Oleje silnikowe 10W40 przez producentów określane są mianem kompromisu pomiędzy olejami syntetycznymi a mineralnymi. W efekcie tego kompromisu otrzymaliśmy typowy, wzorcowy wręcz olej półsyntetyczny o niezłej charakterystyce, dobrych parametrach i dużej uniwersalności. Ale! Olej ten w niektórych warunkach może się zwyczajnie nie sprawdzić.

O czym przeczytacie w tym artykule?

Oznaczenia olejów samochodowych – a dokładniej ich klasy lepkości – mogą być mylące. Kto nie ma w pamięci wyrytego prawidłowego wzorca, może nabrać przekonania, że im większa rozpiętość liczb w takim oznaczeniu, z tym większym zakresem temperatur dany olej sobie poradzi. Według tej logicznej, wydawałoby się, zasady, olej 10W40 powinien być olejem lepszej jakości niż olej 5W30. Ale tak nie jest. Dlaczego? Odpowiedź na to znajdziecie w tym właśnie artykule, a wraz z nią następujące zagadnienia:

  • Podstawowe informacje o oleju silnikowym 10W40
  • Najważniejsze cechy oleju 10W40
  • Aktualny ranking olejów 10W40

Przypominamy również, że w razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z wyborem oleju silnikowego, zawsze możecie zasięgnąć rady ekspertów iParts.pl, do których kontakt znajdziecie na stronie naszego sklepu.

Podstawowe informacje o oleju silnikowym 10W40

Oleje 10W40 to oleje o sporej uniwersalności, jednak już nie tak dużej, jak ma to miejsce w przypadku olejów 5W40. Ich niewątpliwą zaletą jest fakt, iż mogą być z powodzeniem stosowane w bardzo szerokiej gamie silników aut eksploatowanych w klimacie umiarkowanym. Pod względem ceny oleje 10W40 zwykle przedstawiają się korzystnie lub nawet bardzo korzystnie na tle w pełni syntetycznej konkurencji. Technologicznie, ich charakterystyka pozwala na bezpieczne użytkowanie w samochodach osobowych, w których zakres temperatur osiąganych przez jednostkę napędową nie wykracza poza pewną normę.

Niektórzy kierowcy zamiast zalecanego przez producenta oleju 10W40, stosują olej 10W60. Jest to rozwiązanie dopuszczalne, jednak musicie pamiętać, że każdy olej ma swoją specyfikę i wszelkie tego typu zamiany w mniejszym czy większym stopniu odbiją sią na pracy silnika. W tym konkretnym przypadku, lepszą ochronę jednostki w warunkach ekstremalnych uzyskacie kosztem zwiększonego spalania oraz minimalnego obniżenia osiągów. Czy warto? To już zależy od Was samych.

Najważniejsze cechy oleju silnikowego 10W40

Tak jak w innych przypadkach, tak i tutaj podstawowymi cechami wyróżniającymi olej 10W40 jest jego:

  • baza olejowa – półsyntetyczna,
  • klasa lepkości 10W40.

Oleje 10W40 to typowe półsyntetyki, o dobrej, lecz nie rewelacyjnej charakterystyce. Doskonale sprawdzają się w przypadku seryjnie produkowanych aut osobowych, w których najważniejsza jest efektywność i ekonomia. Są to oleje popularne, niedrogie i zapewniające odpowiednią ochronę silnika.

Jeśli chodzi o ich klasę lepkości – 10W40 – to jest to klasa łącząca w sobie zdecydowanie najpopularniejszą „letnią” klasę lepkości (40) z typową dla olejów półsyntetycznych klasą 10W. Oleje te dobrze radzą sobie z umiarkowanie wysokimi temperaturami i nieźle z niskimi. W warunkach naprawdę ostrej zimy mogą jednak okazać się niewystarczające, ponieważ zaczynają one gęstnieć w sposób nadmierny już przy temperaturze -25.

Oleje 10W40 określane są czasem jako idealne do starszych modeli aut.

Ranking olejów 10W40

Już po samym rankingu olejów 10W40 widać wyraźnie różnice pomiędzy tymi olejami, a olejami syntetycznymi. Tkwi ona w zdecydowanie mniejszej obecności marek premium oraz w cenie poszczególnych produktów, która to cena bywa nawet o połowę niższa.

  1. Motul 6100 Synergie+ 10W40 – uniwersalny olej o bardzo dobrej charakterystyce. Zapewnia odpowiednią ochronę i bezproblemową eksploatację silnika. Dba o czystość układu smarowania i nieźle radzi sobie z niskimi temperaturami.
  2. Orlen Platinum Classic Semisynthetic 10W40 – pierwszy wybór wielu polskich kierowców. Z konkurencją wygrywa przede wszystkim ceną, a zwłaszcza niezwykle korzystnym stosunkiem ceny do jakości.
  3. Castrol Magnatec 10W40 – dobry olej półsyntetyczny wyprodukowany przez renomowaną markę. Powstał w oparciu o technologię Inteligentnych Molekuł, co sprawia, że doskonale radzi sobie ze smarowaniem.
  4. Lotos 10W40 – dobry i niedrogi olej przeznaczony do stosowania w szerokiej gamie silników aut osobowych. Bardzo popularny na polskim rynku.
  5. Mobil Super 2000 X1 10W40 – olej silnikowy stworzony z myślą o starszych modelach samochodów, z przebiegiem sięgającym znacznie powyżej 100 tys. km. Może być stosowany w autach osobowych i dostawczych.

Kierowców jeżdżących na olejach 10W40 na pewno cieszy nie tylko ich szeroka oferta i duża dostępność, ale i cena. I faktycznie, ich cena bywa naprawdę bardzo atrakcyjna. Nie zapominajcie jednak, że zbyt atrakcyjna cena może oznaczać podróbkę, której naprawdę lepiej jest unikać. Dlatego kupując dowolny olej silnikowy, zawsze wybierajcie sprawdzonych i renomowanych dostawców.