Klocki i tarcze hamulcowe, czyli odwieczny dylemat kierowców jakie wybrać?

, W kategorii Hamulce tarczowe
    

Każdy kierowca, po pewnym czasie i odpowiednim przebiegu staje przed dylematem wymiany klocków hamulcowych, tarcz hamulcowych oraz innych komponentów tego jakże ważnego (według nas najważniejszego) zespołu mechanicznego pojazdów. Przeglądając fora internetowe o tematyce samochodowej, często można natrafić na tematy dotyczące wyboru odpowiednich klocków i tarcz hamulcowych do danego auta. W gąszczu podzielonych opinii i zdań ciężko jest się odnaleźć i podjąć decyzję na temat wyboru odpowiedniego zestawu. Dlatego, chcielibyśmy zasugerować Państwu którzy producenci części zasługują na szczególną uwagę. 

Zarówno klocki, jak i tarcze hamulcowe, należą do części eksploatacyjnych w każdym aucie. Oznacza to, że prędzej czy później, będziemy zmuszeni do ich wymiany. Które z nich są najlepsze? Które klocki piszczą a które nie? Jakie tarcze hamulcowe są najtrwalsze i odporne na wszelkiego rodzaju skrzywienia i defekty? To oczywiście zależy od wielu czynników m.in. stylu jazdy, klasy pojazdu itp.

W dzisiejszych czasach rynek motoryzacyjny oferuje pełną gamę różnych klocków i tarcz hamulcowych, zarówno zamienników jak i tych, będących oryginalnym wyposażeniem (OE). Wielu jest również producentów, którzy zajmują się produkcją tychże części. Dlatego nic dziwnego, że niektórzy kierowcy mają problem z odpowiednim wyborem. 

Na wstępie trzeba zaznaczyć – niestety, w większości przypadków jakość tarcz i klocków jest wprost proporcjonalna do ceny. Nie łudźmy się, że jeśli kupimy najtańszy produkt, to będzie on nam służył tak samo, jak ten droższy. Obecnie, do czołówki najlepszych producentów zestawów hamulcowych możemy zaliczyć m.in.: ATE, Bosch, Brembo, Ferodo, Jurid, Textar, TRW czy Zimmermann. 

Każdy z wymienionych producentów oferuje klocki i tarcze hamulcowe wysokiej jakości, a to które wybierzemy, w dużej mierze zależy od naszych indywidualnych preferencji. Obserwując rynek, można zauważyć, że kierowcy niemieckich samochodów (BMW, Audi czy Mercedes) często wybierają Jurida, ATE bądź Zimmermanna, a miłośnicy aut japońskich (Mitsubishi, Honda, Toyota) preferują TRW bądź Brembo. Natomiast użytkownicy Peugeota czy Renault cenią Ferodo i TRW. 

No dobrze, ale wracając do tematu przewodniego artykułu – którego producenta tarcze i klocki wybrać? Generalnie, wszystkie wymienione poprzednio firmy charakteryzują się wysoką jakością produktów, które powinny sprawować się poprawnie w każdych warunkach, przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. 

Duże koncerny posiadają niezwykle wykwalifikowaną kadrę i skomplikowane systemy testowe, które mają na celu stałe udoskonalanie tarcz i klocków hamulcowych. Testom poddaje się m.in. termiczną wytrzymałość tarcz hamulcowych na pęknięcia, stopień zużycia okładzin hamulcowych, czy termiczne odkształcenia tarcz hamulcowych. Dodatkowo, niezależne podmioty takie jak TÜV NORD czy ADAC, również sprawdzają części renomowanych producentów w trakcie testów, tak aby wyeliminować felerne produkty.

Czasami się jednak zdarza, że mimo iż wybieramy tarcze i klocki hamulcowe producentów z górnej półki, ulegają one awarii w krótkim czasie i sprawiają problemy kierowcy. Dzieje się tak głównie z dwóch powodów – wady fabrycznej bądź błędu mechanika, który zakładał dane tarcze i/lub klocki. W pierwszym przypadku zawinił producent – niestety, w dużej firmie każdego dnia z fabryki wychodzą do dystrybucji tysiące towarów, możliwe jest więc że jeden z nich posiada wadę produkcyjną. Przy takim nakładzie trudno, by nie trafił się ani jeden trefny model. Na szczęście, w takim wypadku, zarówno prawo, jak i producent staną po naszej stronie i nie powinno być żadnych problemów ze zwrotem towarów. Firmom zależy na renomie, tak więc jeśli okaże się, że ich tarcze czy klocki zawierały wady – wymienią nam je bądź zwrócą pieniądze. 

Drugim powodem, dla którego klocki i tarcze hamulcowe bywają zawodne, to błąd mechanika przy ich zakładaniu. Producenci niektórych tarcz hamulcowych, np. ATE, nie pozwalają na nakładanie na ich produkty (jeśli są nawęglane) past miedziowych ani czyszczenie ich szlifierką. Drugim podstawowym błędem jest niedokładne oczyszczenie piast przed montażem tarcz hamulcowych. Wszystkie te błędy mogą objawić się np. biciem hamulca, czyli pulsowaniem pedału podczas hamowania. 


    

Komentarze

klocki z chińczyka
Kazik
,
23.08.2017
Odpowiedz
Ja ostatnio jakieś chińczyki kupiłem i po 2 miesiącach znów wymieniać musiałem.
kupuj lepsze
leon
,
30.08.2017
Odpowiedz
w chinczyki sie kolego nie inwestuje, to zabawa na chwile i dodatkowo srednio bezpieczna. jak chcesz przyoszczedzic to celuj w takie firmy jak np delph, bedziesz mial taniej a jakosciowo.
Klocki hamulcowe w aucie
Wini
,
06.02.2017
Odpowiedz
Jak słyszysz piski i dziwne dźwięki przy kołach to możliwe, że klocki są do wymiany. Ja tak miałem w swoim przypadku. Od kiedy wymieniłem klocki hamulcowe to całkiem inna jakość jazdy i przede wszystkim bezpieczniej.
Tarcze klocki TRW
Karas
,
29.10.2016
Odpowiedz
Mialem nowe klocki i tarcze TRW po przejechaniu okolo 600 km tarcze strasznie biły tylko wtedy jak sie nagrzały bicie bylo wiekrze jak zimne to mniej bily cale szczenscie miałem jeszcze muj stary komplet ATE ktory byl mocno zuzyty no ale na czas reklamacji musialem je załozyc 14 dni roboczych czekania po tym czasie nie uznano mej reklamacji dodam ze stary komplet nie bije mimo znacznego zuzycia i swojego wieku WIEC STANOWCZO ODRADZAM TARCZE TRW KLOCKI SPOKO NIE PISZCZA HAMUJA DOBRZE . Tarcze BOSCH da godne polecenia natomiast klocki BOSCH po pewnym czasie ppiszcza.OGORACO POLECAM KOMPLET ATE JEST NAPRAWDE DOBRY.
Klocki i tarcze
Dasiek
,
10.09.2016
Odpowiedz
Tak czytam co piszecie i dochodzę do wniosku że miałem podobne problemy z hamulcami. CIagle wibracje kierownicy i brak hamulca przy zrzucaniu predkosci z dużej prędkości. Polecam gości od a do z najpierw porozamwiali jak jezdze jaki mam styl jazdy i dopiero dobrali mi hamulce. Mam dwa samochody i w dwóch miałem problemy. Pomogli.
Klocki i tarcze ATE
Tomek
,
03.08.2016
Odpowiedz
Od lat stosuję w swoim aucie klocki i tarcze ATE. Nigdy nie miałem z nimi problemu, przy odpowiednim użytkowaniu możemy mieć dobre hamulce w rozsądniej cenie.
ATE
tedson
,
10.08.2016
Odpowiedz
też mam takie hamulce, może klocki trochę pylą na felgi,ale przynajmniej wszystko dobrze funkcjonuje
Klocki i tarcze
Magdalena
,
27.03.2016
Odpowiedz
Tytuł artykułu zachęca do jego przeczytania, sam artykuł jednak nic nie wnosi. Można go streścić wyłącznie do jednego akapitu, "których firm klocki kupić" reszta jest bez sensu. Już dwaerr zaczął zadawać konkretne pytania, a moze warto rozszerzyć to o tę kwestię.?
Polecam
Krasniak
,
18.12.2015
Odpowiedz
Powierzam opiekę nad moim samochodem ipartsi jestem bardzo zadowolony, mają klocki najlepszej jakości, a usługa wykonywana jest bardzo fachowo
klocki i tarcze
dwaerr
,
26.11.2015
Odpowiedz
Sytuacja wygląda tak. Latem miałem wyjazd do Niemiec. Na autostradzie kilka razy gwałtownie zahamowałem - wróciłem do Polski z biciem kierownicy i niebieskimi tarczami hamulcowymi. Przyjechałem do warsztatu, mechanik mówił, że do takiego stylu jazdy należy brać jakieś sportowe, wzmocnione tarcze. Znalazłem w Internecie opinie o amerykańskiej marce Power Friction. Chciałem wziąć perforację (nawiercane tarcze), lecz mechanik odradził. Mówi, mogą popękać od przegrzania. Zamówiłem serię S – tarcze hamulcowe z nacięciami. Niedawno sprawdzałem na autostradzie i tarcze przeszły test “na celujący". Jeśli wszystko będzie dobrze -latem sprawdzę na oponach niskoprofilowych.

Dodaj swój komentarz