Tarcze hamulcowe Zimmermann z serii FusionZ to tarcze dwuelementowe, kombinowane, powszechnie zwane wentylowanymi. Jakie dokładnie typy tarcz wchodzą w skład tej serii? Czym mogą Was zainteresować?

Jednym z największych problemów trapiących tarcze hamulcowe jest temperatura i częste przegrzewanie się podczas ostrego hamowania. Temperatura ta jest oczywistym efektem tarcia, czyli zjawiska, na którym zasadza się cała koncepcja hamulców tarczowych. W efekcie przegrzewania się tarcz, hamulce zaczynają „pływać”, tracić swoje właściwości i swoją sprawność, a przy tym ulegają przyśpieszonemu zużywaniu się. Ponieważ jednak nie da się zrezygnować z tarcia w przypadku hamulców tarczowych, producenci aut musieli znaleźć inny sposób na radzenie sobie z temperaturą. Jednym z takich sposobów okazały się tarcze dwuelementowe, popularnie zwane tarczami wentylowanymi. I właśnie tę technologię wykorzystała firma Zimmermann do stworzenia serii nowoczesnych tarcz dwuelementowych o nazwie FusionZ, w której skład wchodzą tarcze następujących typów:

  • Formula:Z,
  • Formula:F,
  • Formula:S.

Czym różnią się od siebie te tarcze? Jakie są ich mocne i słabe strony? Właściciele jakich aut powinni się nimi szczególnie zainteresować?

Tarcze hamulcowe Zimmermann z serii FusionZ, czyli tarcze wentylowane specjalnego przeznaczenia. Co daje ich używanie?

Największym wrogiem tarcz hamulcowych nie jest wcale – jak mogłoby się niektórym wydawać – korozja czy niewłaściwa eksploatacja, ale temperatura. Zbyt wysoka temperatura oraz zbyt duże jej wahania to dwa czynniki mogące znacząco zmniejszyć skuteczność hamulców, a także kompletnie zniszczyć nawet zupełnie nową tarczę. W pogoni za rozwiązaniem problemu przegrzewania się tarcz hamulcowych, producenci tych komponentów wpadli na pomysł wytwarzania tarcz zbudowanych niejako z dwóch elementów sprzężonych ze sobą, ale z dzielącą ich niewielką, niemal pustą przestrzenią. Ta właśnie pusta przestrzeń odpowiada m. in. za wentylację tarcz, czyli przyśpieszone chłodzenie ich powierzchni ciernej. Ale to nie wszystko, gdyż tarcze wentylowane to również mniejsza masa całkowita tarczy, co przekłada się z kolei na mniejszą masę resorowaną samochodu. Mamy tu więc do czynienia z podwójną korzyścią, przy czym każda z nich wpływa tak na skuteczność hamulców, jak i na komfort jazdy.

Tarcze hamulcowe Zimmermann z serii FuzionZ są właśnie tarczami wentylowanymi, lekkimi, a przy tym wyprofilowanymi odpowiednio do różnych oczekiwań kierowców. Czym różnią się od siebie poszczególne tarcze z tej serii?

Tarcze hamulcowe Zimmermann Formula:F. Jakie korzyści przynosi używanie dobrej jakości pełnych tarcz wentylowanych?

Celem marki Zimmermann, o którym informuje chętnie wszystkich swoich klientów, jest produkcja części zamiennych jak najbliższych oryginałom. Dokładnie taki sam cel przyświecał jej podczas tworzenia tarcz hamulcowych Formula:F. Już sama ich nazwa zdradza zamiary producenta, są to bowiem tarcze mające zastąpić oryginalne tarcze hamulcowe montowane fabrycznie w samochodach BMW modelu F.

Formula:F to tarcze hamulcowe pełne, sprzężone, a więc tarcze wentylowane o pełnej powierzchni ciernej. Wysoka staranność ich wykonania sprawia, iż doskonale zastępują oryginalne tarcze BMW i mogą być spokojnie stosowane również w przypadku innych modeli aut. Formula:F to tarcze nitowane (oba elementy tarczy połączone są specjalnymi nitami), składające się z aluminiowej piasty oraz żeliwnej części ciernej. Do największych zalet tarcz tego typu zaliczyć należy:

  • wysoką przewodność cieplną – ciepło szybko zostaje rozprowadzone i rozproszone na całej tarczy;
  • pokrycie tarczy ochronną powłoką Coat Z;
  • niską wagę – producentom udało się zredukować ją o ok. 15%;
  • wysoką skuteczność hamowania – kolejna zasługa niskiej masy;
  • zmniejszone zużycie paliwa i emisji CO2.

Tarcze Formula:F posiadają także certyfikat ECE R90 dla całego okresu ich użytkowania.

Tarcze hamulcowe Zimmermann Formula:Z. Wad i zalety wentylowanych tarcz nawiercanych w wersji sportowej

Najbardziej usportowioną wersją tarcz hamulcowych z serii FusionZ są tarcze Zimmermann Formula:Z. Są to tarcze sprzężone (wentylowane) i nawiercane jednocześnie. Ilość i średnica otworów w elemencie ciernym, tak jak i sama konstrukcja tarczy, sprawiają, iż Formula:Z są tarczami bardzo lekkimi, doskonale dostosowanymi do wymogów aut sportowych. Zaletami tych tarcz są:

  • doskonałe osiągi podczas hamowania,
  • bardzo niska waga,
  • zwiększona odporność na pęknięcia,
  • znakomite rozpraszanie ciepła.

Wadą tarcz tego typu jest jednak to, w jaki sposób obchodzą się one z klockami hamulcowymi, zwłaszcza jeśli są to klocki dobrane w sposób nieodpowiedni. Jak każda tarcza nawiercana, Formula:Z przyśpieszają zużywanie się klocków i skracają ich trwałość o kilkanaście tysięcy kilometrów lub nawet więcej.

Tarcze hamulcowe Zimmermann Formula:S. Mieszana tarcza wentylowana, wzorowana na patencie Mercedesa

W niektórych modelach Mercedesa mamy do czynienia z tarczami hamulcowymi mieszanymi, dla których trudno jest znaleźć dobry zamiennik. A przynajmniej trudno było, do czasu, aż firma Zimmermann nie wypuściła na rynek swojego odpowiednika tej tarczy, czyli modelu Formula:S.

Formula:S to tarcza wentylowana, nawiercana o stalowej piaście i odlewanym pierścieniu ciernym. Na potrzeby jej produkcji Zimmermann opracował specjalna metodę łączenia piasty z pierścieniem ciernym, dbając jednocześnie o redukcję masy, skuteczność hamowania i zabezpieczenie za pomocą powłoki Coat Z.