Łożysko i piasta koła - konstrukcja, awarie i wymiana

Data:
W kategorii Łożysko i Piasta koła

Łożysko koła stanowi podstawowy element układu zawieszenia wielu pojazdów. We współczesnych samochodach łożyska koła często występują jako część zintegrowana z piastą. Prawidłowa praca piasty i łożyska jest niezwykle istotna, a wszelkie usterki mogą być bardzo niebezpieczne. Sprawdźmy zatem jak elementy te są skonstruowane oraz co je charakteryzuje.

Zgodnie z definicją, łożysko koła to element podtrzymujący i łożyskujący inny jego komponent w sposób umożliwiający mu względny ruch obrotowy. We współczesnych samochodach łożyska koła często występują jako część zespolona z piastą, przez co zmuszeni jesteśmy w razie awarii wymieniać cały komplet. Piasta to element koła napędowego, który obraca się wraz z kołem i jest osadzony na osi poprzez łożysko. Piasta koła jest ułożyskowana tocznie na czopie zwrotnicy lub czopie osi nośnej i przymocowana do niej specjalną nakrętką. 

Awarie i uszkodzenia, na co zwrócić uwagę?

Łożysko koła oraz piasta to stosunkowo odporne części samochodowe, jednak jak inne elementy eksploatacyjne mają swoją trwałość. Wpływ na ich długość eksploatacji i żywotność mają między innymi technika jazdy, stan nawierzchni po której się poruszamy oraz inne warunki eksploatacyjne. Inne tzn. jakie? Jako ciekawostkę warto wiedzieć, że eksploatacja auta w górach przekłada się na zwiększoną temperaturę zacisku, co z kolei przenosi się na piastę. Skutkiem tego jest wytapianie się smaru z łożyska. Łożysko koła to stosunkowo trwały element, który rzadko ulega awarii. Może się jednak niefortunnie złożyć, że do łożyska dostanie się woda, która z czasem doprowadzi do korozji, co może skutkować zablokowaniem się tej części, a nawet uszkodzeniem piasty. 

Piasta i łożysko zabezpieczone są przed kontaktem z zanieczyszczeniami specjalną pokrywą oraz pierścieniem uszczelniającym. Zdarza się jednak, że element ten ulegnie awarii. Charakterystycznym objawem uszkodzenia piasty jest słyszalny odgłos buczenia, który może ulegać zmianie w zakrętach i podczas hamowania. Dodatkowo w trakcie uszkodzenia wyczuwalne są również luzy koła, które z czasem mogą się przerodzić w niewielkie wibracje kół, prowadzące do uszkodzenia łożysk tocznych. Wstępną diagnozę potwierdzić można podnosząc pojazd na podnośniku i energicznie szarpiąc na boki koła pojazdu. Jeżeli poziom zużycia jest w zaawansowanej fazie, to mogą pojawić się dodatkowe objawy np. w postaci drgania kierownicy. Niepokojących sygnałów nie należy bagatelizować, gdyż awaria tych elementów doprowadzić może nawet do zablokowania kół oraz utraty kontroli nad pojazdem. 

Montaż

Warto pamiętać, że podczas wymiany piasty i łożyska koła należy dołożyć wszelkich starań oraz kurczowo trzymać się zaleceń producenta samochodu oraz części. Proces wymiany piasty i łożyska powinien być przeprowadzony w czystych warunkach, bez korygowania łożyska młotkiem. Demontaż starego kompletu z kolei należy przeprowadzać przy pomocy fachowych ściągaczy. Montując nowe łożysko należy odpowiednio wprasować je prawidłową stroną, tak aby czujnik trafiał na pierścień magnetyczny łożyska. Jak już wspomnieliśmy wcześniej w wielu samochodach, zwłaszcza z napędem na tylną oś, łożyska występują tylko razem z piastą. Montaż całej piasty jest dosyć prosty i szybki. 

Spodobał Ci się artykuł?
i sprawdź ceny w naszej ofercie!

Wymiana piasty przedniej:

  1. Unieść samochód, zdjąć koło, zdemontować zacisk hamulcowy, jarzmo zacisku i tarczę hamulcową.
  2. Odkręcić śrubę mocującą łożysko.
  3. Rozpiąć połączenie wahacza i zwrotnicy, tak aby dało się wysunąć półoś.
  4. Wysuń półoś i odkręć śruby mocujące piastę.
  5. Zdejmij piastę i oczyść rowek pod nową piastę.
  6. Montaż w odwrotnej kolejności. Moment dokręcania głównej śruby mocującej półoś zależy od rodzaju śruby. Podczas dokręcania koło nie może opierać się o podłoże, ponieważ dojdzie do uszkodzenia łożyska. 

Wymiana piasty tylnej:

  1. Unieść samochód, zdjąć koło, zdemontować zacisk hamulcowy i jarzmo, zdemontować tarczę hamulcową.
  2. Zdjąć dekiel ochronny starego łożyska i odkręcić śrubę mocującą łożysko.
  3. Zdjąć piastę (można pomóc sobie ściągaczem).
  4. Dokładnie oczyścić trzpień.
  5. Nałożyć nową piastę. Przykręcić śrubę mocującą.
  6. Zamontować dekiel zabezpieczający i elementy układu hamulcowego. Założyć koło, dokręcić, nacisnąć kilkakrotnie pedał hamulca. 

Pamiętajmy, że w większości samochodów po wymianie łożyska w przednim kole trzeba wyregulować geometrię zawieszenia. 

Koszty, czy to się opłaca?

Z punktu widzenia użytkownika średni koszt łożyska zespolonego z piastą koła jest wyższy niż pojedynczego łożyska, dlatego też podczas wymiany tego elementu w naszym aucie musimy wziąć to pod uwagę. Jeszcze kosztowniejszym rozwiązaniem jest wymiana łożyska koła zintegrowanego z tarczą hamulcową i magnetycznym pierścieniem czujnika ABS. Części te można znaleźć w pojazdach takich jak m.in. Citroen C4, Renault Megane i Scenic, Peugeot 307 czy 308. Rozwiązanie to wymaga od nas wymiany całego kompletu nawet w sytuacji, gdy pozostałe komponenty są w dobrej kondycji. Koszty te warto zatem wziąć pod uwagę już na etapie zakupu samochodu. 

Powiązane kategorie towarowe:

Polecani producenci:


Komentarze

instrukcja
Chai
,
23.06.2017
Odpowiedz
Instrukcja jest jasna i przejrzysta. Bardzo pomogła mi przy montażu nowej piasty przedniej.
wymiana łożyska koła
Alek
,
03.02.2017
Odpowiedz
Fajnie zostało to opisane w tym tekście , krok po kroku ale pomimo tego i tak sam tego nigdy nie robię tylko zawsze jadę do warsztatu i proszę mechanika bo wolę żeby było to zrobione szybciej i sprawniej i pewniej.
wymiana piasty
weres
,
17.08.2016
Odpowiedz
czeka mnie wymiana piasty, ale po przeczytaniu tego poradnika już wiem, jak to dokładnie zrobić
piasta do wymiany
patrisia
,
04.08.2016
Odpowiedz
mechanik wymieniał mi łożysko w kole, ale zrobił to tak niefortunnie, że piasta uległa zniszczeniu.. niestety koszty się podwoiły :/
huczy
zbigi
,
02.05.2016
Odpowiedz
dopiero na przeglądzie wyszło że mam łożysko koła do wymiany, a diagnosta pytał się czy mi nic nie huczy, ale nic nie słyszałem
rozpadające się łozysko
grzesio19
,
25.04.2016
Odpowiedz
miałem do wymiany łożysko, najtrudniej było wbić nowe w piastę, bo stare wypadło w częściach. po wymianie problemy się skończyły
tarcze
czarownik
,
19.04.2016
Odpowiedz
przy wymianie tarcz hamulcowych w moim aucie okazało się że czas najwyższy tez na piasty
piasty
mariusz
,
13.04.2016
Odpowiedz
bardzo fajny poradnik. szkoda że dopiero teraz go znalazłem, bo musiałem zmienić obie piasty z przodu w moim aucie :-/
Lepiej zapobiegac
killer
,
27.08.2015
Odpowiedz
Mój wspólnik w busiku olewał luzy, i skończyło się tym że zostawił całą piaste na drodze. Musiałem mu z polski ogarniać (bo ten smartfona nie posiada) Dobrze, że szybko to poskładali bo by nas chyba pasażerowie udusili, mieli wsiadać na prom po przyjezdzie..

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.