Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Szarpanie silnika na LPG. Dlaczego samochód szarpie podczas jazdy na gazie? Co najczęściej jest przyczyną tego typu problemów?

Jednym ze zjawisk kojarzonych często z jazdą na LPG jest szarpanie silnika. Niektórzy kierowcy traktują to jako zwykłą niedogodność – cenę, jaką muszą płacić w zamian za używanie taniego paliwa. Czy słusznie? Co może być faktyczną przyczyną szarpania silnika na gazie?

Szarpanie na LPG. Dlaczego samochód szarpie na gazie?

Galopujące ceny paliw to dobry moment na ponowne przemyślenie przejścia na gaz LPG i założenie w swoim aucie odpowiedniej do tego instalacji. Tę drogę obrało już bardzo wielu kierowców w Polsce i dzięki ich doświadczeniu mamy naprawdę spore pojęcie o tym, z czym wiąże się jazda na gazie i jakich ewentualnych problemów możemy się spodziewać. Istnieje wprawdzie cały szereg mitów związanych z eksploatacją aut na gaz, nie mających żadnych podstaw w rzeczywistości, jednak występują też zdarzenia potwierdzone i na tyle cykliczne, że urosły już do rangi reguły. Jedną z takich reguł jest szarpanie silnika podczas jazdy na gazie. Co może być, a co najczęściej jest tego przyczyną? Jak należy się zachować po wykryciu podobnej usterki, a czego w żadnym razie nie należy robić? Zobaczcie, co na ten temat mają do powiedzenia nasi eksperci.

Dlaczego samochód szarpie na gazie? Jakie problemy zapowiada to zjawisko?

Zacznijmy od postawienia diagnozy – mówi Piotr Żaczek, ekspert iPart.pl, specjalista w dziedzinie instalacji gazowych. – Samo szarpanie silnika może być skutkiem różnych problemów i różnych usterek, dlatego podczas diagnozowania problemu należy zwrócić baczną uwagę na to, kiedy do tego szarpania dochodzi i kiedy silnik znów pracuje równo. W przypadku aut napędzanych LPG, takim wzorcowym objawem jest szarpanie silnika podczas próby zwiększenia prędkości. Podczas jazdy auto powoli się rozpędza, kierowca w pewnym momencie wrzuca wyższy bieg, dodaje gazu, a silnik zaczyna się dławić. W niektórych przypadkach nawet gaśnie. Po przyhamowaniu problem mija, by po ponownym nabraniu prędkości znowu się pojawić. Co ważne, po przełączeniu na benzynę szarpanie silnika nie występuje.

Opisany wyżej problem to w przypadku aut napędzanych gazem definicyjny wręcz objaw problemów wcale nie z instalacją gazową – jak chcieliby niektórzy sądzić – ale z układem zapłonowym. Układ zapłonowy w autach z silnikami benzynowymi poddawany jest wprawdzie dość sporym obciążeniem, ale obciążenia te nijak mają się do tego, czemu układ ten musi sprostać w przypadku, gdy do silnika zaczyn docierać gaz LPG. Nieprzypadkowo specjaliści od gazu mówią, że właśnie to paliwo jest najlepszym testerem sprawności układu zapłonowego. Jeśli w układzie tym pojawią się jakiekolwiek problemy, czy to z:

  • cewkami,
  • przewodami,
  • czy z samymi świecami,

sytuacja ta natychmiast odbije się na pracy silnika. I odbija się ona właśnie poprzez to charakterystyczne szarpanie. Przełączenie na benzynę oznacza dla układu zapłonowego mniejsze obciążenie, a więc łatwiej jest mu sprostać zadaniu. Nie znaczy to wcale jednak, że nagle problem z zapłonem znika. Jeśli silnik szarpie na gazie i jeśli jest to – a zazwyczaj jest – wina układu zapłonowego, to jazda na benzynie jedynie zamaskuje ten problem i odroczy ostateczną awarię wyłączającą auto z dalszej jazdy. Dlatego gdy silnik zaczyna szarpać na gazie, zawsze w pierwszej kolejności sprawdźcie dokładnie układ zapłonowy i wymieńcie w nim wszystko to, co wymaga tej wymiany. Nie odkładajcie naprawy na później, bo uszkodzony element może odmówić dalszej współpracy nagle, bez żadnego ostrzeżenia i do tego w najgorszym dla Was momencie.

Wszystkie elementy układu zapłonowego do aut napędzanych gazem i nie tylko, a więc:

znajdziecie u nas, na iParts.pl. W razie jakichkolwiek problemów ze znalezieniem odpowiedniej części lub z jej wyborem, zawsze możecie skontaktować się z jednym z naszych ekspertów.

Jakie są te mniej oczywiste powody szarpania silnika na gazie? Co może być przyczyną tego zjawiska?

W większości przypadków szarpanie silnika na gazie – zwłaszcza gdy wygląda to tak, jak opisał to nasz ekspert – oznacza problemy z układem zapłonowym i to on powinien być pierwszym podejrzanym. Ale, jak to zwykle w mechanice bywa, nie brak też i przypadków uznawanych za krańcowe, które jednak mogą się zdarzyć. Zwłaszcza jeśli okoliczności temu sprzyjają. Co jeszcze może powodować szarpanie silnika na LPG?

  1. Gaz – jeśli zatankujecie słabej jakości gaz, na przykład na stacji o niepewnej renomie, szarpanie silnika może być tak wyraźne, że zwyczajnie nie da się dalej jechać. W przypadku, gdy przydarzy Wam się coś podobnego, pozostaje odciąć dopływ gazu i przeczyścić dokładnie całą instalację, a zwłaszcza wtryskiwacze.
  2. Sterownik silnika – tu szarpanie silnika pojawia się zwykle przy ruszaniu z miejsca i niekoniecznie wiąże się z przyśpieszaniem podczas jazdy. Problem ze sterownikiem nie ma nic wspólnego z samym gazem, jednak potrafi nieźle zmylić. Rozwiązać należy go przy udziale dobrego elektromechanika.

Na tym, rzecz jasna, nie kończy się wcale lista możliwych problemów powodujących szarpanie silnika, zwłaszcza podczas jazdy na gazie. Zdarzają się przypadki wręcz absurdalne, wynikające z winy samych kierowców i ich podejścia do eksploatacji auta. Jednak na tego typu historie musielibyśmy przeznaczyć całą serię odrębnych poradników.

Popularne z kategorii Układ Zapłonowy

Świeca zapłonowa DENSO K20TT
12,00 zł
4.9 (92 ocen)
Świeca zapłonowa BOSCH 0 242 235 666
10,00 zł
4.9 (153 ocen)
Świeca zapłonowa DENSO K16TT
12,00 zł
4.9 (92 ocen)
Świeca zapłonowa BOSCH 0 242 240 593
12,00 zł
4.9 (153 ocen)
Świeca zapłonowa NGK 2397
24,00 zł
4.9 (227 ocen)
Świeca zapłonowa DENSO IK20TT
44,00 zł
4.9 (92 ocen)
Układ Zapłonowy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Układ Zapłonowy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Układ Zapłonowy
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
4 komentarze
w mojej mokka 1,4 na wolnych obrotach obroty spadają do ok 50 do 60 co powoduje szarpanie . Na wysokich obrotach wszystko jest ok. Dzieje się tak tylko na LPG. Usterka ujawniła się po zastosowaniu środka do czyszczenia wtrysków gazu.
Czytam ten artykuł i mógłbym zapytać jakie szarpanie? przez 20 lat miałem ok.10 i mam 2 pojazdy na gaz i nigdy nie miałem szarpania jak opisano ale właśnie w czy szkopuł tkwi? Ano w tym że w moich benzyniakach zawsze układ zapłonowy miał nowe kopułki kable swiece ,czujniki halla zaraz po kupieniu auta, a w jednym starym to i platynki,kondensator a cewkę mam już kupioną w zapasie bo była tania a nie wiadomo co sie wydarzy gdy szczur iwanowski wywołał taki kryzys.Podsumowując warto raz zainwestować a potem eksplatować z przyjemnością w słońcu deszczu mrozie i śniegu.
Szarpie przy stałej jeździe z jedną prędkością. W samochodzie wymienili już listwę gazową czujnik teperatury kable i świece i ciągle to samo nić się nie zmieniło
U mnie powodem szarpania na gazie na niskich biegach było pękniecie rury łączącej filtr powietrza z kolektorem ssącym.

Powiązane artykuły

Ile kosztuje wymiana świec zapłonowych i żarowych u mechanika w 2023?

Ile kosztuje wymiana świec zapłonowych i żarowych u mechanika w 2023 roku? Jakie są ceny tych usług w warsztatach samochodowych?

Świece zapłonowe oraz świece żarowe należą do grupy podstawowych samochodowych części eksploatacyjnych, które zużywają się w sposób naturalny na skutek zwykłego korzystania z auta. Na szczęście jednak oba typy świec w normalnych warunkach odznaczają się całkiem sporą żywotnością i nie musimy wymieniać ich zbyt często. A ile przyszłoby nam za taką wymianę zapłacić obecnie u mechanika? Jakie są ceny tego typu usług w warsztatach samochodowych w Polsce?

czytaj więcej >
Jak działa układ zapłonowy, czyli świece, przewody, cewki i pozostałe części

Jak działa układ zapłonowy, czyli świece, przewody, cewki i pozostałe części

Układ zapłonowy odpowiada za rozpoczęcie procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika, w kolejności odpowiadającej danemu położeniu tłoka w poszczególnym cylindrze. Jest to system najczęściej elektroniczny, stosowany w silnikach z zapłonem iskrowym. W tym artykule przyjrzymy się budowie i działaniu układu zapłonowego, a także powiemy, jakie produkty należy wybierać.

czytaj więcej >
Uszkodzony przekaźnik świec żarowych. Jakie są objawy, jak naprawić?

Uszkodzony przekaźnik świec żarowych. Jakie daje objawy i jak można to naprawić?

Problemy z rozruchem diesla? To może być wina świec żarowych, ale równie dobrze usterka przekaźnika. Bez sprawnego przekaźnika świece żarowe nie będą działały prawidłowo, a kierowca odczuje to jako szereg rozmaitych objawów. Jakich dokładnie? Co należy zrobić z takim uszkodzonym przekaźnikiem?

czytaj więcej >
Świece i przewody zapłonowe: skąd się bierze iskra?

Świece i przewody zapłonowe: skąd się bierze iskra?

Bez iskry nie byłoby mowy o zapłonie mieszanki paliwowej wewnątrz silnika benzynowego, a tym samym nie mógłby się on stać źródłem napędu dla auta. Dla procesu tworzenia iskry kluczowe znaczenie mają przewody zapłonowe i świece. Liczy się jednak nie tylko ich obecność, ale także i stan. Nie zapominajcie o tym!

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze