-10% NA UKŁAD ZAWIESZENIA! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

2
2
1
1
3
3
0
0
5
5
8
8
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak naprawić, wymienić piastę koła w samochodzie?

Obecnie w większości współczesnych samochodów integralnym elementem piasty auta jest łożysko, którego prawidłowa praca jest bardzo istotna pod względem bezpieczeństwa oraz jakości prowadzenia pojazdu. Piasta umieszczona w zwrotnicy odpowiada za swobodne obracanie się koła oraz utrzymanie go w pozycji przewidzianej przez elementy zawieszenia. Piasta wraz z łożyskiem jest typowym elementem eksploatacyjnym, który w naturalny sposób ulega zużyciu. Jak więc przeprowadzić naprawę lub wymianę tego rodzaju podzespołu?

Jak naprawić, wymienić piastę koła w samochodzie?

Podstawowe zalecenia i przeciwwskazania

W momencie awarii piasty, której objawami może być głośna praca oraz zbyt duży luz, najrozsądniej i najbezpieczniej jest wymienić piastę na nową, pamiętając, aby pochodziła ona wyłącznie od sprawdzonych, renomowanych producentów. Wymiana piasty samochodowej powinna być przeprowadzona we w miarę czystych warunkach i zgodnie z zaleceniami producenta. Należy zapomnieć o siłowym demontażu starego oraz montażu nowego podzespołu z użyciem  na przykład młotka i tym podobnych narzędzie, które mogą doprowadzić do zniszczenia lub uszkodzenia ważnych elementów zawieszenia.

Demontaż piasty

Wymianę piasty rozpoczynamy od podniesienia samochodu z wykorzystaniem podnośnika warsztatowego, a następnie odkręcenia śrub mocujących koło. Aby umożliwić sobie swobodny dostęp do piasty, warto zdemontować zacisk hamulcowy, jarzmo oraz tarczę hamulcową. Następnie należy odkręcić śrubę mocującą łożysko oraz rozpiąć połączenie wahacza i zwrotnicy w celu wysunięcia półosi i odkręcenia śruby mocującej piastę. Teraz wystarczy zdjąć ją z wieloklinu półosi i oczyścić rowek pod nową piastę.

Montaż nowej piasty

Montaż nowej piasty przebiega analogicznie do demontażu. Przed montażem warto sprawdzić czy na wewnętrznej stronie tarczy hamulcowej nie znajdują się ogniska korozji, które mogłyby przyczynić się do nierównego posadzenia tarczy na nowej piaście. Dokręcanie wszystkich śrub powinno się odbywać, gdy samochód znajduje się na podnośniku. Dokręcając koło opierające się o podłoże, możemy uszkodzić łożysko piasty. Żywotność prawidłowo zamontowanego łożyska to nawet 150 000 kilometrów. Podczas montażu warto sprawdzić również wszystkie podzespoły współpracujące z łożyskiem takie, jak np. zwrotnice czy tarcze hamulcowe. W przypadku, gdy któraś z tych części jest krzywa, należy ją również wymienić.

Najlepiej parami

Zdecydowanie zaleca się przeprowadzenie wymiany piasty parami na jednej osi, ponieważ żywotność tych podzespołów jest bardzo zbliżona. W przypadku awarii jednej z nich możemy być pewni, że w najbliższym czasie również druga będzie wymagała wymiany. Po zakończeniu wszystkich prac montażowych warto sprawdzić i w razie konieczności skorygować geometrię zawieszenia.

Popularne z kategorii Piasta koła

Łożysko koła SKF VKBA 3643
232,00 zł
4.9 (29 ocen)
Łożysko koła SCHAEFFLER FAG 713 6109 00
168,00 zł
5.0 (22 ocen)
Łożysko koła SCHAEFFLER FAG 713 6106 10
228,00 zł
5.0 (22 ocen)
Łożysko koła SKF VKBA 3644
178,00 zł
4.9 (29 ocen)
Łożysko koła FEBI BILSTEIN 27317
209,00 zł
5.0 (9 ocen)
Łożysko koła SKF VKBA 3540
134,00 zł
4.9 (29 ocen)
Piasta koła w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Piasta koła pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Piasta koła
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.

Powiązane artykuły

Trzy generacje łożysk piast kół. Czym się one charakteryzują?

Na przestrzeni lat producenci samochodów dążyli i nadal dążą do maksymalnego uproszczenia konstrukcji, podniesienia niezawodności oraz zapewnienia użytkownikom niemal całkowitej bezobsługowości niektórych podzespołów auta. Ich starania doprowadziły między innymi do innowacyjnych zmian w konstrukcji łożysk w piastach kół, które możemy obecnie podzielić na trzy generacje. Sprawdźmy, czym się one charakteryzują.

czytaj więcej >
Jakie są najczęstsze przyczyny zużycia i uszkodzeń piast i łożysk kół w samochodzie?

Jakie są najczęstsze przyczyny zużycia i uszkodzeń piast i łożysk kół w samochodzie?

Obrót koła pojazdu odbywa się przede wszystkim na łożysku tocznym, które, w zależności od konstrukcji, jest zintegrowane lub nie z piastą koła. Mimo wykorzystania wysokiej jakości materiałów oraz zminimalizowania tarcia podczas obrotu kół, łożyska oraz piasty kół są narażone na ciągłe obciążenia, naprężenia i drgania osiowe oraz promieniowe, które prowadzą do ich zużycia, a niekiedy również do uszkodzenia. Co wpływa na uszkodzenia oraz zużycie piast kół i łożysk? Sprawdźmy.

czytaj więcej >
Jakie są najpopularniejsze konstrukcje piast i łożysk stosowane przez producentów samochodów?

Jakie są najpopularniejsze konstrukcje piast i łożysk stosowane przez producentów samochodów?

Piasta koła wraz z łożyskiem to podstawowe elementy łączące koła z samochodem, dzięki którym koło może się swobodnie obracać. Koła samochodowe od samego początku rozwoju motoryzacji montowano na osiach za pomocą piast. Obecnie, pod względem konstrukcyjnym, można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje piast i łożysk kół samochodowych. Jakie to rodzaje?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze