Każdy kierowca, po pewnym czasie i odpowiednim przebiegu staje przed dylematem wymiany klocków hamulcowych, tarcz hamulcowych oraz innych komponentów tego jakże ważnego (według nas najważniejszego) zespołu mechanicznego pojazdów. Przeglądając fora internetowe o tematyce samochodowej, często można natrafić na tematy dotyczące wyboru odpowiednich klocków i tarcz hamulcowych do danego auta. W gąszczu podzielonych opinii i zdań ciężko jest się odnaleźć i podjąć decyzję na temat wyboru odpowiedniego zestawu. Dlatego, chcielibyśmy zasugerować Państwu którzy producenci części zasługują na szczególną uwagę.
Zarówno klocki, jak i tarcze hamulcowe, należą do części eksploatacyjnych w każdym aucie. Oznacza to, że prędzej czy później, będziemy zmuszeni do ich wymiany. Które z nich są najlepsze? Które klocki piszczą a które nie? Jakie tarcze hamulcowe są najtrwalsze i odporne na wszelkiego rodzaju skrzywienia i defekty? To oczywiście zależy od wielu czynników m.in. stylu jazdy, klasy pojazdu itp.

Na wstępie trzeba zaznaczyć – niestety, w większości przypadków jakość tarcz i klocków jest wprost proporcjonalna do ceny. Nie łudźmy się, że jeśli kupimy najtańszy produkt, to będzie on nam służył tak samo, jak ten droższy. Obecnie, do czołówki najlepszych producentów zestawów hamulcowych możemy zaliczyć m.in.: ATE, Bosch, Brembo, Ferodo, Jurid, Textar, TRW czy Zimmermann.
Każdy z wymienionych producentów oferuje klocki i tarcze hamulcowe wysokiej jakości, a to które wybierzemy, w dużej mierze zależy od naszych indywidualnych preferencji. Obserwując rynek, można zauważyć, że kierowcy niemieckich samochodów (BMW, Audi czy Mercedes) często wybierają Jurida, ATE bądź Zimmermanna, a miłośnicy aut japońskich (Mitsubishi, Honda, Toyota) preferują TRW bądź Brembo. Natomiast użytkownicy Peugeota czy Renault cenią Ferodo i TRW.
No dobrze, ale wracając do tematu przewodniego artykułu – którego producenta tarcze i klocki wybrać? Generalnie, wszystkie wymienione poprzednio firmy charakteryzują się wysoką jakością produktów, które powinny sprawować się poprawnie w każdych warunkach, przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Duże koncerny posiadają niezwykle wykwalifikowaną kadrę i skomplikowane systemy testowe, które mają na celu stałe udoskonalanie tarcz i klocków hamulcowych. Testom poddaje się m.in. termiczną wytrzymałość tarcz hamulcowych na pęknięcia, stopień zużycia okładzin hamulcowych, czy termiczne odkształcenia tarcz hamulcowych. Dodatkowo, niezależne podmioty takie jak TÜV NORD czy ADAC, również sprawdzają części renomowanych producentów w trakcie testów, tak aby wyeliminować felerne produkty.

Drugim powodem, dla którego klocki i tarcze hamulcowe bywają zawodne, to błąd mechanika przy ich zakładaniu. Producenci niektórych tarcz hamulcowych, np. ATE, nie pozwalają na nakładanie na ich produkty (jeśli są nawęglane) past miedziowych ani czyszczenie ich szlifierką. Drugim podstawowym błędem jest niedokładne oczyszczenie piast przed montażem tarcz hamulcowych. Wszystkie te błędy mogą objawić się np. biciem hamulca, czyli pulsowaniem pedału podczas hamowania.