Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Wszystko, co musicie wiedzieć o filtrach paliwa do diesli. Dlaczego są tak ważne? Kiedy należy je wymieniać?

O filtrach paliwa z reguły pamiętamy jakby nieco rzadziej niż o filtrach oleju. Dotyczy to zwłaszcza właścicieli samochodów z silnikami benzynowymi. Znacznie większą uwagę do filtrów paliwa oraz zachowania należytego interwału ich wymiany przywiązują kierowcy poruszający się popularnymi dieslami. Dlaczego właśnie oni? Z jakiego powodu filtry w dieslach pełnią ważniejszą rolę niż w autach z silnikami benzynowymi? Czy i w jaki sposób można je wymieniać samodzielnie?

Filtr paliwa w dieslu. Co musisz wiedzieć?

Dlaczego filtry paliwa w dieslach pełnią ważniejszą rolę niż w autach z silnikami benzynowymi?

Choć ciągle zdarzają się przypadki mocno zanieczyszczonej benzyny – zwykle jest to tania benzyna naprawdę najgorszej możliwej jakości, pochodząca z bardzo niepewnego źródła – to tak naprawdę poziom jej czystości w ostatnich 30 latach mocno się poprawił. W efekcie tego filtry paliwa w autach z silnikami benzynowymi to jedne z tych części, a których kierowcom zdarza się zwyczajnie zapomnieć. Nadal jednak muszą oni pamiętać o ich wymianie!

Inaczej rzecz ma się z dieslami. W przypadku oleju napędowego czystość tego paliwa z natury rzeczy zawsze będzie pozostawiać sporo do życzenia. Nie jest to bynajmniej wina producentów czy dystrybutorów, ale specyfiki oleju napędowego. A specyfika ta sprawia, że olej napędowy ma skłonność do:

  • mętnienia i zwiększania swojej lepkości,
  • wytrącania sią parafiny,
  • zbierania się w nim wody,
  • wytrącania się cząstek żywiczych (efekt naturalnego utleniania się ropy naftowej).

Olej napędowy jest też dużo bardziej i częściej niż benzyna narażony na występowanie zanieczyszczeń  w rodzaju:

  • drobinek piasku,
  • iłów,
  • rdzy.

Bez naprawdę dobrego i sprawnego filtra paliwa, nawet najlepsze silniki Diesla nie będą w stanie wytrzymać szkodliwego wpływu tych wszystkich zanieczyszczeń. Efekt? Cała plaga awarii, a nawet zupełne zniszczenie jednostki napędowej.

Jak często i o jakiej porze roku należy wymieniać filtr paliwa w samochodach z silnikami Diesla?

Tak jak w przypadku wielu innych samochodowych części eksploatacyjnych, jeśli chodzi o filtry paliwa do diesli, istnieją dwa rodzaje zaleceń określających interwał ich wymiany:

  1. Zalecenia producentów samochodów – te bywają różne i zwykle nakazują wymianę filtra co 15-30 tys. przejechanych kilometrów, jednak niektóre marki przewidują zaskakująco długi okres pomiędzy wymianami filtra paliwa.
  2. Zalecenia wynikające z tzw. dobrych praktyk – tu wszystko jest jasne i proste, ponieważ dobra praktyka nakazuje, aby filtr paliwa w dieslu wymieniać przynajmniej raz w roku.

W ramach dobrych praktyk filtr paliwa do diesla najlepiej jest wymieniać jesienią. Dlaczego właśnie wtedy? Wymiana filtra przed zimą ma uchronić kierowcę przed skutkami niskich temperatur. Woda dostająca się do oleju napędowego, a pochodząca ze skraplania się pary wodnej w zbiornikach paliwa, trafia w końcu do filtra i tam zostaje przechwycona. Przy niskich temperaturach w zużytym i mocno już zawilgoconym filtrze może ona zwyczajnie zamarznąć – utworzyć tzw. korek lodowy i całkowicie zablokować przepływ paliwa.

Czy i w jaki sposób możecie samodzielnie wymienić filtr paliwa w dieslu?

Samodzielna wymiana filtra paliwa w dieslu jest jak najbardziej możliwa, jednak wymaga pewnych umiejętności oraz doświadczenia. W przypadku starszych, mniej skomplikowanych modeli zapewniających dobry dostęp do filtra jest to czynność stosunkowo prosta i możliwa do przeprowadzenia w warunkach przydomowych (garażowych). Problemem może być natomiast wymiana filtra paliwa w nowoczesnych samochodach z silnikami wysokoprężnymi, których konstruktorzy dodatkowo nie postarali się o to, aby właściciele tych aut mogli sobie samodzielnie z wymianą filtra paliwa poradzić.

Obecnie wielu ekspertów specjalizujących się w samochodach z silnikami Diesla przestrzega przed samodzielną wymianą filtra paliwa. Zastosowanie tradycyjnej metody wymiany tej części w nowoczesnych modelach stanowi pewne niebezpieczeństwo dla układu wtryskowego, a to już oznaczałoby naprawdę spore wydatki na naprawę uszkodzeń. Kluczem jest tu zresztą nie sama wymiana filtra paliwa, a następujące po niej odpowietrzenie układu, do którego coraz częściej niezbędne jest użycie testera diagnostycznego i wymuszenie odpowiedniej procedury.

Taka jest cena zaawansowanej technologii, której we współczesnych dieslach jest coraz więcej.

Popularne z kategorii Filtr paliwa

Filtr paliwa FILTRON PE 973/3
41,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa FILTRON PP 839/1
41,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa FILTRON PE 982
34,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa FILTRON PE 973/9
55,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa FILTRON PP 905
20,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa FILTRON PE 982/1
58,00 zł
4.8 (61 ocen)
Filtr paliwa w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Filtr paliwa pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Filtr paliwa
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
2 komentarze
Najlepszym sposobem na uniknięcie problemów z filtrem paliwa – czy to w przypadku diesli czy benzyniaków – jest po prostu ich regularna wymiana. Jeśli będziemy trzymać się wytycznych producenta – choć niekoniecznie tylko w przypadku tego konkretnego produktu – i wymieniać filtry paliwa co określoną ilość kilometrów, to nie powinno z nimi być żadnych problemów.
Najlepiej nie dopuszczać do zapchania filtra bo wiadomo, że grozi to jego nieprawidłową pracą. Warto zapoznać się z instrukcją producenta samochodu, który powinien wskazać częstotliwość wymian filtra paliwa. Najczęściej wymienia się go co 15-20 tys. km, przynajmniej ja tak robię. Co roku wymieniam filtra paliwa, filtr oleju, filtr powietrza i od razu filtr kabinowy. Warto zgrać ich wymianę razem ze sobą, wtedy na pewno o żadnym nie zapomnimy, a co za tym idzie nie dopuścimy do zapchania tych filtrów, co wiadomo, że może być niebezpieczne.

Powiązane artykuły

Jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas wymiany filtra paliwa?

Jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas wymiany filtra paliwa?

Zdarza się, że po zamontowaniu nowego filtra paliwa, kłopoty sprawia rozruch silnika, co zwykle objawia się stosownym komunikatem zakłóceń ecu na desce rozdzielczej. Niestety, jest to zwykle nieświadomy błąd użytkownika, który nieprawidłowo zamontował nowy filtr. Na co trzeba uważać?

czytaj więcej >
Jak poznać zużyty filtr paliwa? Jakie są objawy zużytego lub zapchanego filtra paliwa?

Zużyty lub zapychający się filtr paliwa. Jakie daje objawy? Jak rozpoznać ten problem i w jaki sposób sobie z nim poradzić?

O ile filtr oleju wymieniać po prostu musimy, a o wymianie filtra powietrza z reguły pamiętamy, o tyle całkiem często zdarza nam się zapomnieć zupełnie o filtrach paliwa. A kiedy zapomina się o wymianie filtrów paliwa, wówczas zaczynają się problemy. Jakie?

czytaj więcej >
Filtry paliwa w zbiorniku

Filtry paliwa w zbiorniku

Jedną z przyczyn braku mocy i gaśnięcia silnika podczas jazdy jest zanieczyszczony filtr paliwa. Dzieje się tak, ponieważ pewna partia zbiorników, zwłaszcza tych starszych została od środka pokryta farbą , która po jakimś czasie ulega złuszczeniu i mocno zapycha filtr. Oczywiście do zatkania filtra może dojść także na skutek innych zanieczyszczeń, które mogą przedostać się do układu.

czytaj więcej >
Jak często wymieniać filtr paliwa?

Jak często wymieniać filtr paliwa?

Filtr paliwa chroni silnik. Ma za zadanie oczyścić paliwo dostarczane z baku do silnika. Jest to istotne, gdy mowa o żywotności silnika i osiągach samochodu. Dlatego regularna wymiana tego elementu jest bardzo istotna. Kiedy najlepiej wymienić filtr paliwa?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze