To jeden z tych elementów silnika diesla, który pechowcom śni się po nocach. Wtryskiwacze paliwa w nowoczesnych jednostkach napędowych są niezwykle precyzyjne, ale stały się też równie delikatne. Nic dziwnego, że dość często ulegają uszkodzeniom. Jakie są objawy awarii wtryskiwaczy i co można zrobić, aby ich naprawa nie wydrenowała naszego portfela? Przeczytajcie nasz poradnik.

Dlaczego wtryskiwacze się psują?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – bo nie wytrzymują warunków pracy, do jakiej zostały zmuszone. Wtryskiwacze przeszły tak długą ewolucję, a wręcz rewolucję, że zwyczajnie dochodzą już do kresu swoich możliwości. Wystarczy rzut oka na specyfikację. W połowie lat 90-tych wtryskiwacze montowane w silnikach wysokoprężnych osiągały ciśnienie wtrysku na poziomie około 1350 bar. Dziś normą jest 2000 bar i więcej. Owszem, konstrukcja wtryskiwaczy również się zmieniła, ale nie na tyle, aby ochronić je przed awariami. 

Dlaczego tak wzrosło ciśnienie wtrysku? Ponieważ od współczesnych diesli wymagamy bardzo dobrych osiągów. Silniki mają być dynamiczne przy zachowaniu rozsądnej pojemności. A do tego jeszcze zużywać mało paliwa. Normą stało się produkowanie jednostek o pojemności 2 litrów, które rozwijają ponad 150 KM, mają moment obrotowy grubo przekraczający 300 Nm i oczywiście nie zużywają więcej, niż 7 litrów oleju napędowego. Wtryskiwacze są więc rozgrzeszone, przez co mają prawo się psuć. Na szczęście wcześniej nas o tym ostrzegą. 

Objawy awarii wtryskiwaczy

Objawy awarii wtryskiwaczy w nowoczesnym silniku dieslaZasada działania wtryskiwaczy jest oczywista. Podają one paliwo, które zapala się od powietrza sprężonego przez tłok. Na zimnym silniku konieczne jest pośredniczenie przez świecę żarową. Sterowaniem wtryskiwaczami zajmuje się komputer, który dokładnie wie, jaką dawkę paliwa powinny one podawać. Wszystko zależy od stylu jazdy i chwilowego zapotrzebowania na moc. Układ działa świetnie i zapewnia znakomite osiągi oraz wysoką kulturę pracy. Problem w tym, że nie pracuje w idealnych warunkach. Najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest złej jakości paliwo. Gdy kierowca zapomina o okresowej wymianie filtra, tankuje olej napędowy niepewnego pochodzenia, może spodziewać się kłopotów. Wtryskiwacze są bardzo czułe na jakość paliwa. Z czasem zaczynają się brudzić, aż całkowicie się zapchają. Usunięcie osadów będzie niemożliwe bez mechanicznego czyszczenia. Awarie wtryskiwaczy zdarzają się zwykle przy sporym przebiegu, najczęściej grubo po 150 000 kilometrów. Oczywiście nie jest to regułą i wiele odpowiednio serwisowanych samochodów jeżdżących na dobrym paliwie, może na oryginalnych wtryskiwaczach pokonać blisko 300 000 kilometrów. No właśnie – może… 

Kierowca powinien dość szybko zauważyć, że wtryskiwacze zaczynają szwankować. Pierwszym objawem będzie…dużo przyjemniejsza jazda. To paradoks, ale uszkodzone wtryskiwacze potrafią znacznie przelewać paliwo (elektronika nie dawkuje go w odpowiednich proporcjach), co przekłada się na wyraźnie lepsze osiągi. Ten proces trwa jednak krótko i niedługo objawy będą dużo mniej efektowne. Uszkodzone wtryskiwacze powodują dużo silniejsze dymienie, szczególnie przy gwałtownym wciskaniu gazu. Zauważalnie zwiększa się również poziom oleju silnikowego, do którego przedostaje się paliwo. Silnik zaczyna nierówno pracować na biegu jałowym, pojawia się problem z porannym rozruchem, a auto będzie nieco więcej palić. Trudno przeoczyć te objawy. Jeśli za kłopoty z silnikiem odpowiadają uszkodzone wtryskiwacze, trzeba udać się do specjalistycznego warsztatu. Tam zapadnie decyzja, co dalej. Wszystko w zasadzie zależy od tego… 

…jakie wtryskiwacze są w Twoim silniku?

Producenci samochodów nie stosują wtryskiwaczy własnej marki. Korzystają z podzespołów dostarczanych przez czołowe firmy. W nowoczesnych dieslach możemy spotkać wtryskiwacze marki:

  • Bosch – zdecydowanie najpopularniejsze wtryskiwacze montowane w większości samochodów, m.in. silniki JTD, CDI, CDTI, HDI, D5, 1.9 i 2.0 dCI
  • Delphi – silniki Forda w układzie Common Rail, 1.4 HDi w Citroenie C3, silnik 1.5 dCI w Renault
  • Siemens – niektóre modele samochodów francuskich z silnikami 1.4 i 2.0 HDi, silnik Volvo D4 w modelu S40, motor 2.0 TDCi produkcji PSA w Modeno i montowany w Seacie, Audi i Volkswagenie 2.0 TDI CR
  • Denso – przede wszystkim marki japońskie, silniki 2.0 CD w Maździe 6, 2.0, 2.2 i 3.0 D-4D w Toyocie 

Pamiętajcie też, że producenci samochodów mogli stosować różne wtryskiwacze w podobnym okresie produkcji samochodu i nie zawsze jest tak, że pod maską pracują te podzespoły, na które wskazywałaby specyfikacja danego modelu. 

Jak regeneruje się wtryskiwacze?

Właściciele aut wyposażonych we wtryskiwacze marki Bosch i Delphi mogą odetchnąć z ulgą. Nie są one co prawda wzorem trwałości, ale dają się łatwo naprawić. Oczywiście w przypadku Boscha mówimy o wtryskiwaczach elektromagnetycznych (stosowane były też bardziej skomplikowane piezoelektryczne). Ich konstrukcja jest prosta i pozwala na zastosowanie standardowych metod regeneracji. Specjalistyczny warsztat rozbiera wtryskiwacz, dokładnie oczyszcza go z brudu, wymienia niezbędne części (np. uszczelki) i kalibruje. Na koniec konieczne będzie jeszcze wpisanie specjalnego kodu, który jest przypisany do wtryskiwacza. Bez tego element na pewno nie będzie działał prawidłowo. Kompleksowo naprawiony wtryskiwacz odzyskuje dawną sprawność i jeszcze długo nam posłuży. 

Wtryskiwacze Denso i Siemensa korzystają już niestety z technologii piezoelektrycznej. Te pierwsze, japońskie, są co prawda bardzo trwałe, ale niezwykle drogie. Ich koszt w przypadku Toyoty może wynieść nawet ponad 10 000 złotych! U Siemensa z trwałością bywa już bardzo różnie. Co gorsza – nie ma w pełni skutecznej metody naprawy uszkodzonych wtryskiwaczy piezoelektrycznych. Warsztat musi ograniczyć się do solidnego czyszczenia i kalibracji, co może, ale nie musi skończyć się sukcesem. Metody regeneracji wtryskiwaczy będą jednak skuteczne wyłącznie wtedy, gdy za ich nieprawidłową pracę odpowiada zabrudzenie. Wszelkie pęknięcia obudowy lub uszkodzone cewki zmuszą właściciela do zakupu nowych elementów. A to już niestety oznacza poważne wydatki.  

Powiązane kategorie towarowe: