ABS - prosty i bezawaryjny system bezpieczeństwa

, W kategorii Układ Hamulcowy
    

Wszyscy kierowcy wiedzą, że ABS uruchamia się podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Niewielu ma jednak wiedzę dotyczącą budowy i zasady działania układu. Dzisiaj to akurat się zmieni. Sprawdźcie z jakich elementów składa się system antypoślizgowy i zobaczcie jak funkcjonuje w trakcie jazdy. Dowiedzcie się także jakie są jego najpopularniejsze awarie.

Współczesny system ABS składa się z kilku elementów. Punktem centralnym jest elektroniczne sterowanie. Mózg systemu zbiera informacje z czujników, analizuje je i decyduje o sposobie działania kolejnej części układu, a mianowicie pompy. Pompa pracuje zawsze wtedy, gdy uruchomiony jest silnik auta, dzięki czemu zapewnia stałe ciśnienie w układzie. W sytuacji wystąpienia uślizgu jednego z kół, blokowany jest wybrany zaworek. Odcięcie ciśnienia płynu hamulcowego wstrzymuje pracę zacisku koła i tym samym wpływa na stabilizację toru jazdy. 

Prawidłowa praca ABS-u nie byłaby możliwa gdyby nie czujniki prędkości kół. Ich zadaniem jest obliczanie ilości obrotów i przekazywanie informacji do sterownika. Obecnie stosowane są układy hydrauliczno-elektroniczne. Pierwsze rozwiązania bazowały na hydraulice. Tak skomponowane urządzenie ma bardzo proste zadanie w trakcie jazdy. System antypoślizgowy zastępuje kierowcę w realizowaniu hamowania pulsacyjnego. Co ważne, elektronika jest bardziej precyzyjna. Może odblokować tylko wybrane koło, a nie wszystkie cztery, a ponadto wykonuje kilka cykli na sekundę. 

Bezpieczeństwo, a nie krótka droga hamowania!

System antypoślizgowy wbrew pozorom nie odpowiada za skrócenie drogi zatrzymania. Paradoksalnie przerywany sposób hamowania sprawia, że ta zazwyczaj wydłuża się. Po co zatem ABS? Jako że kierujący w każdym momencie ma zapewnioną sterowność, gwałtowne zatrzymanie na śliskiej bądź mokrej nawierzchni staje się bezpieczniejsze. Żeby móc w sposób maksymalny wykorzystać efektywność pracy systemu, kierowcy powinni nauczyć się prawidłowo z niego korzystać. Gdy podczas hamowania prowadzący wyczuje lekkie bicie na pedale hamulca oraz usłyszy charakterystyczny dźwięk, pod żadnym pozorem nie powinien nerwowo reagować. Objawy świadczą o działaniu systemu, a nie awarii hamulców! 

ABS podobnie jak każde inne urządzenie zamontowane na pokładzie auta może ulec awarii. Jego niesprawność nie wpływa jednak w żaden sposób na pracę hamulców. Tym samym kierowca może kontynuować jazdę do najbliższego warsztatu, gdzie uszkodzenie zostanie usunięte. Najbardziej popularną przyczyną usterki układu antypoślizgowego jest problem z czujnikiem prędkości obrotowej koła. Sonda albo może zostać uszkodzona mechanicznie, albo być zabrudzona. Awaria będzie się objawiać na dwa sposoby. Po pierwsze ABS stanie się zdecydowanie bardziej czuły, a w efekcie włączy się w każdej sytuacji, w której koło nawet na sekundę ulegnie uślizgowi. 

Drugi ze scenariuszy zakłada włączenie trybu awaryjnego. W takim przypadku na tablicy zegarów zacznie się świecić kontrolka informująca o awarii systemu, a ten po prostu przestanie działać. Zakup nowego czujnika nie stanowi nadmiernie dużego kosztu. Urządzenie można kupić już za 70 - 80 złotych. Montaż nowej części jest na tyle prosty, że osoba posiadająca podstawową wiedzę techniczną może go wykonać we własnym zakresie. Naprawy komplikują się wyłącznie w nowoczesnych autach. Obecnie inżynierowie łączą sondy z piastą koła i tarczą hamulcową. To sprawia, że rośnie cena czujnika i robocizny za jego wymianę. 

Awaria ABS? Włączy się tryb awaryjny!

Popularne są także problemy ze złączami elektrycznymi. Zwarcia lub uszkodzenia będą powodować identyczne objawy jak w przypadku awarii czujnika prędkości obrotowej koła, a naprawa nie powinna kosztować więcej niż kilkadziesiąt złotych. Nieco bardziej poważna usterka dotyczy elektrozaworów pompy. W takim przypadku ABS jest systemowo dezaktywowany i nie zostanie uruchomiony do czasu usunięcia uszkodzenia. Poradzenie sobie z niesprawnością wymaga wymiany zaworów. Na ogół wykonanie procedury kosztuje kilkaset złotych. W autoryzowanych stacjach obsługi nie wymienia się elektrozaworów, a całe pompy. 

Czasami ABS może także włączać tryb awaryjny po wyłapaniu awarii występujących w ramach układu hamulcowego. Stanie się tak m.in. w przypadku spadku ciśnienia w układzie w wyniku pojawienia się wycieków płynu hydraulicznego. System nie tylko wyłącza się, ale także informuje kierowcę o problemie poprzez wyświetlanie pomarańczowej kontrolki na tablicy zegarów.

Ceny czujników prędkości obrotowej koła w iParts.pl:
https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/czujniki,102747.html


    

Komentarze

abes
trol32
,
25.07.2017
Odpowiedz
to czemu muj kolega majoncy auto typu bmw z abeesem ,londuje w rowie abo na drzewie abo na slupie,juz szesc razy tak mial
system ABS
Maro
,
20.06.2017
Odpowiedz
System ABS jest już standardem w każdym aucie. Zapewnia on bezpieczeństwo na drogach. Nie powinno się go wyłączać w czasie jazdy pod żadnym pozorem bo może to się źle skończyć.
ABS
Andrew
,
01.02.2017
Odpowiedz
Jak to dobrze wiedzieć szczegółowo o systemie bezpieczeństwa jakim jest ABS. Sporo razy już mi się przydał w tej zimie i jakby nie on to pewnie wylądowałbym w rowie już kilka razy . Jest to na pewno bardzo ważny i potrzebny system w aucie.
działanie
Monika
,
19.08.2016
Odpowiedz
Super artykuł, w końcu dokładnie dowiedziałam się jak działa system ABS w moim aucie :)
bezpieczeństwo na drodze
Malwinka
,
04.08.2016
Odpowiedz
Jeśli zastanawiasz się czy warto mieć autko z ABSem to popatrz na obrazek w artykule, wszystko na jednej ilustracji :)
illustracja
Aleksander
,
30.03.2016
Odpowiedz
Ten drugi obrazek świetnie ilustruje, jak dużym ułatwieniem jest system ABS.
To nie wszystko
Daniel
,
03.03.2016
Odpowiedz
Takie systemy bezpieczeństwa są jak najbardziej potrzebne, ale ludzie często zapominają o MYŚLENIU! Pamiętajmy, że nawet najbardziej zaawansowana technologia może być podatna na awarie a wtedy wszystko w naszych rękach.

Dodaj swój komentarz