Układ klimatyzacji w samochodzie odpowiada za poprawienie komfortu jazdy i samopoczucia kierowcy w czasie letnich upałów. Osusza i schładza powietrze w kabinie auta. Podczas deszczu szybko pozwala pozbyć się pary wodnej, która osadza się na wewnętrznych częściach szyb. Użytkownicy często przypominają sobie o klimatyzacji dopiero na wiosnę, gdy zaczyna się robić ciepło.

Filtr kabinowy – istota działania

Znany także jako przeciwpyłkowy jest coraz częstszym elementem wyposażenia nowych samochodów, zwłaszcza jeśli są one wyposażone w układ klimatyzacji. Co prawda filtr kabinowy nie stanowi części technicznej pojazdu, jednak ma bardzo istotne znaczenie dla poprawy komfortu w trakcie jazdy. Odpowiada bowiem za filtrację powietrza tłoczonego wentylacją do wnętrza kabiny samochodu.

Podstawową funkcją filtrów kabinowych jest zabezpieczenie wnętrza samochodu przed zanieczyszczeniami i zapewnienie użytkownikom czystego powietrza. Odpowiedniej jakości filtry mogą oczyścić bardzo duże ilości powietrza wdmuchiwanego do wnętrza pojazdu, usuwając z niego m.in. kurz, pyłki roślin, zarodniki grzybów, cząstki asfaltu, drobiny gumy pochodzącej ze ścieranych opon. Oprócz tego filtr kabinowy redukuje nieprzyjemne zapachy, a co ważniejsze zatrzymuje gazy, które są niebezpieczne dla zdrowia.

Jaki wybrać filtr kabinowy?

Ze względu na dużą ilość zanieczyszczeń, które znajdują się w powietrzu krążącym we wnętrzu samochodu zaleca się, aby średnio raz na pół roku dokonywać wymiany filtra kabinowego. Stopień zużycia filtra kabinowego w dużej mierze zależy od warunków użytkowania samochodu dlatego bardzo ważna okazuje się regularna kontrola tego podzespołu. Warto mieć na uwadze, że oznaką zanieczyszczonego filtra kabinowego może być nadmierne parowanie przedniej szyby, słaba praca dmuchawy wentylacyjnej i nieprzyjemny zapach.

Wybierając filtr przeciwpyłkowy, trzeba kierować się w głównej mierze dobrą jakością użytych materiałów, które odporne są na wilgoć znacznie zmniejszającą wydajność filtru. Pamiętajcie, że wysokiej jakości filtry kabinowe usuwają od 95% do nawet 100% zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu, zapewniając tym samym świeże powietrze, wolne od zanieczyszczeń i alergenów. Ze względu na ilość i rodzaj pochłanianych zanieczyszczeń znacznie większą wydajność wykazują filtry kabinowe z węglem aktywnym i to one są coraz częściej wybierane przez użytkowników.

Osuszacz klimatyzacji

Osuszacz ma za zadanie wychwytywać z czynnika roboczego układu klimatyzacji wilgoć, która mogłaby uszkodzić kompresor klimatyzacji i zawór rozprężny. Warto mieć to na uwadze bowiem olej mineralny zawarty w czynniku roboczym ma silne właściwości higroskopijne. Wymiana filtra osuszacza to czynność, którą należy przeprowadzić w razie stwierdzania spadku wydajności układu.

Jak wygląda wymiana osuszacza?

Obudowa filtra osuszacza ma wziernik, przez który można stosunkowo łatwo ocenić stan jego zużycia. Pamiętajcie, że całkowicie zatkany, niesprawny filtr osuszacza uniemożliwi działanie klimatyzacji i może doprowadzić nawet do awarii sprężarki i innych elementów układu. Warto wymieniać go średnio co 2 lata, aby mieć pewność, że działa prawidłowo i chroni klimatyzację w naszym samochodzie. Wymiana filtra osuszacza sprowadza się do odciągnięcia czynnika roboczego z układu klimatyzacji, wykręcenia filtra wraz z obudową i zamontowania nowego w to samo miejsce.

Warto dodać, że wymiana opisywanego podzespołu jest możliwa jedynie w wyspecjalizowanym warsztacie, który dysponuje odpowiednim sprzętem do obsługi klimatyzacji. Przy tej okazji sugerujemy sprawdzić także ilość czynnika roboczego oraz oleju kompresora, a także odgrzybić układ nawiewu.