Lato to z reguły bardzo przyjemna pora roku. Większość użytkowników sądzi, że jest także niezwykle przyjazna dla naszego samochodu. Niestety, lato stawia przed autem dość poważne wyzwania ze względu na swoją meteorologiczną specyfikę. Czego należy się obawiać? Do największych wyzwań należą przede wszystkim: wysokie temperatury, ostre promieniowanie słoneczne i krótkotrwałe, ale bardzo obfite deszcze. Co zrobić, by te niekorzystne zjawiska nie sprawiły nam kłopotów podczas wakacyjnych wojaży?

Zanim będzie za późno i samochód przegra z upałami, należy koniecznie zadbać o to, by podczas trudnych gorących dni auto działało bez zarzutu. Pracy wbrew pozorom jest sporo...

Układ klimatyzacji Twoim obowiązkiem

Pierwszym krokiem waszych letnich zmagań z samochodem powinno być przede wszystkim dokonanie rzetelnego przeglądu układu klimatyzacji, jeśli oczywiście klimatyzacja jest w wyposażeniu waszego samochodu. Taka kontrola powinna zostać przeprowadzona jeszcze wiosną. Jeśli tego jeszcze nie zrobiliście to najwyższy czas, by tego dokonać. Pamiętajcie, że klimatyzacja nie jest układem bezobsługowym. Warto uświadomić sobie, że nawet w zupełnie sprawnej klimatyzacji roczne ubytki czynnika chłodniczego mogą sięgać średnio 10-15 procent objętości i choćby z tego względu kontrola jest niezbędna.

Sprawdzić należy wydajność systemu poprzez pomiary termometrem w okolicach nawiewów wnętrza oraz szczelność układu. Jeśli układ jest szczelny, wystarczy dopełnić go czynnikiem roboczym. Jeżeli system był wcześniej naprawiany, trzeba napełnić go od nowa, dodając specjalny olej do smarowania elementów roboczych sprężarki.

Ocenić trzeba także napęd sprężarki prowadzony zazwyczaj tym samym paskiem klinowym co napęd pompy cieczy chłodzącej i alternatora. Pasek powinien być odpowiednio naprężony i nie może mieć żadnych uszkodzeń. Skraplacz trzeba oczyścić z zanieczyszczeń – zwykle są to błoto i owady, a osuszacz wymienić, jeśli zajdzie taka potrzebna. Podobnie należy postąpić z filtrem kabinowym, znanym większości jako przeciwpyłkowy. Kontroli podlega również wentylator chłodnicy, który w wielu samochodach współpracuje z układem klimatyzacji. Niesprawność wentylatora może powodować liczne zakłócenia w pracy całego układu.

Jak korzystać z klimatyzacji?

Pamiętajcie również o zaleceniach eksploatacyjnych. Układ klimatyzacji trzeba uruchamiać co jakiś czas – specjaliści sugerują minimum raz na dwa tygodnie. Chodzi o to, by olej przemieszał się z czynnikiem roboczym, co pozwoli uniknąć kosztownego w naprawie zatarcia sprężarki.

By szybko i sukcesywnie schłodzić wnętrze samochodu trzeba przede wszystkim otworzyć drzwi oraz okna i nieco przewietrzyć przedział pasażerski. Dopiero wtedy można uruchomić silnik i włączyć klimatyzację. Warto mieć na uwadze różnice temperatur wewnątrz samochodu i na zewnątrz, która powinna wynosić 5-6 stopni Celsjusza. Używanie systemu klimatyzacji w upalne dni to wręcz konieczność, bo dłuższa jazda w nagrzanym samochodzie prowadzi do obniżenia koncentracji kierowcy i pogorszenia koordynacji ruchów nawet o 30 procent. Oprócz tego powietrze z układu klimatyzacji jest mocno osuszone, dlatego świetnie usuwa z szyb parę wodną, co doskonale sprawdza się podczas ulewnych deszczy.

Istotna wymiana płynów

Bardzo istotne latem jest także odpowiednie zadbanie o układ chłodzenia silnika. Pamiętajcie, że zbyt niski poziom płynu chłodzącego będzie sprzyjać przegrzewaniu się jednostki napędowej w upalne dni. Jego poziom możecie sprawdzić samodzielnie, to nic trudnego. Współczesne układy chłodzenia wyposażone są w zbiorniki wyrównawcze, które zawierają informację o maksymalnym i minimalnym dopuszczalnym poziomie płynu. Wystarczy zajrzeć i ewentualnie dolać do zbiornika wyrównawczego odpowiedni płyn.

Uważajcie, zbiornika nie wolno otwierać, gdy silnik jest nagrzany. O rodzaju płynu chłodniczego dowiecie się z instrukcji obsługi pojazdu. W nowoczesnych samochodach należy unikać mieszania go z wodą. Płyn posiada składniki antykorozyjne chroniące wewnętrzne elementy jednostki napędowej i z tego względu nie powinien mieć zmienianego składu. Warto wymienić także płyn hamulcowy, który ma więcej niż dwa lata. Tę czynność trzeba wykonać jednak w warsztacie, bowiem wymiana płynu hamulcowego wymaga fachowości i doświadczenia. Samodzielnie możemy za to uzupełnić także płyn w zbiorniku spryskiwaczy. Sugerujemy nie usuwać płynu zimowego poprzez wypompowanie – szkoda waszego czasu, bo i tak nie ma zagrożenia zamarznięciem, więc wystarczy dolewać sukcesywnie płyn letni.

Wosk dobry na rdzę

Jeśli dokonaliście napraw w zakresie powłoki lakierniczej i zrobiliście tzw. zaprawki, usuwając siedliska korozji, to nie pozostało wam nic innego jak regularne mycie i woskowanie nadwozia. Większość będzie zaskoczona, ale to bardzo ważna czynność, która ma znaczenie nie tylko estetyczne. Wosk bardzo skutecznie wypełnia pory lakieru, nie dopuszczając do wgryzania się tam promieni słonecznych. Są one szczególnie groźne w przypadku mokrego nadwozia, bowiem kropelki wody działają jak soczewki. Porowacenie lakieru sprzyja powstawaniu korozji, a tego nikomu nie życzymy. Preparaty woskowe to doskonałe rozwiązanie dzięki któremu woda łatwiej spływa po lakierze i nie zalega na nadwoziu.

Zadbaj o elektrykę

Zakładamy, że po wiosennym przeglądzie złącza kabli są sprawdzone i naprawione, a klemy akumulatora wyczyszczone i pokryte specjalnym smarem. Niestety, większość kierowców zapomina o tym, że instalacja elektryczna w samochodzie wymaga dodatkowych zabiegów także przed sezonem letnim. Przede wszystkim trzeba sprawdzić działanie wentylatora chłodnicy bowiem uszkodzenia czujnika decydującego o uruchomieniu wentylatora są stosunkowo częste. Nierzadko zawodzi również silnik napędowy i akumulator. Jeśli poziom elektrolitu jest niski, trzeba koniecznie dolać odpowiednią ilość wody destylowanej. Akumulatory bezobsługowe oczywiście nie wymagają ani kontroli poziomu elektrolitu, ani dolewania wody.

Nadwozie i stan ogumienia

Warto wykonać bardzo prostą, ale bardzo przydatną czynność – wyczyścić rynienki odpływowe pod pokrywami silnika i bagażnika. Co jakiś czas zapełniają się zanieczyszczeniami i blokują przez to odpływ wody. Jest to o tyle istotne, że opady latem bywają bardzo gwałtowne i obfite.

Bardzo istotny jest także prawidłowy stan ogumienia. Ślady uszkodzenia oraz zużycie bieżnika to elementy, które mają bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników w ruchu drogowym. Warto mieć na uwadze, że bieżnik opon powinien mieć co najmniej 3 mm wysokości – dobrze to sprawdzić. Oprócz tego należy koniecznie zadbać o odpowiednie ciśnienie opon. Nierówny poziom może bowiem powodować ściąganie i bujanie samochodu w trakcie jazdy, a zbyt niski może nawet doprowadzić do eksplozji opony na drodze. Informację odnośnie optymalnego poziomu ciśnienia znajdziecie w instrukcji obsługi pojazdu. Sugerujemy sprawdzić także stan koła zapasowego – nigdy nie wiadomo kiedy będzie wam potrzebne.