Przekładnie i pompy wspomagania kierownicy

Przekładnia kierownicaGdy awarii ulegnie przekładnia kierownicza, nazywana również maglownicą, lub pompa wspomagania, trzeba się liczyć nie tylko z dość dużymi kosztami, ale również z tym, że Twój samochód nie będzie się nadawał do dalszej eksploatacji. Aby szybko uruchomić pojazd i cieszyć się z dalszej jazdy, potrzebujesz dobrej jakości części zamiennych. W iParts.pl znajdziesz najlepsze przekładnie kierownicze oraz pompy wspomagania w atrakcyjnych cenach rynkowych.

Przekładnia kierownicza i pompa wspomagania w samochodzie

Współczesne samochody posiadają różnego rodzaju aktywne systemy wspomagania, które są kompatybilne z układami stabilizacji toru jazdy, a także są już w stanie same zaparkować samochód oraz pomagać nam na przykład podczas jazdy w korku lub po autostradzie. Jednak te wszystkie nowinki techniczne nie mają wpływu na to, jak zbudowany jest typowy układ kierowniczy. Tak naprawdę, nie różni się on pod względem mechanicznym od tych układów, które były produkowane kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. Przekładnia kierownicza to nadal rozwiązania zębatkowe lub śrubowo-kulkowe oraz ślimakowe, które są podłączone do kolumny kierowniczej na sztywno. Wyjątek stanowią tutaj systemy typu steer-by-wire, w przypadku których kąt skrętu kierownicy odczytywany przez czujnik jest przetwarzany przez centralkę i przekazywany dalej do aktuatorów przesuwających drążki kierownicze.

Sposób działania przekładni kierowniczej i pompy wspomagania

Przekładnia kierownicza odpowiedzialna jest za przenoszenie ruchu obrotowego koła kierownicy na specjalny mechanizm zwrotniczy, a w dalszej kolejności na koła pojazdu. W zdecydowanej większości samochodów, za proces ten odpowiedzialna jest zębatkowa przekładnia kierownicza, która często nazywana jest także maglownicą. Oprócz zębatkowej przekładni kierowniczej, w pojazdach montowane są także przekładnie ślimakowe, ze ślimakiem globoidalnym oraz przekładnie śrubowo-kulowe.

Na czym polega działanie zębatkowej przekładni kierowniczej? W dużym uproszczeniu, praca przekładni oparta jest o zazębiające się koła zębate. Co ciekawe, przekładnie kierownicze są bezobsługowe – oznacza to, że w trakcie eksploatacji auto nie będą wymagały ingerencji kierowcy, aż do momentu ich uszkodzenia. Maglownice posiadają smar stały, odpowiedzialny za minimalizację oporów ruchu całego mechanizmu. Zębatkowe przekładnie kierownicze mogą być stosowane wyłącznie w samochodach z zawieszeniem niezależnym. Co do pompy wspomagania, to jest to jeden z najważniejszych elementów mechanicznego układu wspomagania kierownicy. Układ ten wspomaga siłę mięśni człowieka podczas operowania kierownicą, czyli w zdecydowany sposób pomaga w zmianie toru jazdy na skutek obrotu kierownicą.

Pompa wspomaganiaPompa wspomagania pracuje cały czas, niezależnie od tego, czy w danym momencie wykonywany jest ruch kierownicą. Jeżeli chodzi o samochody osobowe, to tutaj wyróżniamy dwa główne rodzaje układu wspomagania kierownicy – hydrauliczne oraz elektryczne. W hydraulicznych układach wspomagania, pompa napędzana jest za pośrednictwem paska klinowego lub paska klinowego wielorowkowego. Wewnątrz pompy znajduje się wirnik, który obraca się na łopatkach. Wśród wad hydraulicznego układu wspomagania z pewnością należy wymienić zwiększony poziom zużycia paliwa, nawet o 0,5 litra na każde pokonane 100 km. Awaria pompy wspomagania najczęściej kończy się wymianą tej części na nową. Elektryczny układ wspomagania samochodu jest znacznie oszczędniejszy, w porównaniu z hydraulicznym. Uzyskiwana z alternatora energia jest wystarczalna do zasilania całego układu, co nie odbija się aż tak znacznie na wynikach spalania naszego pojazdu. Eliminacja układu hydraulicznego sprawia, że elektryczny układ wspomagania jest mniej skomplikowany, co przekłada się na zwiększoną prostotę działania, a dodatkowo zajmuje o wiele mniej miejsca w samochodzie i jest tańsze w produkcji. Czynniki te sprawiają, że jest to zdecydowanie najczęściej stosowany układ wspomagania we współcześnie produkowanych autach osobowych.

Typowe usterki przekładni kierowniczej i pompy wspomagania

Przekładnia kierownicza może ulec awarii z różnych przyczyn. Najczęściej są to zanieczyszczenia w postaci pyłu czy piasku, które przedostają się pod osłony przekładni i zaczynają powoli, lecz systematycznie, uszkadzać listwę zębatą oraz inne elementy z nią współpracujące. Innym niszczycielskim czynnikiem jest woda. Nieszczelna listwa przekładni w wyniku działania wilgoci, zaczyna korodować, czego efektem jest m.in. zniszczenie zębów przekładni. Przekładnie kierownicze są również mało odporne na uszkodzenia mechaniczne, nieodpowiednio wyważone koła oraz luzy w układzie kierowniczym.

Pompy wspomagania układu kierowniczego to także elementy, które wymagają systematycznego serwisowania oraz odpowiedniej eksploatacji. W ich przypadku do awarii dochodzi zazwyczaj na skutek zbyt niskiego ciśnienia w układzie, jego zapowietrzenia, przegrzania lub zbyt małej ilości płynu w układzie. W sytuacjach ekstremalnych może dojść do całkowitego braku wspomagania, co może być wynikiem uszkodzenia pompy na skutek jej zatarcia lub zerwania napędzającego ją paska klinowego.

Popularni producenci przekładni kierowniczych i pomp wspomagania

  • TRW
  • Bosch
  • Mapco
  • Topran
  • SAWG
  • Optimal
  • General Ricambi
  • Spidan
  • Delco Remy

Interesuje Cię tania przekładnia kierownicza lub tania pompa wspomagania? W iParts.pl znajdziesz wszystko, czego szukasz. Oczywiście, tania nie znaczy gorszej jakości. Oferujemy wyłącznie wysokiej klasy części pochodzące od sprawdzonych i godnych zaufania producentów.

iParts.pl to sklep, w którym znajdziesz największą ofertę przekładni kierowniczych oraz pomp wspomagania do najróżniejszych marek samochodów. Wszystkie produkty, które znajdziesz w naszym sklepie, są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Zapewniamy najwyższą jakość naszych produktów oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania ELSTOCK
Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania ERA Benelux
Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania DRI
Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania URW
Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania LAUBER
Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania LENCO
Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania LIZARTE
Przekładnia kierownicza i Pompa wspomagania BOSCH

FAQ

Jakie są objawy uszkodzenia przekładni kierowniczej?

Najczęściej spotykanymi objawami uszkodzenia przekładni kierowniczej są problemy z łagodnym obracaniem koła kierownicy. Różnego rodzaju zacięcia, opory lub nadmierne luzy mogą nas informować o tym, że nasza przekładnia kończy swój żywot. Równie często zdarza się, że powstawanie hałasu, zgrzytu czy drgania podczas skręcania. Oprócz tego mogą pojawić się wycieki i ubytki płynu wspomagania.

Czy warto poddać przekładnię kierowniczą regeneracji?

Tak, ale tylko w wypadkach, kiedy mamy pewność że jej uszkodzenie zostanie prawidłowo zdiagnozowane, a następnie zlikwidowane przy użyciu części najlepszej jakości. Regeneracja przekładni kierowniczej to stosunkowo duży koszt i jeśli nie uda się w ten sposób całkowicie naprawić naszej maglownicy to nie ma on sensu.

Wycieki płynu wspomagania, czy to oznacza uszkodzoną przekładnię kierowniczą?

Wyciek płynu wspomagania może pojawić się również w wypadku awarii pompy wspomagania lub na jednym z jego przewodów. Kluczem to odnalezienia źródła wycieku jest szczegółowe sprawdzenie całej instalacji. Jeśli wyciek widoczny jest na obudowie maglownicy to znaczy, że to właśnie ona jest problemem i powinna zostać naprawiona lub wymieniona.

Luzy na kierownicy. Jaki może być powód?

Powodem może być zużycie drążków kierowniczych lub ich końcówek. Zdarzają się jednak sytuacje, że uszkodzeniu lub zużyciu ulega przekładnia kierownicza. W obu wypadkach objawy będą bardzo podobne, jednak warto zaobserwować czy na maglownicy nie pojawiły się żadne wycieki.

Kierownica mimo wspomagania ciężko się obraca. Co jest powodem?

Powodem może być uszkodzona pompa wspomagania, zbyt mała ilość lub niewłaściwy płyn znajdujący się w instalacji lub problem z samą przekładnią kierowniczą. W każdym z tych wypadków potrzebna jest nasza ingerencja, ponieważ bagatelizowanie takich objawów może prowadzić do poważnych uszkodzeń całej maglownicy.

Ile kosztuje przekładnia kierownicza i pompa wspomagania?

Elementy te są bardzo złożonymi podzespołami, przez co koszt ich zakupu nie należy do najmniejszych. Ceny przekładni kierowniczych oraz pomp wspomagania mieszczą się w zakresie od 870 do 2830 zł. Cena zależy od producenta oraz modelu samochodu, do którego część jest przeznaczona.