Przekładnia kierownicza, zwana popularnie maglownicą, to kluczowy element układu kierowniczego. Ze względu na ograniczoną żywotność tego podzespołu, prędzej czy później pojawią się objawy jego zużycia. Jak rozpoznać, że z przekładnią jest coś nie tak? Jakie efekty daje zużyta maglownica?

Jaka jest przeciętna żywotność maglownicy?

Na temat żywotności maglownicy krąży wiele opinii, często różniących się od siebie w sposób bardzo wyraźny. Niektórzy twierdzą, iż nowa przekładnia kierownicza powinna spokojnie przepracować 150-200 tys. przejechanych kilometrów, inni nie dają jej szans na zachowanie sprawności nawet przez 100 tys. km.

Tak znaczne różnice w opiniach spowodowane są głównie tym, iż żywotność maglownicy zależy od wielu czynników (w tym m. in. od jakości użytych przez producenta części oraz od preferowanej przez kierowcę techniki jazdy) i pierwsze objawy jej zużycia mogą pojawić się w różnych momentach. Najważniejszym jest jednak, aby na objawy te jak najszybciej zareagować i nie jeździć ze zużytą maglownicą zbyt długo, stanowi to bowiem realne zagrożenie dla bezpieczeństwa nas samych i wszystkich pozostałych uczestników ruchu. Aby jednak wychwycić w miarę szybko problemy z przekładnią, należy wiedzieć, jakiego typu sygnały świadczą o jej złym stanie. Co należy uznać za objaw zużytej maglownicy?

O czym mówią nam luzy na maglownicy?

Podstawowym objawem sugerującym postępujące zużycie maglownicy są wszelkiego rodzaju luzy w układzie kierowniczym. Luzy te są efektem intensywnej i długiej eksploatacji, i z czasem pojawiać się będą zawsze i w każdym używanym samochodzie. W nowoczesnych modelach konstruktorzy umieścili już nawet specjalny system kasujący powstające w ten sposób luzy. W autach bez tego systemu luzy na przekładni musimy kasować sami lub z pomocą mechanika. Zwykle do usunięcia luzów wystarczy dokręcenie kilku śrub regulacyjnych. Czasem jednak sprawa jest bardziej poważna.

Wraz z luzami zwykle pojawiają się też niepokojące stuki towarzyszące pracy układu kierowniczego, a zwłaszcza maglownicy. Zużyta maglownica stuka, co jest następstwem kasowania powstałych w wyniku zużycia luzów na poszczególnych jej elementach.

Dlaczego zużyta maglownica bywa mokra?

Widocznym gołym okiem objawem zużywania się maglownicy jest nieodmiennie zły stan jej gumowych osłon. Guma jest materiałem o ograniczonej żywotności, z czasem zaczyna parcieć i pękać, a osłony tracą swoją szczelność. Utrata szczelności doprowadza do wycieków, które są kolejnym, ważnym objawem złego stanu przekładni.

Wyciek z maglownicy najczęściej opisywany jest jako „pocenie się” przekładni. Zjawisko to jest efektem delikatnego przeciekania płynu wspomagania, łatwym do zaobserwowania, ale wyłącznie w suchy, bezdeszczowy dzień lub po postoju w garażu. Mokra maglownica może oznaczać również uszkodzenie jej korpusu, będące następstwem głębokiego zarysowania lub pęknięcia.

Jakie jeszcze objawy świadczą o zużyciu maglownicy?

Omawiając objawy zużycia maglownicy, warto również wspomnieć o takich zjawiskach, jak problemy z obracaniem koła kierownicy, wszelkiego rodzaju zacięciach, do których może dochodzić podczas próby obrotu, a także o możliwości występowania znacznych oporów przy skręcie.

Oprócz stuków i hałasów z układu kierowniczego, mogą pojawić się również charakterystyczne zgrzyty, słyszalne dobrze podczas skręcania kół samochodu, a także drgania rozchodzące się po całym układzie i wyczuwalne na kole kierownicy.