Co chroni Twoją jednostkę napędową przed niebezpiecznym spalaniem stukowym?

Data:
W kategorii Osprzęt elektryczny silnika

Jeżeli spod maski Twojego samochodu wydobywa się charakterystyczne dzwonienie zaworów, słyszalne podczas przyspieszania, to masz poważny problem. Spalanie stukowe, nazywane również detonacyjnym, to jedno z najniebezpieczniejszych i niekontrolowanych zjawisk, prowadzące do poważnych uszkodzeń jednostek napędowych o zapłonie iskrowym. Koniecznie sprawdź, czy Twój silnik jest wyposażony w czujnik spalania stukowego.

Coś dzwoni pod maską!

Spalanie detonacyjne jest najczęściej wynikiem nieprawidłowości mających miejsce w procesie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej i ma związek z niekontrolowanym przez jednostkę sterującą pracą silnika zapłonem. Do spalania stukowego może dojść również na skutek nadmiernego obciążenia jednostki napędowej, jej przegrzania, a także w wyniku awarii lub żle dobranych świec zapłonowych. Najczęstszym objawem spalania detonacyjnego jest charakterystyczne dzwonienie zaworów o metalicznym, głuchym odgłosie, które powtarza się z dużą częstotliwością. Aby przeciwdziałać temu zjawisku, współczesne jednostki napędowe są wyposażone w czujnik spalania stukowego.

Czujnik spalania stukowego

Sensor stukowy znajduje się najczęściej na kolektorze dolotowym, cylindrze lub bloku silnika. Czujnik spalania stukowego ma za zadanie wykrywać wszelkie nietypowe pulsacje wywołane „detonacją” silnika. Sensor rozpoznaje spalanie stukowe za pomocą elementu piezoelektrycznego, który przetwarza zmiany kształtu lub sił na niego oddziałujących na napięcie elektryczne. W momencie, gdy proces spalania w silniku nie przebiega prawidłowo, wówczas na przetworniku piezoelektrycznym powstaje napięcie. Sygnał z czujnika natychmiast trafia do jednostki sterującej pracą silnika i jest przez nią analizowany. Dzięki tym danym komputer może nawet określić, w którym cylindrze doszło do spalania detonacyjnego i jemu przeciwdziałać, np. poprzez zmianę kąta wyprzedzenia zapłonu. Czujnik spalania stukowego jest w stanie wykryć drgania o określonej częstotliwości (ok. 10 – 12 kHz), jednak aby nie reagował on na każde drgania jednostki napędowej, sensor musi zostać odpowiednio zestrojony.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny podzespołów osprzętu elektrycznego silnika w naszej ofercie!

Co grozi silnikowi?

Spalania stukowego to niezwykle niebezpieczne dla jednostki napędowej zjawisko, a jego negatywne skutki mogą być naprawdę ogromne. Podczas spalania detonacyjnego płomień rozprzestrzenia się po komorze silnika znacznie szybciej niż podczas normalnego procesu spalania, a także bardzo często dochodzi do równomiernego zapłonu mieszanki, co generuje olbrzymią dawkę energii. Efektem tego jest bardzo duże obciążenie na tłokach oraz wale korbowym, a także zwiększa się temperatura we wnętrzu komory spalania. Stąd już prosta droga do wypalenia tłoków, zaworów, uszkodzenia głowicy silnika oraz usterki elementów układu oczyszczania spalin.

Najczęstsze usterki czujnika

Czujnik spalania stukowego, jak każde inne urządzenie elektryczne, nie jest doskonały i może z czasem ulec awarii, wywołanej najczęściej uszkodzeniem mechanicznym. Wadliwe w tym przypadku może okazać się również połączenie czujnika z instalacja elektryczna. Uszkodzeniu może ulec także płytka piezoelektryczna na skutek przegrzania jednostki napędowej. Jeżeli czujnik spalania detonacyjnego ulegnie awarii, wówczas najczęściej dojdzie do zapalenia się kontrolki silnika na desce rozdzielczej, spadną osiągi jednostki napędowej, a także odczuwalne będzie większe zużycie paliwa.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.