Płyny chłodnicze

Znaleziono produktów: 179
Sortuj:
Widok:   
z 6

8,00 z VAT
Kod: PLYN1G11 Producent części: IPARTS
Wysyłka od ręki!

10,00 z VAT
Kod: PLYN1G12PLUS Producent części: IPARTS
Wysyłka od ręki!

12,00 z VAT
Kod: GMCO1B Producent części: MOBIL MEDIC
Wysyłka od ręki!

13,00 z VAT
Kod: WERTG12P1 Producent części: WERTTEILE

13,00 z VAT
Kod: BORYGO1L Producent części: BORYGO

14,00 z VAT
Kod: GMCR1 Producent części: MOBIL MEDIC
Wysyłka od ręki!

18,00 z VAT
Kod: GMCDK1 Producent części: MOBIL MEDIC
Wysyłka od ręki!

22,00 z VAT
Kod: PRESTPLGOT1 Producent części: PRESTONE

24,00 z VAT
Kod: 24196 Producent części: FEBI BILSTEIN

28,00 z VAT
Kod: 26580 Producent części: FEBI BILSTEIN

28,00 z VAT
Kod: C615C Producent części: K2
Wysyłka od ręki!
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6  Następna  

Płyn chłodniczy

Optymalną temperaturę pracy silnika gwarantuje układ chłodzenia w samochodzie. Aby zachować prawidłowość działania oraz wydajność całego układu konieczna jest systematyczna kontrola stanu technicznego systemu chłodzenia. Równie ważny jest odpowiedni płyn chłodniczy, jego właściwy poziom w układzie oraz dysponujący określonymi parametrami. Bez płynu do chłodnicy jednostka napędowa nie miałaby prawa działać lub szybko uległaby uszkodzeniu.

Płyn do chłodnic w samochodzie

Płyny chłodnicze odpowiadają za przenoszenie energii cieplnej między silnikiem a chłodnicą. Odprowadzają one około 30% energii cieplnej, jaka zawiera się w spalonym paliwie. Ponadto płyn ma za zadanie zabezpieczać elementy jednostki napędowej przed zamarzaniem, korozją, a także zjawiskiem kawitacji czy wrzenia.

Płyn do chłodnicy, podobnie jak woda, posiada właściwości przewodnictwa i dużą pojemność cieplną. Składa się on w połowie z wody, a w drugiej części z glikolu etylowego lub propylenowego oraz różnych dodatków ochronnych typu inhibitor korozji czy środki przeciwdziałające powstawaniu korozji. Współczesny rynek oferuje gotowe płyny do chłodnic, a także koncentraty, które można zmieszać z wodą destylowaną, zachowując przy tym odpowiednie proporcje. Dostępne płyny mogą zapewniać podwyższoną trwałość, zwiększoną wydajność chłodzenia lub uniwersalność działania.

Płyn do chłodnicy kolory

Dzisiejszy rynek motoryzacyjny oferuje nam płyny chłodnicze w różnorodnych kolorach, jednak nie ma to większego wpływu na ich przeznaczenie czy właściwości działania.

Tak naprawdę płyn do chłodnicy kolory jest chwytem marketingowym producentów, którzy chcieli wyróżnić swoją markę na tle innych, stosując w tym celu różne barwniki w płynach. Najpopularniejsze są płyny w kolorze niebieskim lub zielonym, które produkowane są w technologii IAT (ang. Inorganic Additive Technology) i zawierają dodatki nieorganiczne. Takie płyny należy wymieniać co 2 lata, ponieważ dłuższe ich eksploatowanie powoduje odkładanie się krzemianów w podzespołach układu chłodzenia. Ponadto płyny w tych barwach tworzą barierę ochronną całego układu, zabezpieczając go przed korozją oraz odkładaniem się w nim kamienia kotłowego.

W nowszej technologii OAT (ang. Organic Acid Technology) powstają płyny chłodnicze w kolorach czerwonym, różowym, niebieskim, pomarańczowym i fioletowym. Zawierają one dodatki kwasów organicznych i 20-krotnie cieńszą warstwę przeciwkorozyjną, co ułatwia wymianę ciepła z jednostki napędowej do płynu czy z płynu do ścianek chłodnicy. Tej barwy płyny należy wymieniać przynajmniej raz na 5 lat. Mają również swoje ograniczenia - nie można ich na przykład stosować w starszych rocznikowo samochodach.

Płyn do chłodnicy - rodzaje

Można by zaryzykować stwierdzenie, że wszystkie płyny chłodzące, bez względu na kolor, są ze sobą mieszalne. Problem pojawia się w momencie, gdy nie wiemy, jaki płyn do chłodnicy został zalany w samochodzie? Zalecamy w takim przypadku najbezpieczniejszą metodę, a więc mieszanie ze sobą płynów kolorami tj. zielony z zielonym, czerwony z czerwonym itd. Dlaczego właśnie w ten sposób? Najłatwiej jest to wytłumaczyć to na podstawie norm stworzonych dla samochodów marki Volkswagen.

  • Płyn chłodniczy G11 – w kolorze niebieskim, zielonym – przeznaczony do aut produkowanych w latach 1989 – 1996 r., zawiera krzemiany w ilości 500 – 680 mg/l.
  • Płyn do chłodnic G12 – w kolorze czerwonym, różowym – przeznaczony do aut produkowanych w latach 1996 – 2001 r., nie zawiera krzemianów.
  • Płyn do chłodnic G12+ – w kolorze czerwonym, różowym, fioletowy – przeznaczony do aut produkowanych w latach 2001 – 2004 r., nie zawiera krzemianów.
  • Płyn chłodnicy G12++ - w kolorze czerwonym, różowym – przeznaczony do aut produkowanych w latach 2004 – 2008 r., zawiera krzemiany w ilości: 400 -500mg/l.
  • Płyn G13 – w kolorze czerwonym, różowym – przeznaczony do aut produkowanych w latach 2004 – 2008 r., zawiera krzemiany w ilości: 400 -500mg/l.

Nie wolno pod żadnym pozorem mieszać ze sobą płynów starszej generacji (np. G11) z płynami najnowszymi (np. G12). Nie zaleca się również mieszania płynów zawierających krzemiany z tymi, które ich nie posiadają w swym składzie!

Zapraszamy do iParts.pl po płyn do chłodnic samochodowych w różnych kolorach w przystępnej cenie rynkowej!