Akumulatory do systemów Start-Stop. Na czym polega ich wyjątkowość? Czym różnią się od standardowych akumulatorów?

Data:
W kategorii Akumulator

System Start-Stop stosowany jest w motoryzacji już od co najmniej 10 lat. Jest to rozwiązanie bez wątpienia bardzo ciekawe, jednak wymagające zupełnie innego podejścia do wielu podzespołów, a szczególnie do akumulatorów. Z myślą o samochodach z systemem Start-Stop powstały nowe rodzaje akumulatorów, które są w stanie podołać zupełnie nowym wyzwaniom. Co je wyróżnia? Czy można powiedzieć, że akumulatory do aut z systemem Start-Stop są lepsze niż standardowe baterie samochodowe?

Charakterystyka systemu Start-Stop. Co należy wiedzieć o tym rozwiązaniu przed wyborem odpowiedniego akumulatora?

Podstawową przyczyną, dla której powstał system Start-Stop, była troska o ekologię. System ten w swoim działaniu jest niezwykle prosty, odpowiada za czasowe wyłączanie silnika w momencie postoju oraz za jego ponowne uruchomienie, gdy kierowca wykaże chęć dalszej jazdy. Rozwiązanie to ma na celu ograniczenie spalania, a przede wszystkim zmniejszenie emisji do atmosfery szkodliwych substancji. O ile w przypadku dłuższych tras jego działanie często pozostaje niezauważone, w mieście, a zwłaszcza w zakorkowanym mieście, system ten naprawdę ma okazję się nieźle napracować. Domyślnie uruchamia się na każdych światłach czy dowolnym innym postoju. Ponieważ jednak jego działanie nie jest czymś normalnym dla standardowych układów samochodowych, poszczególne elementy auta wyposażonego w system Start-Stop musiały zostać zmienione. Co to za elementy?

W samochodach posiadających system Start-Stop mamy do czynienia ze:

  • zmodyfikowanym komputerem pokładowym,
  • wzmocnionym alternatorem,
  • wzmocnionym rozrusznikiem,
  • specjalnie przygotowanym do tego akumulatorem.

I właśnie ten specjalny, zaprojektowany z myślą o systemach Start-Stop akumulator pełni tu funkcję kluczową. Na tyle kluczową, iż warto chwilę się zastanowić nad jego wyborem i podczas wymiany starego, fabrycznie założonego akumulatora, nie kierować się jedynie ceną.

Specyfika akumulatorów do aut z systemem Start-Stop. Czym różnią się te akumulatory od standardowych baterii samochodowych?

Samochodów wyposażonych w systemy Start-Stop jest coraz więcej. Już sześć lat temu według szacunków niektórych ekspertów aż 40% wszystkich produkowanych wówczas aut było wyposażonych w ten system. Wszyscy też przyznają zgodnie, iż cała światowa motoryzacja zmierza ku temu, aby ilość ich zwiększyła się do pełnych 100%. Tak powszechna obecność systemu Start-Stop nie pozostaje bez echa dla rynku akumulatorów.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny akumulatorów w naszej ofercie!

Obecnie w samochodach posiadających system Start-Stop montuje się fabrycznie dwa typy akumulatorów, którymi są:

  • Akumulatory EFB (z ang. Enhanced Flooded Battery),
  • Akumulatory AGM (z ang. Absorbent Glass Mat).

Więcej o obu typach akumulatorów znajdziecie w naszych wcześniejszych artykułach, tj. w tekście „Akumulatory AGM” oraz „Akumulator bez żadnych tajemnic!”.

Akumulatory te, oprócz zastosowanej w nich technologii oraz innej budowy, od standardowych akumulatorów samochodowych różnią się przede wszystkim czasem funkcjonowania. Koncern JCI – producent akumulatorów marki Bosch i Varta – przyznaje, iż:

  • akumulatory EFB Bosch oraz Varta są 2 razy bardziej żywotne niż standardowe baterie samochodowe tych samych marek,
  • natomiast akumulatory AGM Bosch i AGM Varta posiadają aż 3 razy większą trwałość niż akumulatory Bosch i Varta wykonane w konwencjonalnej technologii.

Jeszcze lepiej różnicę w czasie funkcjonowania widać na przykładzie akumulatorów znanej japońskiej marki Yuasa. Według tego producenta:

  • akumulatory z serii YBX3000 (standardowe) wystarczają na 30 tys. uruchomień silnika;
  • akumulatory serii YBX5000 (również konwencjonalne) oferują 50 tys. uruchomień;
  • jednak już akumulatory EFB z serii YBX7000 zapewniają nawet 70 tys. uruchomień silnika;
  • absolutnym zwycięzcą w tej kategorii wśród baterii Yuasa są akumulatory AGM z serii YBX9000, które wystarczają – uwaga! – na 360 tys. uruchomień silnika.

Jak widzicie sami, różnice pomiędzy akumulatorami przeznaczonymi do systemów Start-Stop a standardowymi bateriami samochodowymi są bardzo wyraźne. Jeśli więc Wasz samochód jest w taki system wyposażony, starajcie się postępować zgodnie z zaleceniami jego producenta i używać w nim odpowiednich akumulatorów EFB lub AGM, które w naszych sklepach znajdziecie w naprawdę rozsądnych cenach.

Taki wybór naprawdę ma sens.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.