Czujnik pedału gazu to niewielki, ale dość mocno skomplikowany element mający spory wpływ na pracę samochodu. Ponieważ występuje obecnie w absolutnie każdym samochodzie, a także w wielu innych pojazdach silnikowych, powinien być doskonale znany wszystkim kierowcom. A mimo to niewielu z nas zdaje sobie w ogóle sprawę z jego istnienia. Dlaczego tak jest? Co koniecznie należy wiedzieć o czujniku pedału gazu?
Czym jest i skąd się wziął czujnik pedału gazu?
Czujnik pedału gazu znany jest i używany powszechnie w samochodach od bardzo wielu lat. Aż trudno w to uwierzyć, ale w starszych modelach aut z napędem benzynowym czujnik ten w ogóle nie występował. Jego rolę pełniła prosta linka łącząca pedał gazu z przepustnicą. W tym samym jednak czasie czujniki pedału gazu stosowane były już w samochodach z silnikami Diesla. Dlaczego? Ponieważ brak przepustnicy wykluczał w ich przypadku stosowanie jakiejkolwiek linki. Jedynym rozwiązaniem w silnikach wysokoprężnych było sterowanie gazem za pomocą specjalnego czujnika przyśpieszenia, występującego również pod nazwą czujnika pozycji pedału gazu lub potencjometru pedału gazu.
Czujniki pedału gazu trafiły do samochodów z silnikami benzynowymi prosto od aut z napędem dieslowskim i bardzo szybko zadomowiły się w nich na dobre. Zadaniem każdego takiego czujnika jest przekazywanie do jednostki sterującej pracą silnika informacji o tym, jak bardzo wychylony jest pedał gazu. Zasada jest tu bardzo prosta – z im większą mocą naciskacie na pedał gazu, tym większe jest wychylenie czujnika. Informacje o stopniu jego wychylenia momentalnie trafiają do jednostki sterującej, która m. in. na ich podstawie (jak również na podstawie informacji z czujnika ciśnienia doładowania) oblicza właściwy czas otwarcia wtryskiwaczy. Informacje te również decydują o otwarciu przepustnicy. Na co jeszcze wpływ mają dane przesyłane przez czujnik położenia pedału gazu?
- Na pracę systemu ESP – system ten chroni samochód przed wpadnięciem w poślizg.
- Na pracę automatycznej skrzyni biegów – na podstawie informacji z czujnika przekładnia automatyczna może zmienić bieg przy nagłym przyśpieszeniu.
- Na pracę zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.
Jednak aby czujnik pedału gazu mógł spełniać należycie swoją funkcję, musi być urządzeniem dość zaawansowanym i skomplikowanym technologicznie, a to znaczy drogim i dość wrażliwym na uszkodzenia.
i sprawdź ceny części zamiennych w naszej ofercie!
Dlaczego czujnik pedału gazu ulega awarii i jakie są tego objawy?
Jak każda część elektroniczna, czujnik pedału gazu może ulec różnorakim usterkom mechanicznym lub zwyczajnemu zużyciu. Jakiego typu będą to usterki?
- Wewnętrzne zwarcie układu elektronicznego czujnika – jego najczęstszą przyczyną jest wilgoć przedostająca się np. przez dywanik pod nogami kierowcy.
- Skorodowanie wtyczki lub elektroniki czujnika – również jest to wina wilgoci, a łatwo może do tego dojść w przypadku nieszczelności obudowy.
- Uszkodzenie przewodu łączącego czujnik z jednostką sterującą.
- Zaśniedzenie wtyczki.
Jakie efekty dają podobne awarie? Przede wszystkim będą to:
- brak reakcji silnika na naciskanie pedału gazu,
- nieprawidłowa lub nierówna rekcja na wychylenie pedału gazu (efekt przerywanego sygnału generowanego przez czujnik),
- przejście jednostki napędowej w stan awaryjny,
- zapalenie się kontrolki check engine,
- wyświetlenie się stosownego komunikatu na ekranie komputera pokładowego.
Dość częstym objawem awarii czujnika pedału gazu jest również podwyższona prędkość obrotowa na biegu jałowym.
Jak należy postępować w przypadku awarii czujnika pedału gazu?
Ponieważ w zdecydowanej większości przypadków czujnik przyśpieszenia jest to część praktycznie nierozbieralna, można go uznać za klasyczną „jednorazówkę”. Oznacza to, że jedynym sensowym rozwiązaniem w przypadku jego awarii jest wymiana uszkodzonej części na nową. Naprawa zwykle jest niemożliwa, a czyszczenie mija się z celem.
Na szczęście czujnik pedału gazu jest elementem łatwo dostępnym i bez względu na model posiadanego auta znajdziecie odpowiedni dla Was czujnik w naszym sklepie iParts.pl. Gdyby zaś pojawiły się jakieś problemy z dopasowaniem, w każdej chwili możecie skorzystać z podpowiedzi naszych ekspertów.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tyc...