Olej silnikowy to bez wątpienia najważniejszy płyn eksploatacyjny krążący w każdym samochodzie. Jego ogromne znaczenie sprawiło wprawdzie, że o olejach samochodowych mówi się dużo i często, jednak nadal nie zawsze zgodnie z prawdą. Do tej pory powstało naprawdę sporo mitów na temat oleju silnikowego, w tym dotyczących kwestii mieszania różnych rodzajów oleju. Jak wygląda prawda o mieszaniu olejów? Które można ze sobą łączyć, a które absolutnie się do tego nie nadają?

Mieszanie ze sobą dwóch różnych olejów syntetycznych. Na które wartości i oznaczenia należy zwracać szczególną uwagę?

Jeśli tylko śledzicie nasze poradniki uważnie, każdy z Was powinien już wiedzieć, że wybierając olej silnikowy do swojego samochodu, należy kierować się:

  • zaleceniami producenta auta,
  • klasą lepkości i oznaczeniami jakości,
  • marką producenta oleju.

Z tych trzech czynników zajmiemy się drugim, a więc klasą lepkości i oznaczeniami jakości, które podczas mieszania dwóch różnych olejów mają znaczenie kluczowe (zalecenia producenta również są tu niezwykle ważne, jednak nie zawsze przewidują wszystkie ewentualności).

Decydując się na wymieszanie dwóch różnych olejów silnikowych, zawsze w pierwszej kolejności zwracajcie uwagą na ich klasę lepkości według SAE. Jest to jedno z głównych oznaczeń widniejących na każdym oleju silnikowym, informujące o tym, jak dany olej zachowuje się w skrajnie niskich i skrajnie wysokich temperaturach. Jego zachowanie w temperaturach niskich jest ważne, jednak nie najważniejsze – kluczową rolę odgrywa wartość liczbowa znajdująca się po literce „W” (np. 40 w oleju o kasie lepkości 10W40). To ta wartość określa tak naprawdę grubość filmu olejowego i to ona decyduje, jak dany olej będzie w stanie współpracować z danym silnikiem. Jeśli decydujecie się na wymieszanie dwóch różnych olejów samochodowych, dbajcie zawsze o to, aby właśnie ta wartość klasy lepkości pozostała identyczna. Możecie więc mieszać olej 15W40 z 5W40, ale raczej nie 10W40 z 0W30.

Uwaga! Mieszanie olejów silnikowych o różnych filmach olejowych zarezerwowane jest wyłącznie dla sytuacji awaryjnych!

Mieszanie oleju mineralnego z syntetycznym. Czy jest to możliwe i pod jakimi warunkami?

Istnieje obecnie 5 różnych baz olejowych – 3 bazy mineralne (I, II oraz III) i 2 syntetyczne (IV i V). To, czy dany olej jest mineralny, półsyntetyczny czy syntetyczny, zależy od proporcji użytych do jego produkcji baz. I tak np. w Niemczech za olej syntetyczny uważany jest ten środek smarny, którego ogólna baza olejowa to co najmniej 80% baz IV i V, i nie więcej niż 20% baz mineralnych (obecnie nawet oleje oferowane jako w pełni syntetyczne zawierają jakiś procent baz mineralnej). Jak przekłada się to na kwestię mieszania olejów mineralnych z syntetycznymi?

Decydując się na wymieszanie ze sobą oleju mineralnego z syntetycznym, nie musicie się obawiać, że Wasz silnik dozna nagłego szoku, o ile tylko zachowacie tę samą klasę lepkości i jakości (klasy jakości ACEA i API określają szczegółowo, do jakiego typu silników nadaje się dany olej). Musicie jednak pamiętać o tym, że olej mineralny jest przede wszystkim znacznie mniej trwały niż syntetyczny, szybciej się utlenia, a ze względu na swoją niejednolitość ma tendencję do rozpadania się na poszczególne frakcje. Wymieszanie ze sobą oleju mineralnego i syntetycznego jest więc jak najbardziej możliwe i dopuszczalne, jednak niekoniecznie zalecane.

Mieszanie oleju półsyntetycznego z syntetycznym. Jaki efekt może przynieść podobna praktyka?

Skoro już ustaliliśmy, że – przy zachowaniu pewnych zasad – mieszanie oleju samochodowego mineralnego z syntetycznym jest możliwe, z pewnością nie zaskoczy Was fakt, iż równie dobrze możecie mieszać oleje syntetyczne z półsyntetycznymi. Tu również musicie zwracać uwagę na klasę jakości obu mieszanych ze sobą środków (zwłaszcza jej drugą wartość liczbową, określającą grubość filmu smarnego), a także na oznaczenia jakości ACEA oraz API. Czy jednak takie mieszanie olejów o dwóch różnych typach baz olejowych na pewno pozostaje bez konsekwencji dla silnika?

Jeśli w Waszym aucie używaliście dotąd oleju syntetycznego, lecz z jakiegoś względu (np. z chęci zaoszczędzenia) postanawiacie uzupełnić jego niedobory olejem półsyntetycznym (de facto mieszacie ze sobą oba środki smarne), zaniżacie jakość oleju syntetycznego. Jeśli nawet nie odbije się to niekorzystnie na samym silniku (a nie powinno, o ile postępujecie według opisanych wyżej wskazań), może obniżyć trwałość, a więc i czas eksploatacji takiej mieszanki. Czy więc można to robić? Jak najbardziej! Czy należy? Jedynie w uzasadnionych sytuacjach i z zastrzeżeniem, że naprawdę wiecie, jak i w jakim celu to robicie.

Ostatecznie zawsze, gdy tylko macie jakiekolwiek wątpliwości związane z wymianą lub mieszaniem olejów silnikowych, w każdej chwili możecie skorzystać z pomocy doradców iParts.pl. Nasi eksperci już niejednego kierowcę uratowali przed popełnieniem poważnego i jakże przy tym kosztownego błędu.