Czujniki zużycia klocków hamulcowych

, W kategorii Hamulce tarczowe
    

Zużycie klocków hamulcowych w dużej mierze zagraża bezpieczeństwu jazdy. Producenci stosują różne systemy ostrzegania o starciu się okładzin ciernych. Nigdy nie gwarantują one jednak pewności odpowiednich wskazań. Pozwalają one do pewnego stopnia zapobiec sytuacji, w której samochód straci zupełną zdolność do zatrzymania się, jednak specjaliści przestrzegają, że nie można im bezgranicznie ufać.

Najbardziej popularne systemy ostrzegawcze, z powodzeniem stosowane w większości samochodów to czujniki elektryczne oraz czujniki akustyczne. Pierwsze, po zużyciu warstwy ciernej, dają sygnał komputerowi pokładowemu i na desce rozdzielczej zapala się ostrzegawcza kontrolka. Czujniki akustyczne natomiast po 80 proc. zużyciu grubości klocka ostrzegają kierowcę donośnym piskiem w trakcie każdego hamowania.

Stan klocków hamulcowych

Układ hamulcowy to bardzo istotny system w naszym samochodzie, który w głównej mierze odpowiada za bezpieczeństwo użytkowników w ruchu drogowym. Aby pojazd, którym się poruszamy szybko wytrącał prędkość producenci wciąż opracowują coraz to nowsze materiały cierne, z których wykonane się między innymi klocki hamulcowe.

Kłopoty z hamowaniem pojawiają się, gdy okładzina cierna klocków hamulcowych jest bliska zużyciu. Wówczas dalsza jazda grozi poważnym wypadkiem. W związku z tym, że klocki hamulcowe są podzespołem niewidocznym dla użytkownika, inżynierowie stosują specjalne czujniki, które mają skutecznie zapobiegać wypadkom i informować kierowców o zużyciu okładzin ciernych.

Rodzaje czujników zużycia klocków hamulcowych

Jak wspominaliśmy wyżej, istnieją dwa główne rodzaje czujników – elektryczne i akustyczne. Czujniki elektryczne podłączone są pomocą przewodów do komputera pokładowego i w momencie, gdy osiągną określoną, skrajną grubość komputer wyświetli na desce rozdzielczej odpowiednią kontrolkę ostrzegawczą, która wskazuje kierowcy zachowanie szczególnej ostrożności.

Czujniki akustyczne natomiast emitują charakterystyczne, dla większości dość uporczywe piszczenie, które powstaje na skutek ocierania się metalowej blaszki przymocowanej do klocka o tarczę hamulcową. Oczywiście to znak, że użytkownika czeka wymiana klocków hamulcowych.

Zalety i wady czujników

Częstym błędem użytkowników jest całkowite pokładanie nadziei w funkcjonalności czujników zużycia klocków hamulcowych. Niestety, zdarza się tak, że czujniki mogą zawieść, dlatego nie powinno się im bezgranicznie ufać.

W przypadku czujników elektrycznych, zwłaszcza po kilku latach eksploatacji samochodu może dojść do przerwania obwodów – co zdarza się dość często, i nawet, gdy klocek zetrze się prawie cały to i tak nie zaświeci się żadna kontrolka ostrzegawcza. Użytkownik niepoinformowany o zużyciu klocków hamulcowych będzie narażony na niezwykłe niebezpieczeństwo, nawet o tym nie wiedząc. Mało tego, czujnik elektryczny znajduje się zazwyczaj tylko na dwóch, czasem czterech klockach z ośmiu. Przyjmijmy, że klocki zintegrowane z czujnikami nie będą wykazywać żadnych wad. Nie znaczy to jednak wcale, że pozostałe klocki są w dobrym stanie.

Co więcej, w niektórych samochodach czujniki elektryczne nie stanowią integralnej części z klockiem i trzeba je skompletować osobno. Problem w tym, że większość użytkowników oszczędza na czujnikach i po prostu rezygnuje z ich kupna. W takiej sytuacji, żadne czujniki nie poinformują o nadchodzących problemach, a użytkownik nieświadomy niebezpieczeństwa będzie jeździł na skrajnie zużytych okładzinach.

Podobny problem dotyczy czujników akustycznych. Pozorne oszczędności większości kierowców skutkują montażem nowych klocków, lecz bez czujników. Istotną wadą tego typu czujników jest także fakt, że czujniki te wykrywają jedynie zmianę grubości okładzin klocka. Nie są w stanie natomiast wykryć odkształceń i fizycznych uszkodzeń warstwy ciernej klocka – pęknięcia, ubytki.

Pamiętajcie, że najlepszą metodą zweryfikowania stanu układu hamulcowego jest mimo wszystko zdjęcie koła i wizualna ocena stanu elementów ciernych i tarcz. Odpowiednią diagnostykę przeprowadzi także doświadczony mechanik. Nie znaczy to jednak, że macie zrezygnować z zakupu czujników zużycia klocków hamulcowych – to bardzo pomocny podzespół, który w większości przypadków działa poprawnie. Warto jednak zachować zdrowy rozsądek i nie polegać w całości na działaniu tych elementów. Dla wielu z was doskonałą okazją do oceny stanu hamulców będzie zbliżająca się wymiana opon lub przegląd samochodu.


    

Komentarze

klocki hamulcowe
Bart
,
20.06.2017
Odpowiedz
Ja posiadam jedynie czujnik akustyczny ale nie ufam czujnikom tylko samemu kontroluję grubość klocków hamulcowych. Zdarzyło mi się raz, że czujnik akustyczny mi się uruchomił ale to było gdy jechałem do mechanika aby wymienił mi klocki. :D
Klocki hamulcowe
Dejwid
,
31.01.2017
Odpowiedz
Bardzo ważne jest aby kontrolować zużycie klocków hamulcowych żeby nie doprowadzić do wypadku. Ja staram się w miarę często sprawdzać w jakim stanie są moje klocki hamulcowe i w razie czego je wymienić.
czujniki
Martens
,
22.08.2016
Odpowiedz
Bez przesady, za dużo tych czujników nie można mieć. Obserwujmy jaki jest stan i po problemie.
kontrola
Pikes
,
05.08.2016
Odpowiedz
Najlepszym czujnikiem jest nasz wzrok. Systematyczna kontrola i żadnych problemów nie będzie :)
Mechanik
Olaf
,
31.03.2016
Odpowiedz
Jestem mechanikiem i jak czasami widzę, w jakim stanie ludzie przywożą samochody do wymiany klocków i tarcz to mam ciarki na samą myśl co mogłoby się stać... dbajmy o swoje bezpieczeństwo!
Niezawodne?
Dominika
,
30.03.2016
Odpowiedz
Sytuacja zaczyna się komplikować, gdy taki czujnik ulega uszkodzeniu.
Człowiek uczy się całe życie
Nikoś
,
03.03.2016
Odpowiedz
O proszę, nawet nie wiedziałem że mam takie coś w samochodzie :D
czujniki klockow hamulcowych
Dany
,
22.06.2015
Odpowiedz
Czujniki, które sygnalizują nam zużycie się klocków hamulcowych, są bardzo pomocne podczas użytkowania samochodu. Mamy dwa rodzaje czujników akustyczne i elektryczne. Elektryczne za pomocą podłączenia kablowego dają sygnał, wyświetlając kontrolkę, a dźwiękowe po prostu specyficznie zaczyna piszczeć podczas jazdy. to prawda, że warto często sprawdzać czy owe czujniki działają poprawnie ponieważ lubią nie zasygnalizować zużycia klocków i w pewnych sytuacjach można zostać bez hamulców, a co za tym idzie możemy wpaść w poślizg lub być sprawcami wypadku.

Dodaj swój komentarz