Co tu dużo gadać, pompa w Skodzie Octavii padła, tanio i błyskawicynie z pomocą przyszedł sklep iParts i pompą marki Hella do której do dziś nie mam zastrzeżeń. Porządny dostawca!
Niestety byłem zmuszony do wymiany pompy, więc czekał mnie spory wydatek... Zdecydowałem się na Boscha bo produkują bardzo dobrej jakości części. Pasuje bardzo dobrze, mam nadzieje ze posłuży jak najdłużej
Z przyjemnością polecam iparts - wysłali mi części w terminie, dodatkowo super zapakowane. Część jest jak najbardziej bardzo dobra, sprawdziłem, zamontowałem i jeżdżę. Z pewnością skorzystam jeszcze z Waszej oferty i polecam wszystkim
Najczęściej zadawane pytania
Jakie są objawy uszkodzonej pompy vacum?
Najczęstszą oznaką uszkodzenia pompy vacum jest spadek siły hamowania. Może również pojawić się dziwne odczyty wskaźnika doładowania turbosprężarki, o ile takowy znajduje się na wyposażeniu auta. Uszkodzenie można łatwo rozpoznać po wyciekach z samego korpusu pompy. Zazwyczaj jednak pojawiają się problemy z kontrolą pedału hamulca oraz sprzęgła, które sygnalizują, że najwyższy czas na wymianę lub regenerację pompy.
Uszkodzenie pompy można zweryfikować przeprowadzając badanie wielkości generowanego przez nią podciśnienia używając w tym celu manometru. W standardowych modelach aut ta wartość mieści się w przedziale od -0,7 do -0,9 bar. Za wszelkie odchylenia od tej normy odpowiada najczęściej zużycie lub uszkodzenie uszczelnień pompy vacum.
Ile kosztuje pompa vacum?
Nieprawidłowa praca pompy vacum jest zazwyczaj wynikiem jej zużycia eksploatacyjnego lub wycieku oleju. Brak odpowiedniego podciśnienia generowanego przez urządzenie może również oznaczać nieszczelności gumowych wężyków. Jeżeli jednak uszkodzenie o wiele poważniejsze, wówczas pozostaje jedynie wymiana urządzenia na nowe. Ceny pomp vacum oscylują w granicach od 500 do 1500 zł w zależności od marki i modelu samochodu.
Alternatywą dla zakupu nowego urządzenia jest pompa zregenerowana. Koszt, jaki należy ponieść za takie rozwiązanie wynosi średnio połowę ceny nowej pompy.
Jakie są najczęstsze przyczyny szybszego zużycia pompy vacum?
Właściwe działanie pompie próżniowej zapewnia olej silnikowy, który zarówno smaruje cały mechanizm, jak i odprowadza nadmiar ciepła oraz zabezpiecza pompę przed korozją. Niedrożne kanaliki olejowe, czego następstwem jest ograniczone smarowanie, są najczęstszą przyczyną prowadzącą do uszkodzenia pompy vacum. Należy więc zadbać o systematyczną wymianę oleju. Ważne jest, aby w tym przypadku stosować produkty w pełni syntetyczne, oparte na bazach olejowych z grup IV i V.
Co to jest pompa vacum?
Pompa vacum to tak naprawdę pompa próżniowa, która odpowiada za generowanie podciśnienia koniecznego np. do prawidłowej pracy hamulców samochodowych (również do sterowania działaniem zaworu EGR, turbosprężarki). Pompa vacum to typowe urządzenie dla silników wysokoprężnych. W przypadku jednostek benzynowych występuje bardzo rzadko. Do jej najważniejszych parametrów można zaliczyć ciśnienie końcowe, szybkość pompowania oraz wydajność.
Jak sprawdzić wydajność pompy próżniowej?
Działanie pompy próżniowej można zweryfikować w samochodzie wykonując kilka poniższych czynności:
ustaw pojazd w bezpiecznym miejscu
uruchom hamulec postojowy
odpal silnik i pozostaw go na biegu jałowym
naciśnij kilkakrotnie pedał hamulca, aby obniżyć ciśnienie w układzie wspomagania hamulców
Jeżeli pod względem technicznym wszystko jest OK, wówczas pompa vacum na chwilę i w słyszalny sposób zacznie pracować, zwiększając lub wyrównując wymagane podciśnienie w serwie hamulców. Można również podłączyć przyrząd diagnostyczny, aby skontrolować przebieg ciśnienia w układzie wspomagania hamulców za pomocą funkcji "Parametry".