Obrót koła pojazdu odbywa się przede wszystkim na łożysku tocznym, które, w zależności od konstrukcji, jest zintegrowane lub nie z piastą koła. Mimo wykorzystania wysokiej jakości materiałów oraz zminimalizowania tarcia podczas obrotu kół, łożyska oraz piasty kół są narażone na ciągłe obciążenia, naprężenia i drgania osiowe oraz promieniowe, które prowadzą do ich zużycia, a niekiedy również do uszkodzenia. Co wpływa na uszkodzenia oraz zużycie piast kół i łożysk? Sprawdźmy.

Dawniej stosowane łożyska wymagały regularnego smarowania, co wiązało się z demontażem całej piasty i regulacją luzu na łożysku. Obecnie stosuje się wyłącznie łożyska bezobsługowe, które nie wymagają ciągłego smarowania, ponieważ posiadają własny smar wewnętrzny.

Przyczyny

Najczęstsze objawy zużycia lub uszkodzenia piast i łożysk kół, to głośna praca lub pojawienie się luzu w kołach. Głośna praca łożysk może mieć kilka przyczyn. Najczęstszym i najbardziej naturalnym czynnikiem jest zużycie elementów piasty koła. Wpływ może mieć również niska jakość zastosowanych łożysk, niewłaściwie ustawiona geometria zawieszenia lub nieprawidłowy montaż łożysk. Czynnikiem odpowiedzialnym za uszkodzenia piast i łożysk koła jest bardzo często sam kierowca, który doprowadza do ich degradacji poprzez nieostrożną i brawurową jazdę. Przyczyną może być również zbyt duży luz na przekładni kierowniczej lub też bicie tarcz hamulcowych, czego efektem są wibracje oraz powstawanie znacznych luzów na łożysku.

Podsumowując. Najczęstsze przyczyny uszkodzeń łożysk i piast kół, to:

  • nieprawidłowy montaż łożysk, szczególnie tych niezintegrowanych z piastą, gdzie zastosowane są dwa łożyska stożkowe, które wymagają idealnego spasowania i dokręcenia,
  • wykorzystanie niskiej jakości piast i łożysk lub złych zamienników nie przeznaczonych do danego modelu samochodu,
  • negatywne działanie korozji, pojawiającej się np. w wyniku nieszczelnego zabezpieczenia wnętrza łożyska lub niewłaściwego przechowywania części,
  • zanieczyszczenia powstające zazwyczaj w wyniku nieprofesjonalnego montażu, złego uszczelnienia lub zanieczyszczonego smaru,
  • zbyt wysoka temperatura podczas pracy łożysk, która może być wywołana tarciem w wyniku zbyt ciasnego montażu, złego smarowania, uszkodzenia mechanicznego oprawy lub niesprawnego działania układu hamulcowego.

Oczywiście większości usterek związanych z piastami i łożyskami kół można uniknąć, o ile we właściwy sposób zadbamy o stan techniczny samochodu, a podczas wymiany podzespołów zastosujemy zamienniki sprawdzonych marek, stosując się jednocześnie do zaleceń producenta samochodu.

Najczęstsze objawy zużycia lub uszkodzenia łożysk piasty koła:

  • wibracja kół jezdnych i drgania układu kierowniczego,
  • głośna praca kół,
  • stuki i szumy,
  • "wycie" obracającego się koła,
  • odgłosy tarcia metalicznego.