Głowice silnika samochodowego

Głowica silnika

W nowoczesnych jednostkach napędowych głowica silnika spalinowego stanowi jego najbardziej skomplikowany element. W jej wnętrzu znajdują się praktycznie wszystkie elementy rozrządu, przez co jej ogromne znaczenie w jednostce napędowej jest nie do podważenia. Niestety, głowica silnika samochodowego nie jest niezniszczalna i także ulega awariom oraz uszkodzeniom.

Głowica silnika w samochodzie

Głowica silnika jest najczęściej wykonana z aluminium lub żeliwa. Podstawowym zadaniem głowicy jednostki napędowej jest zamykanie przestrzeni, w której dochodzi do spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, a która z drugiej strony zamykana jest przez denko tłoka. Zaawansowana technicznie konstrukcja głowicy silnika wymusza jej skomplikowany kształt, przez co najczęściej tworzone są ze stopów metalów lekkich lub z żeliwa. Głowica silnika samochodowego to element zbudowany z szeregu kanałów olejowych oraz chłodzących, a także różnego rodzaju czujników, w tym ciśnienia oleju oraz temperatury płynu chłodzącego.

Sposób działania głowicy silnika

Ze względu na rodzaj chłodzenia, wyróżniamy dwa główne rodzaje głowic jednostek napędowych – głowice silników chłodzonych cieczą oraz głowice silników chłodzonych powietrzem. W pierwszym rodzaju chłodnic wykonane są specjalne kanały prowadzące, którymi płyn chłodniczy doprowadzany jest do wszelkich miejsc, wymagających chłodzenia, a w dalszej kolejności – najczęściej za pośrednictwem pompy wody, płyn ten kierowany jest do chłodnicy, gdzie ulega procesowi schładzania. W tego typu chłodnicach często montowany jest termostat, który odpowiedzialny jest za otwieranie i zamykanie małego oraz dużego obiegu chłodzącego. Jest to uzależnione od temperatury roboczej jednostki napędowej.

W zdecydowanej większości głowic samochodowych umieszczane są komory spalania, a także wszystkie elementy rozrządu. Ponadto, znajdują się tutaj specjalnie uformowane kanały dolotowe i wylotowe, których zadaniem jest ułatwianie w przemieszczaniu się słupa gazu zasysanego, a także wydalanych spalin. Głowice silnikowe zawierają gniazda świec zapłonowych oraz wtryskiwacze, a w przypadku silników wysokoprężnych gniazda wtryskiwaczy oraz świec żarowych, które mają za zadanie ułatwienie rozruchu w przypadku zimnej jednostki napędowej.

Typowe usterki głowicy silnika w samochodzie

Największym wrogiem każdej głowicy silnika, bez względu na to, z czego została wykonana, jest nagła zmiana temperatury. Głowica silnika samochodowego może ulec uszkodzeniu m.in. przegrzaniu, a także na skutek poważnych ubytków płynu w układzie chłodzenia lub po długiej jeździe głównie na niskich przełożeniach. Uszkodzenia głowicy mogą powstać np. podczas próby uruchomienia jednostki napędowej po bardzo mroźnej nocy lub w momencie najechania na głęboką kałuże z mocno rozgrzanym silnikiem. Innym częstym problemem związanym z głowicą jest uszkodzona uszczelka, która odgrywa ogromną rolę w całym mechanizmie. Uszczelka zabezpiecza przestrzeń pomiędzy samą głowicą a blokiem jednostki napędowej. Jej szczelność pozwala zachować odpowiednie ciśnienie, tak potrzebne w komorze spalania.

Popularni producenci głowic silnika

  • Febi Bilstein
  • Bosch
  • FAI AutoParts
  • Ashika
  • Japanparts
  • Bugiad

Interesuje Cię tania głowica silnika o najlepszych dostępnych na rynku parametrach technicznych? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Jeśli głowica silnika to tylko w iParts.pl! Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalna obsługę, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Głowica silnika AMC
Głowica silnika JAPANPARTS
Głowica silnika ASHIKA
Głowica silnika NPS
Głowica silnika AE
Głowica silnika JAPKO
Głowica silnika ET ENGINETEAM
Głowica silnika FAI AutoParts
Głowica silnika KOLBENSCHMIDT