Jednym ze zjawisk kojarzonych często z jazdą na LPG jest szarpanie silnika. Niektórzy kierowcy traktują to jako zwykłą niedogodność – cenę, jaką muszą płacić w zamian za używanie taniego paliwa. Czy słusznie? Co może być faktyczną przyczyną szarpania silnika na gazie?

Galopujące ceny paliw to dobry moment na ponowne przemyślenie przejścia na gaz LPG i założenie w swoim aucie odpowiedniej do tego instalacji. Tę drogę obrało już bardzo wielu kierowców w Polsce i dzięki ich doświadczeniu mamy naprawdę spore pojęcie o tym, z czym wiąże się jazda na gazie i jakich ewentualnych problemów możemy się spodziewać. Istnieje wprawdzie cały szereg mitów związanych z eksploatacją aut na gaz, nie mających żadnych podstaw w rzeczywistości, jednak występują też zdarzenia potwierdzone i na tyle cykliczne, że urosły już do rangi reguły. Jedną z takich reguł jest szarpanie silnika podczas jazdy na gazie. Co może być, a co najczęściej jest tego przyczyną? Jak należy się zachować po wykryciu podobnej usterki, a czego w żadnym razie nie należy robić? Zobaczcie, co na ten temat mają do powiedzenia nasi eksperci.

Dlaczego samochód szarpie na gazie? Jakie problemy zapowiada to zjawisko?

Zacznijmy od postawienia diagnozy – mówi Piotr Żaczek, ekspert iPart.pl, specjalista w dziedzinie instalacji gazowych. – Samo szarpanie silnika może być skutkiem różnych problemów i różnych usterek, dlatego podczas diagnozowania problemu należy zwrócić baczną uwagę na to, kiedy do tego szarpania dochodzi i kiedy silnik znów pracuje równo. W przypadku aut napędzanych LPG, takim wzorcowym objawem jest szarpanie silnika podczas próby zwiększenia prędkości. Podczas jazdy auto powoli się rozpędza, kierowca w pewnym momencie wrzuca wyższy bieg, dodaje gazu, a silnik zaczyna się dławić. W niektórych przypadkach nawet gaśnie. Po przyhamowaniu problem mija, by po ponownym nabraniu prędkości znowu się pojawić. Co ważne, po przełączeniu na benzynę szarpanie silnika nie występuje.

Opisany wyżej problem to w przypadku aut napędzanych gazem definicyjny wręcz objaw problemów wcale nie z instalacją gazową – jak chcieliby niektórzy sądzić – ale z układem zapłonowym. Układ zapłonowy w autach z silnikami benzynowymi poddawany jest wprawdzie dość sporym obciążeniem, ale obciążenia te nijak mają się do tego, czemu układ ten musi sprostać w przypadku, gdy do silnika zaczyn docierać gaz LPG. Nieprzypadkowo specjaliści od gazu mówią, że właśnie to paliwo jest najlepszym testerem sprawności układu zapłonowego. Jeśli w układzie tym pojawią się jakiekolwiek problemy, czy to z:

  • cewkami,
  • przewodami,
  • czy z samymi świecami,

sytuacja ta natychmiast odbije się na pracy silnika. I odbija się ona właśnie poprzez to charakterystyczne szarpanie. Przełączenie na benzynę oznacza dla układu zapłonowego mniejsze obciążenie, a więc łatwiej jest mu sprostać zadaniu. Nie znaczy to wcale jednak, że nagle problem z zapłonem znika. Jeśli silnik szarpie na gazie i jeśli jest to – a zazwyczaj jest – wina układu zapłonowego, to jazda na benzynie jedynie zamaskuje ten problem i odroczy ostateczną awarię wyłączającą auto z dalszej jazdy. Dlatego gdy silnik zaczyna szarpać na gazie, zawsze w pierwszej kolejności sprawdźcie dokładnie układ zapłonowy i wymieńcie w nim wszystko to, co wymaga tej wymiany. Nie odkładajcie naprawy na później, bo uszkodzony element może odmówić dalszej współpracy nagle, bez żadnego ostrzeżenia i do tego w najgorszym dla Was momencie.

Wszystkie elementy układu zapłonowego do aut napędzanych gazem i nie tylko, a więc:

znajdziecie u nas, na iParts.pl. W razie jakichkolwiek problemów ze znalezieniem odpowiedniej części lub z jej wyborem, zawsze możecie skontaktować się z jednym z naszych ekspertów.

Jakie są te mniej oczywiste powody szarpania silnika na gazie? Co może być przyczyną tego zjawiska?

W większości przypadków szarpanie silnika na gazie – zwłaszcza gdy wygląda to tak, jak opisał to nasz ekspert – oznacza problemy z układem zapłonowym i to on powinien być pierwszym podejrzanym. Ale, jak to zwykle w mechanice bywa, nie brak też i przypadków uznawanych za krańcowe, które jednak mogą się zdarzyć. Zwłaszcza jeśli okoliczności temu sprzyjają. Co jeszcze może powodować szarpanie silnika na LPG?

  1. Gaz – jeśli zatankujecie słabej jakości gaz, na przykład na stacji o niepewnej renomie, szarpanie silnika może być tak wyraźne, że zwyczajnie nie da się dalej jechać. W przypadku, gdy przydarzy Wam się coś podobnego, pozostaje odciąć dopływ gazu i przeczyścić dokładnie całą instalację, a zwłaszcza wtryskiwacze.
  2. Sterownik silnika – tu szarpanie silnika pojawia się zwykle przy ruszaniu z miejsca i niekoniecznie wiąże się z przyśpieszaniem podczas jazdy. Problem ze sterownikiem nie ma nic wspólnego z samym gazem, jednak potrafi nieźle zmylić. Rozwiązać należy go przy udziale dobrego elektromechanika.

Na tym, rzecz jasna, nie kończy się wcale lista możliwych problemów powodujących szarpanie silnika, zwłaszcza podczas jazdy na gazie. Zdarzają się przypadki wręcz absurdalne, wynikające z winy samych kierowców i ich podejścia do eksploatacji auta. Jednak na tego typu historie musielibyśmy przeznaczyć całą serię odrębnych poradników.