Skrzynie biegów Steptronic to bez wątpienia rozwiązanie ciekawe, ale też wzbudzające pewne kontrowersje. Co ciekawe, dotyczą one nie tylko jej awaryjności czy faktycznej przydatności, ale nawet tego, czy Steptronic faktycznie jest przekładnią. Jak z tym jest naprawdę?

Wszyscy zapewne chcielibyśmy tego, aby w branży motoryzacyjnej wszystko było jasne i proste, żeby Steptronic był Steptronic’iem, a Tiptronic Tiptronic’iem. Tymczasem producenci wspomnianych przekładni zdają się robić wszystko, aby namieszać w głowach swoim własnym klientom. I nawet jeśli przyjmiemy, że całe to zamieszanie wzięło się z dobrych chęci, to przecież wciąż kolejni kierowcy wysyłają do nas zapytania, o co tutaj chodzi. O co chodzi tym razem?

W jednym z naszych ostatnich poradników iParts.pl pt. „Skrzynia biegów Steptronic. Jak wygląda jej naprawa? Jakie opinie krążą o tej przekładni?” staraliśmy się Wam przybliżyć ogólne informacje o Steptronicu – jak działa, w jakich samochodach można go spotkać i na czym polega zamieszanie z nazewnictwem. Sądząc po pytaniach, jakie na ten temat od Was otrzymaliśmy, okazuje się jednak, że takie ogólne wyjaśnienia nie wystarczą. A ponieważ zawsze kibicujemy każdemu, kto o motoryzacji chce wiedzieć więcej, dlatego postanowiliśmy wrócić do tematu i poruszyć kilka zagadnień wywołujących niemałe zamieszanie w głowach naszych klientów. A zaczniemy od pytania, które wielu z Was może wydać się co najmniej dziwne.

Czy Steptronic to faktycznie jest skrzynia biegów? Jakiego typu przekładnie mogą nosić tę nazwę?

Czy Steptronic jest skrzynią biegów? Skąd takie pytanie? Zapewne stąd, iż z technicznego punktu widzenia faktycznie nią nie jest. Ale od początku. Steptronic to nazwa handlowa, pod którą występują przekładnie montowane przede wszystkim w samochodach marki BMW, ale występujące również w niektórych modelach MG, MINI czy Rover. Z nazwami handlowymi jest jednak ten problem, że ich zadaniem jest wprowadzenie pewnego ułatwienia w kontaktach z klientami. Gdy potencjalny klient pyta o rodzaj skrzyni biegów zamontowanej w interesującym go modelu, sprzedawca może odpowiedzieć krótko – Steptronic. I wszystko jasne. Przynajmniej tak chcieliby to widzieć sami producenci. Gdy jednak trafi się klient o większym pojęciu w zawiłościach branży motoryzacyjnej i lubiący wejść w techniczne szczegóły, taka odpowiedź zupełnie go nie zadowoli. I słusznie, ponieważ w rzeczywistości Steptronic to nie cała skrzynia biegów, a raczej funkcja zmiany biegów w tejże skrzyni – to po pierwsze, a po drugie – nie ma już obecnie czegoś takiego, jak jedna skrzynia biegów z funkcją Steptronic. Tych skrzyń jest kilka, choć wszystko zaczęło się faktycznie od skrzyni automatycznej BMW z przemiennikami momentu obrotowego. Steptronic jest więc do dziś kojarzony z przekładnią w pełni automatyczną, w której funkcja ta pozwalała na manualne, sekwencyjne wbijanie biegów przez kierowcę. Obecnie miano przekładni Steptronic noszą m.in.:

  • automatyczna skrzynia biegów z hydraulicznym przemiennikiem momentu obrotowego (ZF 8HP90)
  • skrzynia biegów CVT (ZF VT1-11A)
  • zautomatyzowana skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem (Getrag 7DCT300)

Wszystko to zdecydowanie nie ułatwia orientacji w temacie, ale tak to właśnie wygląda. Jakie jeszcze pojawiły się wątpliwości?

Czym Steptronic różni się od Tiptronica? W jakich momentach możemy najłatwiej zauważyć zalety układu Steptronic?

W zasadzie nie ulega wątpliwości, że Steptronic jest rozwiązaniem bliźniaczym do Tiptronica. Pisaliśmy o tym w przywoływanym poradniku. Ale bliźniaczym nie oznacza identycznym. Pewne różnice są, a chyba najważniejszą jest ta, że Steptronic nie daje kierowcy pełnej kontroli manualnej, nawet po przełączeniu w ten właśnie tryb. Komputer nawet wówczas będzie stale monitorował sytuację i w razie potrzeby przejmie kontrolę nad przekładnią. Dlaczego tak się dzieje? To rozwiązanie jest czymś na kształt systemu awaryjnego, a jego zadaniem jest ochrona silnika i samej skrzyni biegów. BMW chciało mieć przekładnię odporną na ewentualne błędy kierowcy i chronioną przed ich konsekwencjami. W pewnym stopniu im się to udało, choć przecież kiedy się bardzo chce, to zepsuć można naprawdę wszystko.

Układ Steptronic może więc przejąć kontrolę nad przekładnią chociażby w sytuacji, gdy:

  • dojdzie do uślizgu kół napędowych,
  • swobodnego zjazdu po stromiźnie bez dodawania gazu,
  • dojdzie do nagłego spadku obrotów silnika,
  • komputer rozpozna awarię skrzyni biegów,
  • komputer rozpozna awarię sterownika przekładni.

A skoro mowa o awariach Steptronica, również im należy poświęcić jeszcze parę słów.

Czy Steptronic jest, czy też nie jest awaryjną przekładnią? Skąd biorą się opinie o częstych usterkach tej skrzyni biegów?

Jeśli interesują Was konkretne awarie występujące w skrzyniach Steptronic, odsyłamy Was ponownie do poprzedniego poradnika. Tu natomiast zajmiemy się opiniami o częstości ich występowania. Już bowiem po pobieżnym przejrzeniu forów użytkowników BMW widać wyraźnie, że opinie ta są mocno podzielone. Dla jednych Steptronic to rozwiązanie ryzykowne, dla innych znak trwałości. Skąd te różnice? Jak zwykle wynikają one z samego sposobu użytkowania przekładni sygnowanych znakiem „Steptronic”. Większość Steptronic’ów to przekładnie automatyczne, a z nimi wciąż nie wszyscy potrafimy się obchodzić. I nie chodzi tu wyłącznie o ich konserwację (ta i w przypadku skrzyń manualnych pozostawia wiele do życzenia), ale o zwykłą, codzienną eksploatację. Do tego dochodzi problem aut używanych i ich poprzednich właścicieli. Kupując BMW od kierowcy, który automat traktował z równą czułością, jak stary stolarski hebel, nie dziwcie się, że Steptronic nadaje się już tylko do remontu. Nie brak bowiem przykładów na to, ze zadbany, umiejętnie używany Steptronic bezproblemowo wytrzymuje co najmniej 250 tys. km. Wystarczy tylko dać mu szansę.