Wybierz markę:
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Awaria króćca głowicy układu chłodzenia. Z jakich przyczyn do niej dochodzi i jak należy powstępować w przypadku usterki?
- Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?
- Jak zdiagnozować nieszczelność układu dolotowego silnika prostymi, domowymi sposobami?
- Samochodowy silnik benzynowy z serii MPI. Jakie opinie krążą na jego temat? Czy są to opinie słuszne?
- Pompka z podgrzewaczem chłodziwa, czyli prosty sposób na uniknięcie problemów z zimnym rozruchem silnika
- Benzynowy silnik FSI, czyli przykład nieudanej jednostki Volkswagena. Z jakimi problemami zmagają się jego właściciele?
FAQ
Najczęściej głowica odpowiada za zamknięcie od góry komory spalania. Podobnie jak kadłub, skupia ona również wszelkie elementy mechanizmu układu rozrządu oraz jego napędu od wału korbowego. Głowica silnika spalinowego jest swoistą bazą, do której mocowanych jest wiele części osprzętu jednostki napędowej. Głowica zapewnia także odpowiedni transport czynnika chłodzącego i smarującego.
Od 1300 zł wzwyż – taki jest średni koszt wymiany uszczelki wraz z naprawą głowicy silnika, w zależności od warsztatu. W dużych jednostkach napędowych cena może wynieść nawet ponad 2000 zł. W większości profesjonalnych serwisów samochodowych planowanie głowicy (4-cylindrowego silnika) to koszt w granicach 100-400 zł. Ceny różnią się od siebie w przypadku 2-, 3-, 5- czy 6-cylindrowych głowic. Na końcową cenę planowania może wpłynąć też stan podlegającej szlifowaniu powierzchni oraz dodatkowe prace związane np. z kupnem nowej uszczelki, czyszczeniem prowadnicy, wymianą płynu chłodzącego czy zużytych śrub. Podsumowując, naprawa całej głowicy to koszt od 1000 do 2000 zł.
Najczęstszą przyczyną pęknięcia głowicy silnika jest jej przegrzanie wynikające z niedostatecznej ilości płynu w układzie chłodzenia lub będące efektem zbyt długiej jazdy na niskich przełożeniach. Uszkodzeniem głowicy mogą skończyć się również próby uruchomienia jednostki napędowej po wyjątkowo mroźnej nocy, a także podczas wjechania samochodem w głęboką kałużę z mocno rozgrzanym silnikiem.
Często winę za uszkodzenia głowicy silnika ponoszą sparciałe węże, a także niezapewniające odpowiedniej szczelności cybanty. Warto również sprawdzić, czy nie cieknie pompa cieczy chłodzącej. Pamiętajmy, że brak jakiejkolwiek reakcji lub nie zareagowanie w porę prowadzi do przegrzania jednostki napędowej, awarii uszczelki głowicy, a w konsekwencji do zniszczenia silnika.
Niestety, objawy uszkodzonej głowicy nie zawsze są jednoznaczne i początkowo mogą wskazywać na inny problem. Jednym z klasycznych objawów awarii głowicy jest biały dym wydobywający się z rury wydechowej, będący efektem spalania chłodziwa w jednostce napędowej, które dostaje się do komór silnika przez nieszczelne połączenie. Jednak biały dym może również sygnalizować wypalanie się filtra DPF w silniku wysokoprężnym lub zwykły efekt wywołany niską temperaturą. Niepokojącym objawem jest na pewno podniesiona temperatura jednostki napędowej. Powinny niepokoić również:
- szlam pod korkiem wlewu płynu chłodniczego
- gęsty dym z rury wydechowej
- ślady oleju na filtrze powietrza
- bulgotanie płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym
Typowe usterki towarzyszące uszkodzeniu głowicy to np. pęknięcie mostka pomiędzy zaworem dolotowym i wylotowym, pęknięcia komory wirowej, zatarcie panewek, pęknięcie płaszcza wodnego, utrata osiowości wału korbowego, wygięcie korbowodu lub zatarcie tłoków. Z żadnym z powyższych objawów nie należy kontynuować dalszej jazdy. Dalsza jazda z jakąkolwiek awarią jednostki napędowej może skutkować zniszczenia silnika z pęknięciem bloku włącznie. W takiej sytuacji naprawa może okazać się niemożliwa i konieczna będzie wymiana silnika.