Zamki centralne samochodowe

Choć w dzisiejszych czasach to już standard, centralny zamek nadal jest podawany w ogłoszeniach jako atut sprzedawanego samochodu, którym niewątpliwie jest. Obecnie przeważająca ilość samochodów, zwłaszcza tych nowszych, jest wyposażona w centralny zamek uruchamiany za pomocą pilota lub prostszy mechanizm znajdujący się w kluczyku, który jest nieco mniej wygodniejszy w użytkowaniu.

Centralny zamek w samochodzie

Pierwsze mechanizmy przypominające współczesne rozwiązania zamka centralnego pojawiły się w latach 20. ubiegłego wieku. W tamtym okresie rozwoju światowej motoryzacji system ten montowano wyłącznie w luksusowych samochodach klasy Premium, na które stać było naprawdę zamożnych klientów. Do powszechnego użytku centralny zamek w samochodzie trafił w latach 50. XX wieku, dzięki marce Packard. Zasada działania centralnego zamka jest bardzo prosta. Otwarcie przednich drzwi kierowcy lub pasażera powoduje jednoczesne otwarcie wszystkich drzwi w samochodzie. Analogiczna sytuacja ma miejsce w momencie zamykania drzwi. To najprostsze wytłumaczenie funkcjonowania mechanizmu centralnego zamka.

Obecnie uniwersalny zamek centralny, w wyniku wielu przeróbek i udoskonaleń, oferuje o wiele więcej możliwości niż to miało miejsce jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. Zadaniem współczesnego centralnego zamka nie jest już tylko otwieranie i zamykanie drzwi, lecz także obsługa pod tym względem bagażnika, wlewu paliwa czy szyberdachu. W samochodzie posiadającym elektryczny system sterowania szyb, zamknięcie auta może powodować również automatyczne ich domknięcie. Centralny zamek na pilota może także pomagać w otwieraniu i zamykaniu drzwi garażowych. Najnowsze rozwiązania w tym zakresie pozwalają również m.in. na automatyczne zamykanie drzwi po osiągnięciu przez samochód określonej prędkości lub otwieranie ich, gdy pojazd się zatrzyma.

Zasada działania centralnego zamka w samochodzie

Prosty system zamka centralnego składa się z dwóch motoreduktorów wbudowanych w zamki drzwi kierowcy oraz drzwi pasażera. Układ sterowany jest przez moduł elektroniczny i montuje się go zazwyczaj na wsporniku. W momencie zamknięcia któryś z drzwi, moduł elektroniczny powoduje zablokowanie zamków pozostałych drzwi pojazdu. Analogicznie otwarcie jednego zamka powoduje odblokowanie zamków wszystkich drzwi. Blokowanie obu drzwi można wykonać z wnętrza samochodu, przy pomocy odpowiedniego przycisku znajdującego się najczęściej na drzwiach auta. W przypadku wersji samochodów wykorzystujących odbiornik zdalnego sterowania, układ działa analogicznie, a zamykanie i otwieranie realizowane jest poprzez pilota zdalnego sterowania.

Popularni producenci centralnego zamka

  • Metzger
  • SWAG
  • Hella
  • Topran
  • VDO
  • Bugiad
  • Febi Bilstein

Tanie zamki centralne znajdziesz w ofercie iParts.pl. Wszystkie produkty są fabrycznie nowe i są dostarczane przez sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Aby dobrać odpowiedni system do konkretnego pojazdu, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Sklep internetowy iParts.pl to najlepsza relacja ceny do jakości części samochodowych na polskim rynku. Gwarantujemy szybką i profesjonalną pomoc techniczną, najniższe ceny oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

System zamka centralnego VEMO
System zamka centralnego BLIC
System zamka centralnego METZGER
System zamka centralnego CONTINENTAL/VDO
System zamka centralnego NTY
System zamka centralnego ESEN SKV
System zamka centralnego vika
System zamka centralnego TOPRAN
System zamka centralnego ABAKUS