Jak prawidłowo wymienić filtr paliwa?

Data:
W kategorii Filtr paliwa

Stary, zużyty, niedrożny filtr paliwa może być przyczyną najróżniejszych usterek w samochodzie. Usterki te, jeśli nie zostaną prawidłowo zdiagnozowane, kończą się zazwyczaj wieloma niepotrzebnymi wydatkami. Jeśli jednak uda się w porę rozpoznać, gdzie leży ich przyczyna, skończą się jedynie wymianą filtra. Czy wymianę te możecie przeprowadzić samodzielnie?

Poziom trudności przy wymianie filtra bywa różny. Najwięcej zależy tu od konstrukcji Waszego auta, a w szczególności od rozbudowania i zaawansowania technologicznego samego układu paliwowego. Ogólną regułą jest tu zasada, że im starsza, a więc i prostsza konstrukcja, tym łatwiej będzie Wam przeprowadzić wymianę filtra paliwa. W autach z naprawdę rozbudowanym układem, stworzonym z użyciem najnowocześniejszych technologii, wymiana filtra paliwa staje się już prawdziwym wyzwaniem. Więcej o tym, czemu tak się dzieje oraz o objawach niedrożności filtra paliwa, znajdziecie w naszym poradniku „Zużyty lub zapychający się filtr paliwa. Jakie daje objawy? Jak rozpoznać ten problem i w jaki sposób sobie z nim poradzić?

Jak należy postępować przy wymianie filtra paliwa?

W przypadku aut o nieco starszej, a więc i prostszej konstrukcji, a zwłaszcza w przypadku diesli, w których częsta wymiana filtra paliwa jest szczególnie ważna, całą procedurę można opisać w 3 następujących krokach:

Krok 1. Przygotowanie

Zanim zabierzecie się za wymianę filtra paliwa, poczyńcie odpowiednie przygotowania, dzięki którym praca pójdzie Wam szybko, sprawnie i bez komplikacji. W ramach tych przygotowań powinniście zaopatrzyć się w:

  • filtr paliwa – odpowiedni dla Waszego modelu auta,
  • paliwo – w zupełności wystarczą 1-2 litry,
  • strzykawka z krótkim, gumowym wężykiem – strzykawka powinna być jak największa, żeby usprawnić sobie cała wymianę,
  • szmatka,
  • telefon – telefon koniecznie z działającym aparatem fotograficznym.

W ramach przygotowań zróbcie najpierw zdjęcie Waszego filtra, zanim jeszcze przystąpicie do jego demontażu. Dzięki temu ominą Was problemy z ewentualnym niedopasowaniem przewodów podczas przyłączania ich do nowego filtra.

Spodobał Ci się artykuł?

zapraszamy do zapoznania z ofertą filtrów paliwa

Kolejną rzeczą, którą koniecznie powinniście zrobić przed przystąpieniem do wymiany filtra paliwa, jest oczyszczenie (przynajmniej z grubsza) okolicy filtra. Pamiętajcie, że jakiekolwiek zabrudzenia, które dostałyby się do przewodu prowadzącego do pompy, mogą narobić naprawdę sporego bałaganu, włącznie z zatkaniem wtryskiwaczy.

Krok 2. Wymontowanie starego filtra paliwa

Do rozpięcia będziecie mieć zapewne jedynie dwa przewody – wejścia i wyjścia – oraz zawór filtra. Przewody łączące zawór filtr powinny pozostać nienaruszone. Jedyne, co macie tu zrobić, to wyciągnąć zawleczkę mocującą zawór w filtrze i odłączyć sam zawór. Przewody wejścia i wyjście ściągacie już normalnie.

Krok 3. Wymiana filtra paliwa

Po rozpięciu przewodów, wyciągacie stary filtr paliwa i zastępujecie go nowym. W tym momencie z pomocą może Wam przyjść zdjęcie, jakie zrobiliście na samym początku. Wprawdzie kierunki poprowadzenia przewodów powinny być oznaczone na nowym filtrze, jednak zawsze lepiej jest mieć podkładkę w postaci tego, jak wyglądało to w starym filtrze.

Ale uwaga! Przy podłączaniu nowego filtra, zachowajcie następującą kolejność:

  • założenie zaworu filtra,
  • założenie przewodu wyjścia,
  • zalanie filtra paliwem,
  • odpowietrzanie filtra,
  • założenie przewodu wejścia.

Po założeniu zaworu i zapięciu przewodu wyjścia, musicie zalać nowy filtr przygotowanym wcześniej paliwem. Najlepiej jest użyć do tego dużej strzykawki z nasadzonym na nią krótkim, gumowym wężykiem. Pamiętajcie, aby przy zalewaniu filtra nie wprowadzać do niego niepotrzebnie powietrza, jakie może zbierać się w strzykawce.

Po zalaniu filtra paliwem, pozostaje Wam już tylko odciągnięcie nadmiaru powietrza ze środka. Do tego celu również użyjcie strzykawki z wężykiem nasadzonym w miejscu, gdzie powinien zostać zapięty przewód wejścia. Paliwo z powietrzem odciągajcie tak długo, aż w wężyku nie będą pojawiać się bąbelki powietrza.

Teraz pozostaje Wam już tylko zapiąć przewód wejścia do filtra paliwa i odpalić silnik samochodu. Jeśli zaskoczy natychmiast, to znak, że wszystko zrobiliście w sposób podręcznikowy.