługowych. Czy można i czy należy ją przeprowadzać?

Bolesną dla wielu kierowców prawdą odnośnie do akumulatorów bezobsługowych jest fakt, iż jeśli są one prawidłowo eksploatowane (w tym również ładowane), wówczas jakakolwiek ich regeneracja nie jest potrzebna. Wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad postępowania z akumulatorami i pilnować, aby cała elektryka w aucie pracowała właściwie, a ich żywotność spokojnie dorówna nieustannie regenerowanym akumulatorom obsługowym. Ponieważ jednak niektórzy kierowcy ciągle nie radzą sobie z prawidłową obsługą akumulatora, zdarza się, że ten zacznie wykazywać przedwczesne oznaki zużycia. Co wówczas?

Jeśli jest to akumulator bezobsługowy, powinien zostać wymieniony, a lekcja wyciągnięta z popełnionych błędów dobrze zapamiętana. Jeśli coś podobnego również Wam się przydarzyło, być może pocieszy Was fakt, iż w naszym sklepie iParts.pl mamy dla Was dobrej jakości akumulatory, nie tylko bezobsługowe, w naprawdę fajnych cenach.

Nadal jednak część kierowców decyduje się na samodzielne regenerowanie takich baterii, poprzez rozwiercenie pokrywy i przez tak powstałe otwory dolanie elektrolitu. Pamiętajcie, że jest to ingerencja nieprzewidziana przez producenta i nie tylko może skończyć się uszkodzeniem akumulatora, ale i doprowadzić do bardzo niebezpiecznej dla Was sytuacji.