Dlaczego filtr DPF się zatyka? Jak rozpoznać objawy jego zapchania?

Data:
W kategorii Filtr cząstek stałych DPF/FAP

Mało która część samochodowa wzbudza równie wiele kontrowersji, co filtr cząstek stałych w silnikach Diesla, czyli popularny DPF. Tym, czego obawia się większość kierowców, jest moment, w którym filtr ten zostanie ostatecznie zapchany. Zawsze bowiem oznacza to mniejsze lub większe wydatki. A po czym poznać, ze filtr w Waszym samochodzie się zapchał? Spokojnie, auto samo Was o tym poinformuje.

Zapchanie filtra DPF wskutek naturalnego procesu eksploatacji

Omawiając objawy zapchania się filtra DPF, warto zacząć od wyjaśnienia jednej kwestii. Otóż, zapchanie się filtra jest procesem całkowicie naturalnym i w pełni zaplanowanym. Zaplanowanym przez samych projektantów i producentów tej części. Wynika to z zasady działania filtra, który gromadzi w sobie cząstki stałe wychwytywane ze spalin, a gdy wyłapie ich dostatecznie dużo, komputer inicjuje proces ich wypalania. Wówczas gromadząca się w DPF-ie sadza zostaje spopielona. Sam popiół jednak nie jest wydalany z filtra, ale zalega w nim, stopniowo prowadząc do jego zapchania. Zjawisku temu nie można w żaden sposób zapobiec. Jedyne, co możecie zrobić, to próbować jak najmocniej je spowolnić i odwlec moment, w którym DPF się ostatecznie zapcha, chociażby poprzez stosowanie specjalnych, niskopopiołowych olejów silnikowych. Ostatecznie jednak prędzej czy później filtr cząstek stałych ulegnie zatkaniu. Co wówczas?

O tym, ze DPF się zapchał, poinformuje Was komputer pokładowy, zapalając odpowiednią kontrolkę. Auto może również wejść w tryb awaryjny, a podpięcie się do sterownika pozwoli odczytać błędy o numerach P2463 lub P2002 (zbyt duże nagromadzenie popiołu lub zbyt mała skuteczność filtra). W takich sytuacjach każdy kierowca ma dwie możliwości – może próbować odczyścić przepełniony filtr lub całkowicie go wymienić. Niektórzy próbują również całkowicie usuwać DPF-y, to jednak nie jest ani proste, ani do końca legalne.

Zatkanie DPF-a na skutek awarii lub niewłaściwej pracy układu

Jednak oprócz opisanego wyżej, całkowicie naturalnego procesu prowadzącego do ostatecznego zapchania filtra DPF, może dojść również do sytuacji, w której zostanie on zapchany w znacznie mniej naturalny sposób, na przykład wskutek jakiejś awarii. Co w takim przypadku?

Jeśli doszło do awarii, której efektem jest zakłócenie procesu wypalania zalegających w DPF-ie cząstek stałych, gromadzona w nim sadza może przestać być wypalana lub będzie ona wypalana jedynie częściowo. Wówczas również może dojść do zapchania filtra i to o wiele wcześniej, niż zakładał to jego producent. Przyczyn takiego zjawiska może być kilka, choćby awaria osprzętu odpowiedzialnego za wypalanie sadzy. Ostatecznie pojawią się objawy zapchania filtra identyczne z tym, jak w przypadku DPF-a zapchanego popiołem. Całkiem prawdopodobne jest również to, że zanim filtr zapcha się całkowicie, da się zaobserwować stopniowy spadek mocy silnika. Ten objaw można jednak przypisać awarii co najmniej kilkunastu innych części, przez co niełatwo przyporządkować go do właściwego problemu.

Kiedy już do takiego przedwczesnego zapchania filtra DPF dojdzie, czeka Was nie tylko jego czyszczenie (w razie potrzeby wymiana), ale też dokładna diagnostyka w poszukiwaniu przyczyn problemu oraz – z reguły – wymiana oleju silnikowego. I jest to coś, z czym naprawdę nie warto zwlekać.


Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny filtrów DPF w naszej ofercie!

Komentarze

problem z dpf
Mateusz
,
30.01.2020
Odpowiedz
Do mnie do zakładu przyjeżdża coraz więcej klientów, u których zauważam zapchany DPF. Przyczyny są chyba powszechnie znane, jednak jak się okazuje nie dla każdego, a później są problemy. Warto temu zapobiegać stosując odpowiedni olej, dbać o wtryskiwacze, sprawdzjąc układ dolotowy i wdechowy, kontrolując zawór EGR oraz tankując wysokiej jakości paliwo. Wielu kierowców nie zwraca na to większej uwagi
Gu... Wiesz
Tt
,
21.12.2019
Odpowiedz
Słuchaj kiedyś jak człowiek potrzebował normalnego auta do normalnej jazdy kupował dizla z małym silnikiem było oszczędnie i bez awaryjnie do jazdy na trasach duże dizle a po miasteczku benzyna teraz nawet z malutkim dizelkiem jest problem a nawet z bęzynką bo wszędzie niby eko nawalone niewiadomą czego i wątpliwej jakości i nie hrzań o odpowiednim użytkowaniu bo to producent powinien dostosowywać się do potencionalnego klijęta a nie klijęt to towaru jaki jest oferowany to chore żeby producęt mnie zmuszał do jazdy za miasto bo tego wymaga sprzęt niech dostosuję sprzęt do nie jak chce żebym go kupił i niema co gadać że filtry są dobre tyle że trzeba umieć się znimi obchodzić może mam wlać cały Bąk jeździć cały dzień żeby wypalić dpf i to jest eko a nielepije jak by przez ten dzień auto stało w garażu co będzie bardziej eko palenie paliwa czy zgaszony silnik. Walucie się eko terroryści
coraz wiecej takich przypadkow
leon
,
29.11.2019
Odpowiedz
u mnie ostatnio niestety coraz wiecej takich przypadkow w warsztacie i mam wrazenie ze wiekszosc z tych usterek jest spowodowana oszczednosciami na oleju i paliwie a to zazwyczaj nie poplaca
A propos
Propos
,
09.10.2019
Odpowiedz
A propos oleju, nie każdy zdaje sobie sprawę tego że są odpowiednie oleje które pomagają znacznie lepiej czyścić filtr DPF. A poza tym kiedy nie tylko jeździmy dieslem po mieście, a udaje nam się co jakiś czas wyjechać w dłuższą trasę, to możliwość zapchania filtra maleje. No ale regeneracja to najlepsze wyjście. Ja na przykład dopiero co byłem w takim serwisie regeneracji filtrów DPF w Łodzi na Strykowskiej.
zatkany DPF
Wojtek
,
12.09.2019
Odpowiedz
To prawda, DPF to bardzo kontrowersyjny temat. Jednak podstawą jest prawidłowa eksploatacja auta. Musimy zadbać o właściwy olej, dobrej jakości paliwo, a ważny jest też odpowiedni styl jazdy. Regeneracja jest dwa razy tańsza niż gotowy filtr, dlatego coraz więcej osób się na to decyduje. Równiez naleze do tego grona

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.