Co wiesz o zaworach silnika?

Zawory w silniku samochodowym dzielą się na dwie główne kategorie – ssące oraz wydechowe. Zawory najczęściej znajdują się w głowicy lub w bloku silnika i odpowiedzialne są za otwieranie i zamykanie się w odpowiednich fazach pracy jednostki napędowej. Prawidłowo działający zawór ssący powinien otwierać się we właściwym momencie cyklu ssania silnika, w celu pobrania mieszanki paliwowo-powietrznej lub też samego powietrza do komór spalania. Po uzupełnieniu komór, zawór ssący zamyka się, co umożliwia sprężenie mieszanki paliwowo-powietrznej. Natomiast zawór wydechowy również odpowiedzialny jest za otwieranie i zamykanie się w odpowiednim momencie, co umożliwia wydalenie spalin powstałych w trakcie pracy jednostki napędowej na zewnątrz. Po wydaleniu szkodliwych gazów z silnika, zawór zostaje ponownie zamykany.

Zarówno zawory ssące, jak i zawory wydechowe w większości przypadków wykonywane są ze specjalnego stopu stali, zwanego stalą zaworową. Materiał ten charakteryzuje się niezwykle wysoką wytrzymałością, przez co umożliwia prawidłową i długotrwałą pracę zaworów. Do uszkodzenia zaworów najczęściej dochodzi po spotkaniu tłoków z otwartym zaworem w przypadku zerwania paska rozrządu, w samochodach z rozrządem kolizyjnym. Naprawę zaworów samochodowych można przeprowadzić w procesie frezowania.