Objawy uszkodzenia tarcz hamulcowych

W kategorii Tarcze hamulcowe

Jakie są najpopularniejsze objawy uszkodzenia tarcz hamulcowych? Po czym możemy poznać, że tarcze hamulcowe w naszym samochodzie nadają się do wymiany? Zapraszamy do naszego poradnika.

Układ hamulcowy jest niezwykle ważnym układem w samochodzie, głównie dlatego, że ma bezpośredni wpływ ma poziom bezpieczeństwa kierowcy oraz współpasażerów. Warto dbać zatem o prawidłowy stan poszczególnych elementów układu hamulcowego, w tym także tarcz hamulcowych. Jak rozpoznać uszkodzenie tarcz hamulcowych? Istnieje kilka podstawowych objawów, które wymienimy poniżej. 

Przede wszystkim pamiętajmy, że prawidłowo działająca, sprawna technicznie tarcza hamulcowa charakteryzuje się jednolitą, błyszczącą powierzchnią. Taka tarcza nie będzie powodować drgań oraz nie będzie wydawać pisków czy też szumów w trakcie hamowania. Pamiętajmy jednak, że tarcze hamulcowe to części typowo eksploatacyjne, przez co wraz z wzrostem przebiegu auta będą one ulegały stopniowemu zużyciu. 

Tarcze hamulcowe w trakcie eksploatacji ścierają się, dlatego producenci tych części ustalają minimalne, dopuszczalne wartości, gdy tarcze zachowują swoje właściwości i zapewniają bezpieczne podróżowanie samochodem. Nie powinniśmy schodzić poniżej minimalnej grubości tarczy z kilku powodów. Przede wszystkim cieńsza tarcza traci właściwości do przyjmowania i oddawania ciepła – mniejsza masa i rozmiar tarczy sprawi, że będzie ona szybciej nagrzewać, co przełoży się na niższą skuteczność hamowania. Oprócz tego wyższe temperatury pracy sprawiają, że może zacząć dochodzić do coraz poważniejszych odkształceń na tarczy. Dodatkowo, zbyt cienka tarcza hamulcowa może doprowadzić do wypadnięcia klocka z jarzma hamulcowego. 

Kolejne, możliwe uszkodzenie tarczy hamulcowej to korozja. W tym przypadku, w zależności od postępu korozji możliwe jest przetoczenie tarczy, przez co będzie ona się nadawała do dalszej eksploatacji. Jednak jeżeli tarcza hamulcowa jest zbyt zardzewiała, wówczas będziemy musieli ją wymienić na nową. 

Niekiedy zdarza się, iż do uszkodzenia tarczy hamulcowej dochodzi w wyniku ich przegrzania. Jeżeli na powierzchni tarczy hamulcowej, w okolicach miejsca, w którym współpracuje ona z klockami hamulcowymi pojawia się niebieski nalot to jest to oznaka, że materiał cierny klocka nie współpracuje prawidłowo z tarczą hamulcową, ale wchodzi w reakcję chemiczną z warstwą tlenków. Czym będzie to skutkować? Przede wszystkim zmniejszoną skutecznością hamowania, ale także może doprowadzić do powstawania bicia na tarczy, co odczuwalne będzie na kierownicy auta. 

Ostatnim, ale prawdopodobnie najłatwiejszym do stwierdzenia uszkodzeniem tarczy hamulcowej jest jej pęknięcie. Pęknięcia powstają w wyniku różnic temperatur – w przypadku, gdy w trakcie hamowania rozgrzejemy tarczę do wysokiej temperatury, a następnie najedziemy np. na kałużę. Niekiedy tarcza może pęknąć w wyniku zbyt intensywnej eksploatacji. Ścieranie się powierzchni roboczej tarczy hamulcowej jest zjawiskiem całkowicie naturalnym, jednak w przypadku, gdy nasza tarcza będzie już zbyt cienka straci ona swoje właściwości termiczne, będzie szybciej oddawała ciepło, przez co wzrośnie ryzyko, że pęknie. 

Tarcze hamulcowe należy wymieniać na nowe co 2 wymiany klocków, czyli mniej więcej co 60-90 tys. pokonanych kilometrów. Przy wyborze nowych tarcz hamulcowych warto korzystać z usług znanych i renomowanych producentów, gdyż wyłącznie najwyższej jakości części będą w stanie zagwarantować nam długotrwałą i bezproblemową eksploatację na dystansie kolejnych kilometrów.


    

Komentarze

Styl jazdy
Kris
,
18.10.2017
Odpowiedz
Moje tarcze z tyłu padły przy 90tysiącach - wymiana razem z klockami. Natomiast przednie są oryginalne i mają 145 tysięcy na chwilę obecną klocki ( fabryczne) zmienione dopiero przy 130 tysiącach. ( Octavia II )
starta tarcza
Gregory
,
02.02.2017
Odpowiedz
Mi się zdarzyło pod wpływem temperatury pęknięcie takiej tarczy i byłem zmuszony kupić nową , ale niektórzy kupują je używane na szrocie, które nie są jeszcze bardzo starte i z ich opinii wynika, że wszystko jest w porządku.
Pęknięta tarcza
Markiz
,
18.08.2016
Odpowiedz
Pierwszy objaw jaki zobaczyłem to lekkie pęknięcie tarczy. Wtedy od razu zabrałem się za wymianę.
kolejny wydatek
figo
,
04.08.2016
Odpowiedz
Po przeczytaniu tego artykułu dochodzę do wniosku, że mam uszkodzone tarcze, kolejny wydatek :/
bagażnik
krążownik
,
28.04.2016
Odpowiedz
trzepało przy hamowaniu tak że nie dało się samochodu utrzymać czasem na drodze, lepiej sprawdzać układ hamulcowy żeby nie zatrzymać się u kogoś w bagażniku
żyletka
fagocik
,
21.04.2016
Odpowiedz
w pracy mieliśmy przypadek że tarcza starła się niemal do zera, była cienka jak żyletka i o dziwno jeszcze hamowało
starło tarcze
kruszynka07
,
18.04.2016
Odpowiedz
słychać było tarcie blachy o blachę i okazało się że klocek starł się do końca, przy czym uszkodził tarcze tak, że już nic z nią się nie dało zrobić
Źle ułożona tarcza
Krzysiek
,
11.04.2016
Odpowiedz
U mnie było tak że przy naciśnięciu na hamulec samochód zaczął cały drżeć. Okazało się że jedna tarcza była krzywo ułożona przy wymianie kół i nierówną ją starło, a przy kolejnej wymianie opon ułożyła się inaczej i to była wina drgań.

Dodaj swój komentarz