Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Sekrety skrzyni biegów Softouch od Smarta. Czym jest, gdzie możemy ją spotkać i czym różni się od przekładni Softip?

Różnice w nazwach handlowych i określeniach poszczególnych rozwiązań potrafią bardzo mocno namieszać w głowach kierowców. Najlepszym tego przykładem jest skrzynia biegów Softouch montowana w samochodach marki Smart. Jakiego typu jest to przekładnia?

Skrzynia biegów Softouch (Smart) - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Przymierzam się do zakupu Smarta – pisze do nas Kazik z Chorzowa – bo szukam czegoś, czym będę mógł szybko i sprawnie śmigać po mieście nawet przy największych korkach. Przejrzałem sobie ogłoszenia, przejrzałem fora dla użytkowników Smartów i wiem już wszystko, oprócz tego, o co chodzi z montowaną w Smartach skrzynią biegów. Od jednego sprzedawcy usłyszałem wprawdzie, że we wszystkich Smartach jest jeden i ten sam typ skrzyni biegów, ale z kolei z ogłoszeń zdaje się wynikać zupełnie co innego. To samo widzę też na forach. Jedni piszą o przekładni Softip, inni o Softouch, a jeszcze inni o Tiptronicu. O co tutaj chodzi. Jeśli dobrze wszystko zrozumiałem, to najbardziej pasowałaby mi skrzynia biegów Softouch, ale właśnie – czy ja to na pewno dobrze zrozumiałem? Czy Softouch jest skrzynią automatyczną?

Zamieszanie z przekładnią stosowaną w Smartach jest tyleż powszechne, co zrozumiałe. Sprawy nie ułatwia tu zarówno sam producent, stosowana w branży nomenklatura, jak i kierowcy, którym zdarza się mylić kilka różniących się od siebie rozwiązań. Jedno jest pewne – jeśli chodzi o typ przekładni, to faktycznie wszystkie Smarty (przynajmniej do tej pory) wyposażone są w tę samą konstrukcję. Ale z prawidłowym określeniem jej wariantu są już niemałe problemy. Dlaczego?

Z jakim typem skrzyni biegów mamy do czynienia w smartach? Dlaczego producent zdecydował się na przekładnie Softip/Softouch?

Smart niemalże z definicji jest samochodem typowo miejskim. I już samo to dla znających się na rzeczy jest dostateczną wskazówką mówiącą o tym, z jaką przekładnią mamy tu do czynienia. A jest to przekładnia półautomatyczna, a właściwie skrzynia mechaniczna ze sterowaniem automatycznym. Montowane w Smartach przekładnie – nie ważne, czy nazwiemy je Softip, Softouch czy Tiptronic – z punktu widzenia konstrukcyjnego są przekładniami półautomatycznymi lub inaczej zautomatyzowanymi. To rozwiązanie powstało z chęci stworzenia konstrukcji idealnej, łączącej w sobie zalety przekładni manualnej (stosunkowo niewielkiej masy, małych rozmiarów, niskich kosztów produkcji i eksploatacji) i przekładni automatycznej (błyskawicznej zmiany biegów, dużego komfortu oferowanego kierowcy). Zautomatyzowana skrzynia biegów Softip/Softouch jest więc przekładnią:

  • niewielką (doskonale mieści się w niewielkich Smartach),
  • lekką,
  • nie podnoszącą koszów zakupu i eksploatacji,
  • komfortową.

Ten typ przekładni jest wprost idealny do niewielkich samochodów miejskich. Wzorcem dla tych konstrukcji była wyprodukowana przez koncern ZF skrzynia Tiptronic. Problem w tym, że Tiptronic jest – jak to zwykle bywa w tego typu przypadkach – jednocześnie nazwą handlową i zwyczajową (podobnie mamy np. z webasto). W branży przyjęło się nazywać tiptronic’iem każdą przekładnię półautomatyczną, stąd niektórzy używają tego określenia również w przypadku Smartów. Tymczasem nazwa handlowa przekładni w Smartach to Softip lub Softouch (występują też nazwy Soft Tip i Soft Touch) – w zależności od wersji przekładni.

Czym różnią się od siebie poszczególne wersje zautomatyzowanej skrzyni biegów Smarta? Jak rozpoznać czy jest to Softip, czy Softouch?

Co do zasady Softip i Softouch to ten sam typ skrzyni biegów. Więcej nawet, to ta sama konstrukcja! W obu przypadkach mamy do czynienia ze skrzynią mechaniczną ze sterowaniem automatycznym, jednak to program odpowiadający za sterowanie decyduje właśnie o różnicy w nazwie. W starszych wersjach zwykle mamy do czynienia z przekładnią Softip, właśnie ta wersja była montowana fabrycznie. W nowszych Smartach zdecydowanie dominuje wersja przekładni półautomatycznej Softouch. Czym różnią się od siebie oba te warianty? Oprogramowaniem. W sporym uproszczeniu obie te wersie przekładni Smarta możemy opisać w sposób następujący:

  • Softip – do zmiany biegów niezbędny jest ruch drążkiem zmiany biegów lub specjalnymi łopatkami zamontowanymi przy kierownicy. Skrzynia działa półautomatycznie, czyli domyślnie wymaga reakcji kierowcy.
  • Softouch – w tym wariancie mamy do czynienia z oprogramowaniem sprawiającym, że zamontowana w Smarcie skrzynia półautomatyczna działa podobnie jak pełen automat. Ruch drążkiem lub łopatką nie jest wymagany, o ile kierowca ustawi przekładnię w tryb automatyczny. Oczywiście, może też przejść w tryb półautomatyczny i jeździć tak samo, jak z wersją Softip.

Tak wyglądają – w wielkim skrócie – różnice na poziomie ogólnym. Często jednak sami kierowcy nie do końca wiedzą, jaki wariant skrzyni biegów znajduje się w ich Smarcie. W rozpoznaniu tego niektórzy posiłkują się konstrukcją drążka zmiany biegów, który faktycznie domyślnie różni się w zależności od tego, czy mamy do czynienia z Softip, czy z Softouch. I tak:

  • Softip – dźwignia zmiany biegów jest prosta, pozbawiona jakichkolwiek przycisków.
  • Softouch – dźwignia zmiany biegów posiada przycisk służący do przełączania trybu pracy przekładni zautomatyzowanej z półautomatycznego na automatyczny i odwrotnie.

I jeszcze jedna bardzo ważna uwaga. Zarówno w wersji Softip, jak i Softouch, w trybie półautomatycznym przekładnia sama zmienia biegi przy dochodzeniu do odpowiednio wysokich obrotów. To rozwiązanie wielu kierowców poczytuje sobie za zwiększający komfort „dodatek”, gdy tymczasem jest to rodzaj zabezpieczania chroniącego przed uszkodzeniem silnika. Dlatego nawet jeśli Wasz Softip lub Softouch w trybie półautomatycznym potrafi sam zmieniać biegi, zupełnie jak klasyczny automat, nie znaczy to wcale, że powinniście z tego korzystać. To rozwiązanie ma chronić Wasze auto w sytuacjach zagrożenia. Zmuszanie przekładni do ciągłego korzystania z tej możliwości to prosta i bardzo krótka droga do warsztatu na generalny remont lub wymianę skrzyni biegów.

Popularne z kategorii Skrzynia Biegów

Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ZF 1087.298.365
742,00 zł
4.5 (4 ocen)
Zawieszenie LEMFÖRDER 33875 01
76,00 zł
5.0 (2 ocen)
Filtr BOSCH 0 451 103 259
20,00 zł
0 (0 ocen)
Śruba METZGER AUTOTEILE 8030013
24,00 zł
5.0 (1 ocen)

Wyprzedaż

Pierścień uszczelniający FA1 968.330.100
2,00 zł
0,29 zł
0 (0 ocen)
Zawleczka, zaślepka miarki oleju autom. skrzyni biegów FEBI BILSTEIN 44204
6,00 zł
0 (0 ocen)
Skrzynia Biegów w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Skrzynia Biegów pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Skrzynia Biegów
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Skrzynia biegów Mercedes Autotronic - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Skrzynia biegów Mercedes Autotronic. Co wpływa na koszty jej eksploatacji? Czy naprawa tej przekładni jest bardzo wymagająca?

W samochodach Mercedes klasy A i B znajdujemy skrzynię biegów o handlowej nazwie Autotronic. Skrzynia ta bywa często wymieniana w gronie najbardziej awaryjnych przekładni, na jakie można trafić. Czy słusznie? Jakiego typu są to awarie i jak można im zapobiegać?

czytaj więcej >
Skrzynia biegów Sportshift - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Różne oblicza skrzyni biegów Sportshift. Z czym tak naprawdę mamy tu do czynienia? Jak wygląda eksploatacja Sportshift?

Dla zdecydowanej większości kierowców skrzynia biegów Sportshift jest po prostu kolejną wersją dość popularnej przekładni półautomatycznej. Gdy jednak ktoś zaczyna bardziej interesować się tematem, może wpaść w niemałą dezorientację. Dlaczego?

czytaj więcej >
Skrzynia biegów Steptronic - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Wątpliwości związane ze skrzynią biegów Steptronic. Jak należałoby traktować tę przekładnię?

Skrzynie biegów Steptronic to bez wątpienia rozwiązanie ciekawe, ale też wzbudzające pewne kontrowersje. Co ciekawe, dotyczą one nie tylko jej awaryjności czy faktycznej przydatności, ale nawet tego, czy Steptronic faktycznie jest przekładnią. Jak z tym jest naprawdę?

czytaj więcej >
Jaki olej do skrzyni biegów? Poradnik wyboru oleju przekładniowego do skrzyń manualnych i automatycznych

Jaki olej do skrzyni biegów?

Właściwy olej przekładniowy to coś więcej niż kolejny, samochodowy płyn eksploatacyjny. Dobrze dobrany olej zapewnia płynną pracę skrzyni biegów, minimalizuje tarcie jej poszczególnych elementów i chroni przed kosztownymi awariami. Tylko jaki olej będzie tym właściwym? Który typ i rodzaj powinniście wybrać i jak poruszać się w gąszczu norm i oznaczeń? Poznajcie podstawowe czynniki dotyczące wyboru oleju do skrzyń manualnych i automatycznych, które pozwolą Wam podjąć najlepszą decyzję.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze