DARMOWA DOSTAWA OD 99 PLN! ZOBACZ

Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

ABS - krótki rys historyczny

System antypoślizgowy zastępuje kierowcę podczas hamowania pulsacyjnego. Działanie tego rozwiązania przynosi naprawdę wymierne korzyści. Specjaliści z rynku motoryzacyjnego szacują, że sprawny ABS obniża ryzyko wystąpienia zderzenia kilku aut o 18 procent i wypadnięcia z drogi o 35 procent. Zanim nieco o teorii, przyjrzymy się historii systemu. A jest o czym opowiadać, bowiem dzieje systemu ciągną się już prawie 90 lat!

Absolutnym pionierem w kwestii prac nad systemem zapobiegającym blokowaniu się kół w trakcie hamowania jest francuska firma Gabriel Voisin. Jej inżynierowie zaprezentowali pierwsze tego typu rozwiązanie w roku 1929 i było ono opracowane na potrzeby przemysłu lotniczego. Dzięki zastosowaniu nowatorskiego rozwiązania piloci w trakcie lądowania nie musieli stopniowo zwiększać siły hamowania, a od razu mogli wykorzystać pełną moc układu. Jako, że nie występowało ryzyko zablokowania się kół, nie było także mowy o uślizg samolotu i wypadnięciu z pasa czy spaleniu opon. 

Motoryzacyjny rozdział historii ABS-u otworzył się w roku 1966. To właśnie wtedy brytyjska firma Jensen wprowadziła na rynek coupe o oznaczeniu FF. Model korzystał z 1-kanałowego rozwiązania o nazwie Maxaret, którego autorami byli inżynierowie firmy Dunlop oraz z automatu stał się pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samochodem posiadającym system zapobiegający blokowaniu się kół. 5 lat później komputerowo sterowany mechanizm pojawił się w cenniku Cadillaca oraz Chryslera. O ile w pierwszym przypadku ABS działał wyłącznie na tylną oś, o tyle w drugim „Sure Brake” dostępny w modelu Imperial obejmował wszystkie cztery koła. 

1978 rok - pierwszy system Boscha

Bosch wkroczył do technologicznej walki dopiero w roku 1978, czyli 12 lat po motoryzacyjnej premierze ABS-u. Autem, w którym po raz pierwszy zamontowano rozwiązanie markowane logo niemieckiej firmy był Mercedes klasy S. Niedługo później system stał się częścią BMW serii 7. Bosch jest jednym z tych producentów, którzy mają największy wkład w rozwój układu antypoślizgowego. Inżynierowie systematycznie ulepszali sposób działania swojego rozwiązania. Kolejne modyfikacje zostały zaprezentowane w latach 1989, 1993, 1995, 1998 i 2001. 

W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku system zapobiegający blokowaniu się kół w trakcie hamowania stał się szczególnie popularny wśród kierowców. Efekt? Szacuje się, że w roku 2003 aż 69 procent fabrycznie nowych samochodów było standardowo wyposażonych w ABS. W kolejnych latach dane stają się jeszcze bardziej optymistyczne, a wszystko za sprawą Unii Europejskiej. Parlament Europejski uchwalił ustawę mówiącą o tym, że wszystkie nowe auta osobowe dopuszczone do ruchu na terenie krajów wspólnoty po 1 maja 2004 roku muszą obowiązkowo posiadać ABS. Korzystne rozstrzygnięcie i coraz silniejszy nacisk na bezpieczeństwo na rynku motoryzacyjnym sprawiły, że w roku 2007 Bosch sprzedał 150-milionowy system antypoślizgowy. 

Historia ABS-u ciągnie się już prawie 90 lat. W tym czasie na rynku funkcjonowały cztery generacje rozwiązania. Czym się różniły między sobą? Najbardziej pierwotna, 1-kanałowa wersja współpracuje wyłącznie z tylną osią. System jest w stanie albo przyhamować oba koła, albo nie działa wcale. Rozwinięciem stały się modele 2-kanałowe. W ich przypadku ABS kontroluje obydwie osie, ale nadal nie jest w stanie podzielić swojej uwagi na każde z kół. W rozwiązaniach 3-kanałowych działanie dotyczy oddzielnie kół przedniej i całej tylnej osi. Dopiero modele 4-kanałowe otrzymały możliwość hamowania każdym z czterech kół oddzielnie.

Popularne z kategorii Regulacja dynamiki jazdy

Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) MAGNETI MARELLI 172100002010
21,00 zł
0 (0 ocen)
Pierścień czujnika ABS MAXGEAR 27-0267
20,00 zł
5.0 (1 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) DELPHI SS20395
119,00 zł
4.0 (1 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) KAMOKA 1060524
39,00 zł
0 (0 ocen)
Czujnik prędkości obrotowej koła (ABS lub ESP) KAMOKA 1060098
43,00 zł
0 (0 ocen)
Zbiorniczek wyrównawczy płynu hamulcowego TOPRAN 114 009
63,00 zł
0 (0 ocen)
Regulacja dynamiki jazdy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Regulacja dynamiki jazdy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Regulacja dynamiki jazdy
Redakcja iParts.pl składa się ze specjalistów branży automotive z dużym doświadczeniem w sprzedaży części samochodowych. Dla nas to nie tylko praca, ale również pasja, którą pielęgnujemy na co dzień. Staramy się publikować najciekawsze porady, które mogą okazać się przydatne naszym Klientom.
7 komentarzy
Dobrze wiedzieć komu zawdzięczamy ten genialny wynalazek. Jestem ciekaw co będzie w przyszłości.
Chwała inżynierom z lat siedemdziesiątych za fantastyczny pomysł:). Ostatnio miałem taką sytuację, że jakby nie system ABS to mogłoby się to dla mnie przykro skończyć. Fajny artykuł o historii ABS . Warto go przeczytać. Polecam.
Nie wyobrażam sobie jazdy w zimie autem, które nie posiada ABSu, długo by moja podróż nie trwała :)
ABS to podstawa, nie wyobrażam sobie hamowania na śliskiej nawierzchni bez takiego systemu.
Miałem okazję jechać starym autem bez ABSu, przyznam że różnica jest kolosalna.
A ściślej rzecz ujmując inżynierowie firmy JENSEN :)
Aż ciężko sobie wyobrazić dzisiejszą motoryzację gdyby w 1978 roku inżynierowie Boscha nie wpadli na to rozwiązanie.

Powiązane artykuły

ESP - Electronic Stability Program

ESP - Electronic Stability Program

Każdy, nawet doświadczony kierowca popełnia błędy. Niestety, pomyłki za kierownicą potrafią być opłakane w skutkach, a ponadto bardzo kosztowne. Na szczęście producenci samochodów stale pracują nad zapewnieniem podróżującym możliwie jak najwyższego stopnia bezpieczeństwa. Opracowano m.in. rozwiązanie, które pomaga wyjść cało z opresji i pozwala wyeliminować zjawisko utraty panowania nad samochodem.

czytaj więcej >
ABS – co to znaczy?

ABS – co to znaczy?

W sieci krąży błędne przekonanie, że głównym zadaniem systemu ABS jest skrócenie drogi hamowania. Nic z tych rzeczy. ABS został stworzony po to, by w trakcie tego manewru łatwiej było utrzymać kierunek jazdy. ESP to niejako rozwinięcie ABS-u, bo pomaga podczas pokonywania zakrętów, ale dziś nie o tym...

czytaj więcej >
ABS - prosty i bezawaryjny system bezpieczeństwa

ABS - prosty i bezawaryjny system bezpieczeństwa

Wszyscy kierowcy wiedzą, że ABS uruchamia się podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. Niewielu ma jednak wiedzę dotyczącą budowy i zasady działania układu. Dzisiaj to akurat się zmieni. Sprawdźcie z jakich elementów składa się system antypoślizgowy i zobaczcie jak funkcjonuje w trakcie jazdy. Dowiedzcie się także jakie są jego najpopularniejsze awarie.

czytaj więcej >
Jak sprawdzić czujnik ABS bez komputera?

Jak sprawdzić czujnik ABS bez komputera? Czego warto w tym celu użyć?

Jak każdy inny element w pojeździe, czujnik ABS również może ulec awarii. Zwykle, gdy do tego dochodzi, na desce rozdzielczej zapala się odpowiednia kontrolka. Zwykle też pojawienie się tej kontrolki prowadzi nas do warsztatu, gdzie z użyciem komputera diagnostycznego mechanik sprawdza, co nawaliło. Co jednak, jeśli nie mamy dostępu do komputera? W jaki sposób możemy samodzielnie zdiagnozować czujnik ABS bez tego typu sprzętu? Na szczęście i na to są sposoby.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze