Dlaczego filtr DPF się zatyka? Jak rozpoznać objawy jego zapchania?

Data:
W kategorii Filtr cząstek stałych DPF/FAP

Mało która część samochodowa wzbudza równie wiele kontrowersji, co filtr cząstek stałych w silnikach Diesla, czyli popularny DPF. Tym, czego obawia się większość kierowców, jest moment, w którym filtr ten zostanie ostatecznie zapchany. Zawsze bowiem oznacza to mniejsze lub większe wydatki. A po czym poznać, ze filtr w Waszym samochodzie się zapchał? Spokojnie, auto samo Was o tym poinformuje.

Zapchanie filtra DPF wskutek naturalnego procesu eksploatacji

Omawiając objawy zapchania się filtra DPF, warto zacząć od wyjaśnienia jednej kwestii. Otóż, zapchanie się filtra jest procesem całkowicie naturalnym i w pełni zaplanowanym. Zaplanowanym przez samych projektantów i producentów tej części. Wynika to z zasady działania filtra, który gromadzi w sobie cząstki stałe wychwytywane ze spalin, a gdy wyłapie ich dostatecznie dużo, komputer inicjuje proces ich wypalania. Wówczas gromadząca się w DPF-ie sadza zostaje spopielona. Sam popiół jednak nie jest wydalany z filtra, ale zalega w nim, stopniowo prowadząc do jego zapchania. Zjawisku temu nie można w żaden sposób zapobiec. Jedyne, co możecie zrobić, to próbować jak najmocniej je spowolnić i odwlec moment, w którym DPF się ostatecznie zapcha, chociażby poprzez stosowanie specjalnych, niskopopiołowych olejów silnikowych. Ostatecznie jednak prędzej czy później filtr cząstek stałych ulegnie zatkaniu. Co wówczas?

O tym, ze DPF się zapchał, poinformuje Was komputer pokładowy, zapalając odpowiednią kontrolkę. Auto może również wejść w tryb awaryjny, a podpięcie się do sterownika pozwoli odczytać błędy o numerach P2463 lub P2002 (zbyt duże nagromadzenie popiołu lub zbyt mała skuteczność filtra). W takich sytuacjach każdy kierowca ma dwie możliwości – może próbować odczyścić przepełniony filtr lub całkowicie go wymienić. Niektórzy próbują również całkowicie usuwać DPF-y, to jednak nie jest ani proste, ani do końca legalne.

Zatkanie DPF-a na skutek awarii lub niewłaściwej pracy układu

Jednak oprócz opisanego wyżej, całkowicie naturalnego procesu prowadzącego do ostatecznego zapchania filtra DPF, może dojść również do sytuacji, w której zostanie on zapchany w znacznie mniej naturalny sposób, na przykład wskutek jakiejś awarii. Co w takim przypadku?

Jeśli doszło do awarii, której efektem jest zakłócenie procesu wypalania zalegających w DPF-ie cząstek stałych, gromadzona w nim sadza może przestać być wypalana lub będzie ona wypalana jedynie częściowo. Wówczas również może dojść do zapchania filtra i to o wiele wcześniej, niż zakładał to jego producent. Przyczyn takiego zjawiska może być kilka, choćby awaria osprzętu odpowiedzialnego za wypalanie sadzy. Ostatecznie pojawią się objawy zapchania filtra identyczne z tym, jak w przypadku DPF-a zapchanego popiołem. Całkiem prawdopodobne jest również to, że zanim filtr zapcha się całkowicie, da się zaobserwować stopniowy spadek mocy silnika. Ten objaw można jednak przypisać awarii co najmniej kilkunastu innych części, przez co niełatwo przyporządkować go do właściwego problemu.

Kiedy już do takiego przedwczesnego zapchania filtra DPF dojdzie, czeka Was nie tylko jego czyszczenie (w razie potrzeby wymiana), ale też dokładna diagnostyka w poszukiwaniu przyczyn problemu oraz – z reguły – wymiana oleju silnikowego. I jest to coś, z czym naprawdę nie warto zwlekać.


Dodaj swój komentarz