Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Samodzielny montaż ksenonów: karkołomne zadanie!

Za sprawą zestawów dostępnych w sieci praktycznie każdy kierowca może dostosować standardowe lampy do obsługi ksenonów. Komplety części są tanie, a montaż niezwykle prosty. Zanim jednak właściciele aut masowo zdecydują się na „ulepszenie” reflektorów, powinni rozważyć kilka kwestii. Jedną z ważniejszych jest bezpieczeństwo. Kolejną wymogi dotyczące warunków technicznych.

Samodzielny montaż ksenonów: karkołomne zadanie!

Kierowcy praktycznie na każdym portalu aukcyjnym mogą kupić zestawy służące do samodzielnego montażu ksenonów. Te składają się z przetwornicy napięcia i lampy wyładowczej. Za komplet należy zapłacić mniej więcej 300 - 400 złotych, czyli ponad dziesięciokrotnie mniej niż za ksenony w salonie sprzedaży. Samo dostosowywanie reflektora halogenowego do nowych elementów także nie jest skomplikowane. Wystarczy, że kierowca dysponuje podstawowymi narzędziami i może poświęcić na ten cel kilka godzin. 

Mimo iż satysfakcja po wykonaniu pracy będzie wielka, bardzo szybko popsuje ją zderzenie z motoryzacyjną rzeczywistością. Tak właściwie posiadacz auta zamiast zaoszczędzić na montażu nowoczesnego oświetlenia, jedynie zniszczy światła i sprawi, że samochód przestanie spełniać warunki techniczne. Czemu? Snop tworzony przez lampę wyładowczą jest zbyt mocny, aby mógł być prawidłowo odbity przez odbłyśnik zamontowany w standardowym reflektorze. Tym samym zaczyna oślepiać innych użytkowników dróg. Zjawisko jest szczególnie groźne podczas jazdy nocą i w trudnych warunkach atmosferycznych. 

Homologacja? Na nią nie macie co liczyć!

Samodzielny montaż ksenonów: karkołomne zadanie!Pomijając kwestię bezpieczeństwa, ważnym czynnikiem są względy techniczne. Każde urządzenie montowane w samochodzie musi posiadać homologację. Atest nie może mieć jednak charakteru ogólnego. Przy tak dużej ingerencji w układ elektryczny i oświetlenie, badanie musi dotyczyć konkretnego modelu. W przypadku zakupu uniwersalnego zestawu wartego 300 - 400 złotych kierowca nie może liczyć na to, że producent zdecydował się na wykonanie drogich testów dotyczących konstrukcji wszystkich dostępnych na rynku aut. A to sprawia, że z prawnego punktu widzenia tanie ksenony staną się częścią pojazdu w sposób nielegalny. 

Samodzielny montaż lamp wyładowczych może się nawet skończyć tragicznie. Nieprawidłowe podłączenie do instalacji elektrycznej w skrajnym przypadku doprowadzi do powstania zwarcia i pożaru w komorze silnika. W takim przypadku nie pomoże nawet polisa auto casco. Istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że zakład ubezpieczeniowy odmówi pokrycia kosztów naprawy z uwagi na poważny błąd kierowcy. 

Skutki samodzielnego montażu reflektorów ksenonowych nie są dobre. Jeżeli samochód zostanie zatrzymany przez patrol Policji, skończy się nie tylko na mandacie. Funkcjonariusze wręczając kierowcy karę opiewającą na kwotę nawet pięciuset złotych, zabiorą mu jednocześnie dowód rejestracyjny. Właściciel samochodu nie może także liczyć na przychylność diagnosty pracującego w stacji kontroli pojazdów. Samodzielna przeróbka świateł z całą pewnością skończy się nieprzedłużeniem ważności okresowego badania technicznego. 

Odwrócenie błędu niestety nie będzie ani proste, ani tanie. Jako że do montażu przetwornic i lamp wyładowczych konieczne jest wywiercenie większych otworów w reflektorze, ponowny montaż instalacji halogenowej nie będzie możliwy. Kierowcy nie pozostaje zatem nic innego, niż kupić i założyć nowe lampy. A to oznacza wydatek minimum kilkuset złotych. 

Na reflektorach ksenonowych nie warto oszczędzać. Najlepiej zatem aby kierowca doposażył w nie samochód podczas konfiguracji w salonie. Jeżeli o tym zapomniał lub wybiera auto używane, powinien unikać zestawów do samodzielnego montażu. Jedynym gwarantem spokojnej jazdy jest zakup kompletu nowych lamp. Ich konstrukcja będzie dostosowana do współpracy z „żarówkami” ksenonowymi oraz nie będzie rodzić żadnych zastrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa czy wymogów technicznych. Ile kosztuje pofabryczny montaż ksenonów? Za części i pracę mechanika należy zapłacić średnio 5 - 6 tysięcy złotych.  

Elementy reflektorów ksenonowych, które można kupić na iParts.pl:

Popularne z kategorii Reflektory ksenonowe

Przetwornica napięcia lamp ksenonowych HELLA 5DV 009 720-001
723,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik regulacji zasięgu świateł ESEN SKV 17SKV445
116,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik regulacji zasięgu świateł ESEN SKV 17SKV440
178,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik regulacji zasięgu świateł NTY ECX-VW-000
86,00 zł
0 (0 ocen)
Zapłonnik, gazowa lampa wyładowcza NTY EPX-CT-000
106,00 zł
0 (0 ocen)
Przetwornica napięcia lamp ksenonowych HELLA 5DV 009 610-001
561,00 zł
0 (0 ocen)
Reflektory ksenonowe w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Reflektory ksenonowe pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Reflektory ksenonowe
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
7 komentarzy
Nawet nie wiedziałam, że tyle pracy jest z montażem halogenów i że to taki wydatek. Nie będę ryzykowała utratą dowodu.
Nie każdy ma w samochodzie autopoziomowanie a dobrze jest je mieć przy montażu ksenonów. Jeśli chodzi o wymianę ksenonów to robię to sam z pomocą kumpla. Nie jest jakoś bardzo skomplikowana czynność
Dużo roboty z zakładaniem takich ksenonów, seryjne to seryjne, inna klasa niż te wszystkie zamienniki :)
Miałem w planach zakładanie ksenonów, ale jak poczytałem że trzeba auto poziomowanie, spryskiwacze lamp i w niektórych przypadkach specjalne lampy to odpuściłem temat
Co najważniejsze to żeby mieć lampy przystosowane pod ksenona. Oznaczenie na lampie HC/HL nie przejdzie, musi być przynajmniej DC/HL. Nie zawsze ale policja lubi się tego czepić mimo że mamy zamontowane spryskiwacze i autopoziomowanie.
ja bym wolał nie ryzykować z samodzielnym montażem ksenonów, tylko podjechać do jakiegoś dobrego elektryka
Z tego co wiem to do ksenonów trzeba mieć zamontowane w samochodzie auto poziomowanie i spryskiwacze reflektorów, inaczej można pozbyć się dowodu.

Powiązane artykuły

Jakie są główne zalety ksenonowych reflektorów samochodowych?

Jakie są główne zalety ksenonowych reflektorów samochodowych?

Do niedawna najpopularniejszym źródłem światła dla reflektorów samochodowych były żarówki halogenowe, które mimo niezbyt dużej wydajności energetycznej, są stosunkowo tanie oraz solidne. Jednak od kilkunastu już lat żarówki halogenowe są skutecznie wypierane z rynku przez doskonalsze pod każdym względem lampy ksenonowe. Na czym polega ich fenomen? Sprawdźmy.

czytaj więcej >
Jak wyregulować reflektory ksenonowe, tzw. ksenony? Kup u nas nawet 40% taniej

Jak wyregulować reflektory ksenonowe, tzw. ksenony?

Problem z niewłaściwie ustawionymi światłami to prawdziwa plaga na polskich drogach. Dotyczy to samochodów z klasycznymi reflektorami halogenowymi, ale również z reflektorami ksenonowymi. W tym drugim przypadku problem jest tym większy, iż w powszechnej opinii tzw. ksenonów nie można regulować. Nie jest to jednak prawdą, trzeba po prostu wiedzieć, jak właściwie się za to zabrać.

czytaj więcej >
Reflektory ksenonowe: lepsze od zwykłych lamp?

Reflektory ksenonowe: lepsze od zwykłych lamp?

Ksenony pod koniec lat dziewięćdziesiątych stanowiły wyraz motoryzacyjnego luksusu. Na początku XXI wieku rozwiązanie staniało, trafiło do segmentów aut popularnych i zaczęło być coraz chętniej wybierane przez kierowców. W efekcie obecnie nawet 20 procent samochodów używanych wykorzystuje ten typ reflektorów. Zasadnicze pytanie brzmi: czy ksenony rzeczywiście są lepsze od standardowych lamp?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze