Jak prawidłowo podłączyć i odłączyć akumulator? Jak powinna wyglądać kolejność odpinania i podpinania przewodów do akumulatora?

Data:
W kategorii Akumulator

Najłatwiej o pomyłkę podczas wykonywania czynności najprostszych, ponieważ te wymagają od nas najmniejszego skupienia. Właśnie dlatego wciąż zdarzają się pomyłki podczas odłączania i podłączania akumulatora samochodowego. Jak takich pomyłek uniknąć?

Słysząc, jak często dochodzi każdego roku do sytuacji, w której kierowca podczas tankowania myli rodzaj paliwa i zamiast oleju napędowego wlewa do baku benzynę, wielu z nas może łapać się za głowę. Jeszcze mocniej szokują nas przypadki, kiedy to ktoś – mimo powszechnych i dość oczywistych zabezpieczeń – wlewa jakimś sobie tylko znanym sposobem olej napędowy do baku auta napędzanego benzyną. A przecież takie rzeczy się dzieją. Dzieją się nawet bardziej absurdalne pomyłki, jak choćby słynna sprawa kierowcy BMW, który zatankował do swojego auta gaz, mimo iż wcześniej wymontował z niego butlę na LPG. Czy w świetle tego wszystkiego możemy się więc dziwić, że wciąż zdarzają się przypadki oczywistych pomyłek podczas odłączania i podłączania akumulatora?

Im prostszą jest jakaś czynność, tym mniej uwagi jej poświęcamy. Odłączenie i podłączenie akumulatora to niemalże banał. Wystarczy tylko:

  • wyłączyć silnik i odczekać chwilę, aż ostygnie (z reguły nie robimy nic pod maską przy rozgrzanym motorze);
  • odłączyć wszystkie odbiorniki prądu;
  • przystąpić do odłączania, a następnie (np. po wymianie baterii na nową) do podłączenia akumulatora.

I to wszystko. Proste? Biorąc pod uwagę, że do odłączenia i podłączenia akumulatora będziemy potrzebować co najwyżej jednego klucza płaskiego, jest to naprawdę proste. A mimo to wciąż dochodzi przy całej tej procedurze do niebezpiecznych pomyłek. Dlaczego? Jak ich uniknąć? Jak powinna wyglądać prawidłowa procedura odłączania i podłączania baterii samochodowej?

Jak odłączyć akumulator samochodowy? Jaka wygląda prawidłowa kolejność odpinania przewodów od akumulatora?

Akumulator EXIDE 50Ah 450A EB500

Procedurę odpinania akumulatora powinniście przede wszystkim poprzedzić opisanymi wyżej punktami. Dopiero po takim wstępnym przygotowaniu auta możemy zabierać się za odpinanie klem. Podczas odłączania akumulatora samochodowego zawsze przestrzegajcie jednej i tej samej kolejności, czyli:

  • w pierwszej kolejności odłączamy klemę minusową,
  • w drugiej kolejności zdejmujemy klemę ze słupka plusowego.

Nigdy odwrotnie! Pamiętajcie, że zachowanie tej kolejności jest najlepszą gwarancją Waszego bezpieczeństwa i tego, że podczas odpinania akumulatora nie dojdzie do zdarzeń mogących skończyć się uszkodzeniem samej baterii, jak i samochodu.

Jak połączyć akumulator samochodowy? Jakie tricki pozwolą Wam uniknąć pomyłki lub niebezpiecznych sytuacji podczas wykonywania tej czynności?

Akumulator VARTA BLACK dynamic 45Ah 400A

Odłączenie akumulatora jest proste, szybkie i poza podstawowymi przygotowaniami nie wymaga praktycznie żadnych dodatkowych czynności. Nieco inaczej jest w przypadku podłączania akumulatora, choć i w tym przypadku kluczem do sukcesu oraz bezpieczeństwa jest kolejność zapinania klem na słupkach baterii samochodowej. W tym przypadku jednak jest to kolejność odwrotna do opisanej powyżej i przedstawia się następująco:

  • w pierwszej kolejności do akumulatora podpinamy zawsze klemę dodatnią,
  • dopiero po zapięciu klemy dodatniej możemy podpiąć do akumulatora klemę minusową.

Ale! Zanim zabierzecie się za podłączanie klem, powinniście nieco je przeczyścić. Zabrudzone klemy to częsta przyczyna problemów z przewodzeniem prądu w układzie elektrycznym auta. A skoro już majstrujecie przy akumulatorze, warto wykorzystać tę okazję do przeczyszczenia klem za pomocą drobnoziarnistego papieru ściernego (klemę czyścimy głównie po wewnętrznej stronie pierścienia, ale i na zewnątrz) oraz jakiejś delikatnej szczotki lub czegoś innego, co pozwoli Wam usunąć powstały po użyciu papieru ściernego metaliczny pył. Pamiętajcie, że im czystsza, a więc i pozbawiona jakichkolwiek pyłów jest klema, tym lepsze jest przewodzenie prądu z baterii do wszelkich jego odbiorników w samochodzie.

Drugą sprawą jest zabezpieczenie klem na czas przykładowej wymiany akumulatora. Aby klemy nie obijały się o pozostałe elementy auta, aby nie były narażone w tym czasie na wilgoć i zabrudzenia, a także by łatwiej uniknąć pomyłki podczas ich podpinania, dobrze jest je jakoś zabezpieczyć. W grę wchodzą tu różne domowe sposoby, np. w rodzaju nałożenia na każdą z klem gumowej rękawiczki ochronnej lub zabezpieczenie jej taśmą izolacyjną. Używając taśmy izolacyjnej w dwóch kolorach – czarnym i czerwonym – od razu możecie sobie w prosty sposób zaznaczyć, która klema na jaki słupek akumulatora powinna trafić.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny polecanych akumulatorów samochodowych w naszej ofercie!

Co się może się stać podczas niewłaściwego odpinania lub podpinania akumulatora samochodowego? Jakich sytuacji należy koniecznie unikać?

Akumulator CENTRA FUTURA *** 53Ah 540A CA530

Co się stanie, jeśli podczas podłączania lub odłączania akumulatora pomylicie kolejność klem? Nic. A przynajmniej nic stać się nie musi. Jeśli będziecie mieć szczęście, użyjecie bezpiecznych narzędzi lub po prostu będziecie bardzo uważać, nic złego stać się nie musi. Jeśli jednak użyjecie niewłaściwego klucza lub po prostu ręka Wam zadrży i dojdzie do zetknięcia klucza odkręcającego w pierwszej kolejności klemę plusową z jakimkolwiek metalowym elementem samochodu, może i zapewne dojdzie do:

  • silnego iskrzenia,
  • przyspawania klucza do metalowego elementu (np. karoserii),
  • a nawet do uszkodzenia czy wręcz wybuchu akumulatora.

Dlatego jeśli nie macie ochoty bawić się w sapera, lepiej nie pomylcie ze sobą tych dwóch przewodów. Przy odłączaniu – najpierw minus, przy przyłączaniu – minus na końcu. Proste?


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.